לוגו אתר בא לי לטייל

חשוב לדעת

מיקום במפה

מערות גינתה

רקע

מערות גינתה הינן סדרת מערות פעמון הנמצאות בליבו של יער אמציה שבאזור חבל לכיש. המערות נמצאות על אחת הגבעות שביער גדולות ועמוקות מאוד. ההגעה אליהן די פשוטה אפילו עם רכב פרטי. (הסבר למטה).

בתוך שטח המערה העצומה תגלו אולם ענקי בגודלו המואר מקרני השמש דרך פתחים הנמצאים מעליו. לא ייאומן עומק וגודל המערה שקירותיה בגוון לבן -חום. והמוזר היא שאין שילוט לפה , הגענו לפה בזכות תוכנת הנייוט אופרוד. סימן ההיכר של המערה הוא עץ תאנה ענק הנמצא בכניסה אליה.

בסביבת המערה ישנן מערות נוספות. לחלקן ניתן להיכנס בזחילה קצרה ולחלק אחר לא ניתן להיכנס כי הן נסתמו כנראה מקריסתן.שימו לב חלק מפתחי המערות הללו אינן מוגנות בסורג או אמצעי מיגון אחר. לכן ללכת בזהירות כדי לא ליפול לתוכן בייחוד להיזהר עם ילדים.

אז מהי מערת פעמון ?

מערת פעמון נפוצה מאוד באזור השפלה הדרומית -מזרחית מאזור בית גוברין עד לכאן חבל לכיש. ישנן לפי הערכות חוקרים בין 700 ל 800 מערות מסוג זה. המערות הללו נחפרו בתוך גבעות שעשויות מסלע קירטון , זהו סלע רך מאוד בצבע לבן שקל מאוד לחפור בתוכו באמצעים פשוטים.

בתוך סלע הקירטון המאופיין באזור השפלה ישנן 2 סוגי שכבות סלע האחת דקה וקלה לעיבוד וחפירה(פטניה). ואילו השנייה עבה מאוד וקשה מאוד לעבודה(נארי). שכבות אילו נוצרות בעקבות תהליך התחמצנות של מים ואוויר. כפי הנראה מתישבים מהעת העתיקה שגרו פה.

הם ידעו זאת ולכן בחרו מקומות ואזורים שקל לחפור את פתחי המערות בסלע הדק יותר, הם בנו למעשה את בתיהם בתוך מערות ענק אילו. אשר עומקן מגיע לכמה עשרות מטרים. אם תלכו לאורך גבעה זו תראו מלא פתחים של מערות אילו (היזהרו לא ליפול לתוכן). על פי רוב למערות אילו הייתה כניסה רגלית אחת ופתחים עיליים לאיוורור המערה וכניסת חמצן.

אז למה בצורת פעמון ? מבנה זה יצר חלוקת עומסים שווה על קירות המערה ואיפשר את "הישרדותה " שנים כה רבות ,המבנה הצר למעלה והרחב למטה שימש בסיס איתן למערות כמו גינתה, בהן אנו יכולים לבקר מאות שנים לאחר היווצרותן.

מערות גינתה כמו שער המערות שנמצאו בסביבה כגון : מערות חזן , מערת אל חבס ועוד. נחצבו ע"י אנשים , פתחים אילו גרמו להתרחבות מתמשכת שאט אט גרמה להיווצרות מערה ענקית. למערות הרבות שנמצאו באזור השפלה שימושים רבים :מגורים, בורות מים , איחסון ,גידול יונים, מערות קבורה ועוד.

חלק ממערות הפעמון שנמצאו מתוארכות לתקופתו של בר כוכבא , בו הרומאים חיפשו את היהודים אשר הסתתרו המערות אילו.

מערות גינתה - מערות ביער אמציה

מערות גינתה הינן מספר מערות הנמצאות זו סמוך לזו על אחת הגבעות של יער אמציה , מערות אילו הן בין המערות הלא מוכרות לקהל המטיילים ,הן נסתרות מן העין וגם לא משולטות ,כך שההגעה אליהן ללא אפליקציית ניווט או ללא מדריך טיולים כמעט בלתי אפשרית.

היתרון הגדול של מערות אילו היא שההגעה אליהן קלה מאוד יחסית ,לא נדרש ללכת מרחק רב , בניגוד למערת אל חבס שיש ללכת אליה כברת דרך. פשוט הולכים ברגל מרחק קצר מאוד ונכנסנים היישר למערה לבטן האדמה.

אנו ממליצים לבקר גם במערה נוספת בסדרה של מערות אילו , הנמצאת משמאל למערה המרכזית שתוארה פה, תראו מעין חריץ ענקי באדמה והכניסה אליו היא מתוך פתח צר מלפנים. אפשר לטייל באזור ואף לעשות פיקניק בחיק הטבע.

הפקתם תועלת מהתוכן באתר שלי?
רוצים לעזור לי להמשיך לתחזק את האתר ולהעלות תכנים חדשים?
אשמח לתרומת סכום סמלי בעלות של כוס קפה, בלחיצה על הקישור הבא :
תבוא עליכם הברכה – גיל.
מערת גינתה - מערת פעמון

דפנות מערות גינתה בחלל הפנימי שלהן, גבוהות מאוד, כפי הנראה החופרים , חצבו את סלע הקירטון בצדדים ואט אט המשיכו בחפירה צדדית שאיפשרה את מבנה המערה המיוחד והחזק. כפעמון ,למעלה צר מאוד ובפנים אולם ענק. המערה קרירה ונעים מאוד לשהות בה בייחוד בתקופות שחם נורא בחוץ.

בצד שמאל של המערה תראו מעין פתח הנראה כמו סדק זהו אחד החדרים של המערה בתוכו יש חלל שבראשו פתח.

מערות גינתה בלכיש

איך מגיעים ?

הזינו בוויז :חורבת גינתה.

אם הגעתם מכיוון כביש 6 צפון , פנו שמאלה במחלף קרית גת לכיוון אמציה , אתם תעברו על פני יער שחריה(המלאכים) משמאלכם , סעו כל הזמן ישר עם כביש זה , 3415 .  לאחר מכן תראו מימינכם את היישוב לכיש בו מגדלים את ענבי טלי (ענבי לכיש) . המשיכו בנסיעה בכביש המפותל והיפה . בסוף הכביש הזה תגיעו לכיכר  לשמורת גבעות גד וישר לכיוון היישובים אמציה וקטיף.

פנו ימינה , והמשיכו עם הכביש שמאלה (תראו מולכם שילוט :"שמורת גבעות גד") ,כביש זה אמנם עשוי אספלט אך הוא שבור מאוד ולכן צריך לנסוע בזהירות ואיטיות רבה , בייחוד עם רכב פרטי. בסוף הדרך תראו דקלים בהמשכה משמאל תראו עץ וגדר ,מאחורי הגדר נמצאות מערות חזן שכעת סגורות בגלל סכנת קריסה.

מכאן הכביש במצב הרבה יותר טוב ,המשיכו במורד הכביש בדרך  לסכר אדוריים, באחת מהתפתלויות הכביש , תראו פניה ימינה לאחד השבילים הצדדים לתוך היער, השביל עולה עד התפצלות , פנו בה שמאלה סעו עם הדרך עפר עד הסוף ואז שוב שמאלה סעו לאורך שדרת עצים , ברגע שהוויז יעצור אתכם . עיצרו את הרכב בצד בתוך היער, לכו שמאלה על הגבעה  כ -70 מטרים , לפתע תגלו עץ תאנה וכניסה צרה לתוך מערה.

רוצים לקבל עדכונים  והמלצות חדשות  ממקומות שמטיילים שביקרו בהם 
היכנסו לקבוצת שלנו בפייסבוק "מטיילים מכייפים ומשתפים". תוכלו לשתף בעצמכם ולהתייעץ עם חברי הקבוצה.

סקרנים לדעת איפה טיילנו  לאחרונה ?
עיקבו אחרינו גם באינסטגרם ותקבלו המלצות רלוונטיות ועכשוויות :Baliletayel

 רוצים המלצות שבועיות עדכניות מטיולים אחרונים?  הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ שלנו :לחצו כאן

מסלולים נוספים באיזור

האטרקציות המומלצות שלנו

6 תגובות

  1. היי,
    לשים לב שאת מערות גינתה חצבו למטרת חומר בניה (שימוש בקירטון כמחצב בנייה).
    שימושים משניים נעשו במערות לאיחסון, מגורים?, וכו.
    הכתבה מתוארת יפה ובצורה מזמינה.
    כל הכבוד!

      1. הוויז הוביל עד למקום שלא הייתה קליטה.. מקומי ניסה לכוון…אין שילוט לאורך כל הדרך. מקום מומלץ אך אי אפשר בעצם למצוא את המקום. הנסיעה לא מתאימה ברכב קטן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חורבת גינתה

מיקום במפה

דילוג לתוכן