לוגו אתר בא לי לטייל

חשוב לדעת

מיקום במפה

מצפור הצוק -טיילת הפארק החופי

רקע

הטיילת החדשה בתל אביב שהוקמה  בתאריך 13/9/2023 בין חוף תל ברוך לחוף הצוק הדרומי (ליד מלון מנדרין) ומכונה גם טיילת הפארק החופי. היא טיילת מרשימה ביופיה העוברת לאורך רכס כורכר גבוה במיוחד המשקיף על רצועת חוף ארוכה מהרצליה בצפון ועד בת ים בדרום.

ניכר כי הושקעו בתכנון הטיילת משאבים רבים , אורכה אמנם כ – 2 ק"מ בלבד(לכל כיוון ). אם באתם עם רכב אחד תצטרכו ללכת 4 ק"מ אבל ההנאה מובטחת. היא כוללת שביל מונגש לעגלות ולנכים מוגבלים בתנועה. בנוסף הקימו בה שביל מיוחד לרוכבי אופניים. כך שהולכי הרגל לא יסבלו מרוכבי אופניים ורוכבי קורקינטים חשמליים שבטיילות אחרות עוברים כמו רוחות רפאים בין הולכי הרגל.

כאמור הטיילת התלויה על רכס הכורכר הינה רב תכליתית. היא כוללת לאורכה קטעים עם מרפסות תצפית עשויות מעץ יפה כולל דק , הפונות לכיוון הים. ניתן לעמוד עליהן ולהביט בים ובקו החוף.

כמו כן ישנן מדרגות עץ בין הנקודות הגבוהות לנמוכות בתוואי הטיילת. לאורכה פזורים ברזיות מים ופחי אשפה לרווחת הקהל.

אחת מהנקודות החביבות בפארק החופי היא מסגרת עץ ענקית הניצבת אל מול הים. ואם תעמדו בתוכה ותצטלמו נראה כאילו אתם חלק מתוך מסגרת של תמונה על רקע הים הכחול. חיפוי הדק מעניק לה המון יופי.

תוואי הטיילת החדשה בתל אביב

הטיילת כוללת גם ספסלי ישיבה שהוצבו בקצוות הצוקים הפונים לים. כך ניתן לקבל תחושת בדידות וניתוק. אל הנקודות הללו יש שביל מונגש ולרחוקות יותר שביל עפר.

10 שנים לקח לבנות את הטיילת הזו שבשעות הלילה היא גם מוארת. חשבו כאן על כל הדברים הקטנים כך שצינורות החשמל של התאורה סמויים לחלוטין מן העין. מסביב ישנם גם חלקים של צמחייה מתורבתת המותאמת לאדמת הכורכר ולרוחות המגיעות מן הים.

את העצים שנטעו כאן עדיין לא רואים כי ייקח קצת זמן עד שיגדלו . אבל מרחבי הטיילת , הפיתולים שבה מזמינה משפחות וזוגות רבים בעיקר בסופי שבוע להנות מזמן איכות משותף לאורך צעידה אל מול הים.

בעת תכנון הטיילת המרשימה של הפארק החופי נלקחו בחשבון אלמנטים אקולוגיים של שמירה על הטבע . ובאמת במהלך הטיול בה. ראיתי לפתע בז דואה מעל שולי הטיילת ברכס הכורכר הפראי ואז נוסק לעבר הטרף שלו במהרה.

בעלי החיים והצמחייה המאפיינת את אזור רכס הכורכר נשמרה וכמעט לא נפגעה נוכח תכנון זה. לטעמי הצמחייה טרם גדלה וקצת פחות בולטת בשטח זה אולי הרכיב שחסר כרגע. אך הנוף המרשים של הים ותוואי ההליכה על הרכס מפצים על כך.

במרכז הטיילת תראו מגדל עשוי בטון שאליו מובילות מדרגות בטון. ממליץ לעלות עליו ולהביט על כל חלקה הצפוני של הטיילת.מצורפת מפה מוקלטת של הטיילת החדשה.

שילובה של הטיילת כמרחב אקולוגי הכולל טבע באזור מהצפופים והסואנים בארץ. משרת בעיקר את תושבי צפון תל אביב ואילו המתגוררים בהרצליה . אך לא רק גם אזרחים משאר חלקי הארץ יוכלו לבוא להחנות בחלקה הדרומי בחוף תל ברוך או להתחיל את המסלול מחלקה הצפוני וללכת דרומה ע"י הגעה למלון מנדרין.

הפקתם תועלת מהתוכן באתר שלי?
רוצים לעזור לי להמשיך לתחזק את האתר ולהעלות תכנים חדשים?
אשמח לתרומת סכום סמלי בעלות של כוס קפה, בלחיצה על הקישור הבא :
תבוא עליכם הברכה – גיל.
הפארק החופי -טיילת חדשה תל אביב

תיאור המסלול לאורך הטיילת

הטיילת מתחילה בקצה הצפוני של חוף תל ברוך ניתן לראות משמאל שביל ירידה לחוף הים. ומימין שביל הליכה מבוטן לטיילת שבכניסתו יש ברזלים כמעבר להולכי רגל – המונעים כניסה של כלי רכב לטיילת.

לכו ימינה והתחילו לצעוד על השביל המבוטן במגמת עלייה תראו שלט על עמוד אבן "ברוך בואך לפארק החוף" . לאחר מכן ישנן בצד משאל מדרגות עץ לחפצים בקיצור הדרך ומימין שביל הליכה מונגש לעגלות.

בחלק העליון תראו נקודות תצפית מרהיבות על קו הרכס למעלה ועל קרו החוף למעלה. ספסלי עץ הוצבו ממש על קו הרכס המשקיף לים.

משם המסלול ממשיך להתפתל בצד ימין שלו תראו עמודי בטון נמוכים אלא פנסים המוארים בלילה ובצד שמאל גדר נמוכה . בכדי שהצועדים לא ירדו לשטח השמורה ויפגעו בצמחייה ובבעלי החיים. וכמובן לא יפלו חס ושלום מהמצוק.

לאורך הטיילת הוצבו שלטים האוסרים על קטיפת ופגיעה בצומח וכן על הבערת אש בשטח הפארק.סמוך לנקודות הנוף ניטעו עצי אשל צעירים.

אם תביטו לכיוון מזרח תראו באופק את שכונות צפון תל אביב שבינהם לבין הטיילת  החדשה מפרידים תלוליות עפר שבחורף לובשות ירוק.

מפה הטיילת ממשיכה להתפתל באופן מעניין שכמעט כל הזמן קו החוף נותר כמוקד עניין מרכזי. השימוש בעץ מקנה לפארק החופי מראה טבעי ומחבר אותו לסביבה.

מכאן הביטו משמאלכם סביבה חולית עשירה שעליה גדלים כל מיני עשיחים מיוחדים טבעיים הנראים כמו גב של בעל חיים שעיר.

הקמרים ברכס החול מזמנים הצצה אל עבר הים שנראה כחלק מהרכס.

פריחה על רכס הכורכר - תל אביב

מפה המשיכו בהליכה עד שתגיעו לנקודת התצפית שלטעמי היא היפה בכל הטיילת זהו "מצפור המצוק". מדובר על רחבת דק ענקית עם מעקה גבוה מאוד , אם תורידו את ראשכם את תראו את חוף הים ומימינכם את כל רצועת החוף מתפתלת עד הרצליה.

יש במצפור זה ספסל ארוך מוצל בו תוכלו לשבת ולהביט על הים.זוהי תצפית מיוחדת על מצוקי הכורכר והסלעים המרפדים את הכניסה לים. בחלק הימני של הטיילת תראו "שרידים" של בסיס צבאי , כולל מגדל שמירה ורדאר המסתובב ללא הרף. כן חברים טופוגרפית זו הנקודה הגבוהה ביותר לאורך הטיילת.

עוד אלמנט הגנה שמספקת טיילת הפארק החופי. היא בפני רכבי שטח שנהגו לרכוב כאן בפראות תוך פגיעה קשה בצמחים ובבעלי החיים החיים כאן. כגון: צבי ים , צבי יבשה, זוחלים , יונקים ומכרסמים קטנים, ציפורים , עופות טורפים(בזים) ועוד.

כמו כן פגעו רכבי השטח בקרקע ה"מחזיקה את הרכס". וגרמו לבלייתה, שחיקתה ופגיעה קשה בה.

לסיכום :

הטיילת החדשה של תל אביב (הפארק החופי). מאפשרת גם  הגנה על הטבע הסמוך לעיר הגדולה לצד בילוי של אנשים לצידה בלי לגרום לה נזק.

הטיילת מחברת את טיילות :בת ים – יפו – תל אביב בדרום לטיילת של הרצליה בצפון. ובכך יוצרת רצף ארוך אחד של מתחם הליכה או ריצה מבת ים ועד הרצליה לצד הים.

איך מגיעים ?

אם מתחילים מהדרום בוויז :"טיילת תל ברוך חוף הצוק " – תשלום של 24 ש"ח עבור החנייה חד פעמי ל 24 שעות. החנייה בתוך שטח חוף תל ברוך.

אם רוצים להתחיל מהצפון וללכת בכיוון הנגדי . בוויז :"טיילת המצוק" יש במקום חנייה חינמית.

רוצים לקבל עדכונים  והמלצות חדשות  ממקומות שמטיילים שביקרו בהם 
היכנסו לקבוצת שלנו בפייסבוק "מטיילים מכייפים ומשתפים". תוכלו לשתף בעצמכם ולהתייעץ עם חברי הקבוצה.

סקרנים לדעת איפה טיילנו  לאחרונה ?
עיקבו אחרינו גם באינסטגרם ותקבלו המלצות רלוונטיות ועכשוויות :Baliletayel

 רוצים המלצות שבועיות עדכניות מטיולים אחרונים?  הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ שלנו :לחצו כאן

מסלולים נוספים באיזור

האטרקציות המומלצות שלנו

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

טיילת תל ברוך חוף הצוק

מיקום במפה

דילוג לתוכן