לוגו אתר בא לי לטייל

חשוב לדעת

מיקום במפה

פסיפס נחום גוטמן

רקע

שביל העצמאות המתחיל ברחוב רוטשילד תל אביב הינו שביל מיוחד שאורכו כ – 1 קילומטר לערך והוא עובר בליבה של תל אביב. יתרונו הגדול של מסלול זה טמון בעובדה שהוא כורך בתוכו 10 אתרים שונים ומגוונים בעלי אופי היסטורי.

בין האתרים בהם עובר שביל העצמאות ניתן למנות את : בית העצמאות , פסל מאיר דיזינגוף, האנדרטה למייסדי העיר, מרכז מבקרים בנק ישראל, מוזיאון ההגנה, בית הכנסת הגדול , הגימנסיה העברית הרצליה, בית עקיבא אריה ויס, מזרקת נחום גוטמן והקיוסק הראשון.

השביל עובר בתוך הרחובות המרכזיים והמיתולגיים של העיר תל אביב. שעד היום שוקקי אדם. שדרות רוטשילד, אחד העם, אלנבי, ונחלת בנימין.

מטרתו של שביל שזה להנגיש לציבור את ההיסטוריה של העיר תל אביב. ואת הסנוניות הראשונות בהקמתה והיווסדה. באופן ברור קל עם אתרים ברוח ההיסטוריה של העיר.

המסלול מתאים לכל בני המשפחה הוא חוויתי , מהנה , נגיש לעגלות וכיסאות גלגלים. והוא ממש כמו ספר היסטוריה פתוח בתוך רחובות העיר. משך הסיור בשביל העצמאות הוא כשעתיים לערך. אפשר לשלב בו גם ישיבה במסעדות או בתי קפה.

שביל זה מסומן בקו בצבע זהב (מתכתי) הנמצא על המדרכות. שזה מאוד חשוב למבקר להתמצא בנקודות השונות שעל השביל.

מאיר דיזינגוף

תיאור המסלול של שביל העצמאות

כאמור השביל עובר ב 1 0אתרים המסמנים באופן מובהק בולט וברור את תולדותיה של העיר תל אביב מראשיתה. האתרים שתפגשו בדרך קשורים באופן ישיר וחזק להקמתה של מדינת ישראל. זאת בגלל שמה שתראו במהלך ההליכה בשביל הן מוסדות היסטוריים "שתקעו את היתד" הראשון. שהפך את תל אביב לעיר העברית הראשונה בישראל. וכך קבע את צביונה העתידי של המדינה.

להלן הנקודות לאורך השביל המסודרות לפי סדר ההליכה בהן. לחצו על הלינק הבא כדי לנווט בין הנקודות עם גוגל מפות . לחצו פה 

הקיוסק הראשון של תל אביב

התחנה הראשונה בשביל זה היא הקיוסק הראשון שהוקם לראשונה בעיר תל אביב בשנת 1910 בשיאו היה פופולרי ונמכרו בו גזוז בטעמים רבים וצבעים ססגוניים.גם מיקומו על הרחוב הראשון של העיר תל אביב מבליט את חשיבותו.

מזרקת נחום גוטמן

פסיפס מרהיב עם מזרקה המייצג את תל אביב בעיניו של האמן נחום גוטמן. זהו אחד האומנים הבולטים בתולדות ישראל שהשאיר חותם גדול בדמות יצירות אומנות כגון :תמונות ,פסלים, איורים וספרים לילדים. הוא אף זכה בפרס נובל.
למעוניניים להרחיב את האופקים אודות האומן מומלץ לבקר במוזיאון נחום גוטמן לאומנות הנמצא במתחם נווה צדק.

בית עקיבא

אריה וויס שהיה מייסד את אחוזת בית. שכונה זו הייתה בעלת משמעות היסטורית גבוהה במיוחד. מאחר שהייתה הראשונה שהוקמה ביפו בשנת 1908 מחוץ לחומותיה של יפו . כמו כן היא הוקמה במקביל לעיר תל אביב . וויס היה ממייסדי העיר תל אביב.

הגימנסיה העברית הרצליה

זהו למעשה ביה"ס התיכון העברי הראשון שקם בעיר תל אביב. זהו גם שמו של בית ספר הנמצא ופעיל כיום בעיר ברחוב ז'בוטינסקי 106. הביה"ס המיתולוגי שהיה מרכז חינוכי וחברתי חשוב בדרכיה הראשונים שלה כעיר עברית. כבר לא קיים כאן ועל שרידיו הוקם מגדל שלום גבה הקומה הניצב במקום זה. בתוך המגדל יש תמונות ומבנים מינאטוריים של תל אביב בראשית דרכה.

הפקתם תועלת מהתוכן באתר שלי?
רוצים לעזור לי להמשיך לתחזק את האתר ולהעלות תכנים חדשים?
אשמח לתרומת סכום סמלי בעלות של כוס קפה, בלחיצה על הקישור הבא :
תבוא עליכם הברכה – גיל.
פסל בתל אביב

בית הכנסת הגדול

זוהי נקודה חשובה בעלת אופי רוחני יהודי שנתנו לעיר העברית הראשונה ממד וצביון  של עיר יהודית. בית הכנסת עומד על תילו עד עצם היום הזה. והינו פעיל (מתפללים בו) אמנם לא אותה כמות מתפללים כמו שהייתה בראשיתו.

הוא הוקם בשנת 1926,  יש בו קשתות המאפיינות אדריכלות של בתי כנסת מההיסטוריה שלנו כעם. ומרוח התקופה בה הוקם לאורך השנים עבר בית הכנסת שיפוצים ושינויים במבנהו.

מומלץ מאוד במהלך הטיול לאורך שביל העצמאות להיכנס לתוכו .להתרשם מגודלו הרב (היה בית הכנסת השלישי בגודלו בארץ). חלקים ממנו הכוללים ויטרינות מעוטרות, הם העתק לבית הכנסת שנופץ ונותץ ע"י הנאצים באירופה.

מוזיאון ההגנה

אחד המוזיאונים החשובים בתולדות העיר הוא הוקם בתוך ביתו של הלוחם העברי – מפקד ההגנה, אליהו גולומב. המוזיאון הינו חינמי כולל 3 קומות בהם פרוסה לפניכם המבקרים. תולדותיה של העיר תל אביב בתקופת המנדט הבריטי בדגש על ארגון ההגנה שכידוע היה ארגון מחתרתי יהודי.

מרכז מבקרים בנק ישראל

הלב הפועם של מערכת הפיננסית והכסף הישראליים. במקום מוזיאון שגם הכניסה אליו אינה כרוכה בתשלום. מוצגים בתוכו שטרות ומטבעות עתיקים שנוצרו בתקופת היווסדה. עוד במקום סרט על תפקידיו של בנק ישראל בכלכלה הישראל. ועל התפתחות הכסף וצורות התשלום במהלך השנים.

קיר לאורך שביל העצמאות

אנדרטת מייסדי העיר

אנדרטה מרשימה שהוקמה בשנת 1949 כסמל למקום ההיסטורי בו בדיוק התקיימו הגרלות מגרשים של שכונת אחוזת בית הראשונה בעיר תל אביב.

פסלו של מאיר דיזינגוף

אחד הפסלים המזוהים עם עצמאותה של העיר תל אביב. מדובר על פסל יפהפה ועוצמתי בו מאיר דיזינגוף(ראש עיריית תל אביב הראשון) נראה רוכב על סוס. האמן שביצע את יצירת המופת הזו , דוד זונדלביץ' מיקם פה את הפסל של דיזינגוף כדי לחבר את המבקר עם מרכזיות וחשיבות פועלו של האיש בייסודה של העיר. הפסל ניצב מול בית העצמאות.

בית העצמאות

הנקודה והאתר האחרון בשביל העצמאות . בית העצמאות היה אחד המבנים החשובים ביותר גם ברמת העיר וגם ברמת ארץ ישראל כולה. במבנה זה הוכרזה עצמאותה של מדינת ישראל בתאריך ה' באייר תש"ח.. המקום שימש כביתו של מאיר דיזינגוף.

כמו כן שימש המקום כבית העם התל אביבי בתחילתה. מומלץ להיכנס לתוך המבנה שכיום משמש כמוזיאון. המשחזר את האולם המשמעותי ביותר בתולדות העם היהיודי. האולם בו הוכרזה עצמאות ארצנו.עליה אנו נאבקים עד עצם היום הזה.

רוצים לקבל עדכונים  והמלצות חדשות  ממקומות שמטיילים שביקרו בהם 
היכנסו לקבוצת שלנו בפייסבוק "מטיילים מכייפים ומשתפים". תוכלו לשתף בעצמכם ולהתייעץ עם חברי הקבוצה.

סקרנים לדעת איפה טיילנו  לאחרונה ?
עיקבו אחרינו גם באינסטגרם ותקבלו המלצות רלוונטיות ועכשוויות :Baliletayel

 רוצים המלצות שבועיות עדכניות מטיולים אחרונים?  הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ שלנו :לחצו כאן

מסלולים נוספים באיזור

האטרקציות המומלצות שלנו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שדרות רוטשילד 10, תל אביב-יפו

מיקום במפה

דילוג לתוכן