לוגו אתר בא לי לטייל

חשוב לדעת

מיקום במפה

המרפסת במסעדת תמול שלשום

המלצה לסיור בירושלים הכולל : ביקור במוזיאונים, מסעדה, גן בוטני  ולינה בבית מלון שווה במרכז העיר.

העיר ירושלים הינה עיר מגוונת, צבעונית, ססגונית. מלאה כרימון בתרבותיות רוחניות ודתות (יהדות, נצרות, איסלאם).

בשנים האחרונות ישנה מגמה מאוד חזקה של קידום העיר תיירותית. זה בא לידי ביטוי בשיפוץ מקומות תיירות קיימים מיתוגם מחדש. וכן בהקמת גם מקומות חדשים.

הסיור שמתואר כאן מוצע לכם כקהל ישראלי המחפש תיירות עשירה. שכוללת :תרבות, אוכל, קולינריה וגם שווה לכל כיס. הסיור בוצע במסגרת סיור חשיפה בעיר ירושלים ע"י משרד יח"צ מרום טל.

הגן הבוטני האוניברסיטאי ירושלים
הגן הבוטני האוניברסיטאי ירושלים

מה כלל הסיור ?

הוא כלל את המקומות הבאים כפי שיתוארו כאן בפרוטרוט במבט חוויתי, סיפורי, מעיניי כסוקר אתרי תיירות.

1)"תמול שלשום" – מסעדה חלבית ישראלית המשלבת את תרבות הקריאה עם קולינריה.

2)מוזיאון ידידי ישראל – מוזיאון שהיו"ר והמייסד שלו מייק אוונס – המתאר באופן אינטראקטיבי את כל פועלם מאז ועד היום, של אוהבי ישראל הלא יהודים ברחבי העולם.

3)הגן הבוטני האוניברסיטאי בגבעת רם – גן בוטני יפהפה מתוחזק לעילא ועילא וכולל מסלולי הליכה ונסיעה ברכבת חשמלית בין בוטניקה חובקת עולם.

4)מרכז הקונגרסים (בנייני האומה) – מרכז קונגרסים בינלאומי הכולל :תערוכות ציור ואומנות , 5 אולמות אירועים , אולם הופעות ענקי חדרי התכנסות ואתר ארכיאולוגי.

5) לינה במלון איביס סטיילס – מלון שווה מרשת "האקור" העולמית במיקום אטרקטיבי במרכז העיר ירושלים – קרוב לכל מוקדי העניין והבילוי בעיר .

חייב לציין שנהנתי בכל האתרים המצויינים לעיל. וכי הסיור המוצע כאן בעיר ירושלים, הינו זול יחסית בהשוואה לאתרי תיירות בארץ ובעולם. ולא יורד מהם ברמה כלל וכלל ומכאן הכדאיות לעשותו.

הכניסה למלון איביס סטיילס במרכז העיר
הכניסה למלון איביס סטיילס במרכז העיר

התחנה הראשונה – מסעדת "תמול שלשום"

המלצתי היא להתחיל בארוחת בוקר שווה במוסד התרבותי המוביל בירושלים מסעדת "תמול שלשום" אשר בשכונת נחלת שבעה הוותיקה בירושלים. הסביבה בה נמצאת המסעדה מכניסה את המבקר לאווירה של מסע אחורנית בזמן . הארכיטקטורה של מבני המגורים ובית הכנסת במרכזה כוללים  שימוש באבן ירושלמית.

וכן במדרגות המטפסות לבתים – ניכר כי השכונות פשוט קפאו בזמן מבחינת האווירה והמראה שהן משרות.

נחזור ל"תמול שלשום" – מהחצר הגדולה שברחוב ,עולים למרפסת /טרסה ציורית ועתיקה. המרחב הראשוני נמצא בחוץ וכולל שולחנות וכיסאות קטנים שמסביב צמחייה. מימין יש מרחב פנימי של ישיבה בו כל הקירות עם ציורים . זהו חלל גדול יחסית . אנחנו נכנסנו לחלל השני הנמצא משמאל שהוא יותר לאירועים ובמרכזו שולחן גדול.

כורסאות במסעדת תמול שלשום
הכורסא עליה ישב יהודה עמיחי במסעדת תמול שלשום

הסיפור מאחורי תמול שלשום

דן גולבר הקים את "תמול שלום" יחד שותפו דוד שכבר אינו בין החיים. הרעיון של הקמת המסעדה היה לקיים פה מפגש של סופרים ומשוררים. מעין מקום שהמרכזיות בו היא קריאה וסיפור ספרים בפי משוררים כגון : יהודה עמיחי.

בעבר היה צריך להיבנות פה מסילת רכבת לחבר חלקים של ירושלים  אך רעיון זה נגנז.

עד עצם היום הזה יש אירועי תרבות והופעות סופרים בחלקי המסעדה.  בכל סביבת המסעדה התגוררו ציירים ואומנים. אנקדותה על שכונת נחל שבעה שסיפר לנו דן : "השירותים של כל השכונה בחוץ והמקלחות היו בחוץ". תחשבו שאין לכם שירותים ומקלחת בביתכם והן ציבוריות . מוזר לא ? ..

זהו בניין לשימור מי שפתח כאן את המקום הביא את מיטב משוררים לגרום לישראלים להתאהב בספרות בעבר היה יקר מאוד לרכוש ספרים. ואוכל, בניגוד להיום, לא היה ה issue  המרכזי של הבילוי כאן.

רביולי במסעדת תמול שלשום
רביולי טעים במסעדת "תמול שלשום" בנחלת שבעה ירושלים

נברשת תקרה קדומה נתפסת על מוט מתח מעל שולחננו- לכדה את תשומת ליבי . בצידי החדר כורסאה עתיקה , ספרייה ועליה הרבה ספרים גרמופון עתיק . נונתנים למקום אווירה מיוחדת ומיושנת כמו יין טוב ומיושן.

בעבר המקום היה צריך להיקרא "סוס עץ" ולבסוף הוחלט לקרוא לו  על שם ספר של שי עגנון "תמול שלשום".

תמול שלשום היא מסעדה חלבית וטבעונית. שהיא מסעדת קאלט בנוף הקולינריה הירושלמית. ומוכרת לכל ירושלמי/ת. המסעדה בת כ – 40 שנה בשכונת נחלת שבעה הוותיקה. חלל המסעדה  נמצא בתוך מבנה מיוחד עם קשתות אבן בן מעל 100 שנה .
האוכל במסעדה מרענן מאוד סלטים שווים עם גבינות איכותיות , סלקים , פשטידות נעימות לחיך עם תפוח אדמה ואפונה המזכירה בשר.

שורה תחתונה : תמול שלשום מסעדה טומנת בחובה היסטוריה  ואוכל טוב .

המסעדה הוקמה כבית אוכל עם משוררים מן השורה שהגיעו לכאן וברבות הימים המקום הפך לקאלט התרבותי של ירושלים יש בו אלמנטים כגון : גרמופון , טלפון ועוד מומלץ להגיע  למקום באווירה מיוחדת.
כתובת :  יואל משה סולומון 5.  טלפון: 02-6232758.
יש כשרות : למהדרין חלבי.

התחנה השנייה – "מוזיאון ידידי ישראל (FOZ)"

מוזיאון ידידי ישראל – מוזיאון מודרני שמטרתו להציג את האנשים ברחבי העולם שעשו ואילו שעושים היום למען יהודים למרות שהם עצמם אינם יהודים. המוזיאון מציג כמו פרקים או סדרה של התרחשויות ומעשים של דמויות של אנשים כריזמטיים ששמו להם למטרה לסייע בהקמת המדינה מאחורי הקלעים ולהציל יהודים. מהאויבים הרבים שיש לנו (ולא חסר כמו שניתן לראות עד היום). כאמור היו"ר והמייסד של מוזיאון ידידי ישראל הינו מייק אוונס. אוונגליסט , אדם נלהב עם רוח ורצון בלתי רגילים לעזור בכל דרך אפשרית ליהודים בישראל ומחוצה לה.

שיחד עם אדם מיוחד ואצילי משכמו ומעלה ששמו "מייק אוונס" – אמריקאי חצי יהודי חצי גוי.  אשר שם לעצמו מטרת חיים לסייע ליהודים באשר הם. ולהנציח את כל האנשים היפים בעולם. שעזרו ליהודים ועוזרים כיום בנקודות זמן שונות.

מוזיאון ידידי ישראל - ירושלים
מיצג אנשים חשובים במוזיאון ידידי ישראל ירושלים

הרימו כאן מוזיאון ומרכז הנצחה ממעלה ראשונה. שיש בו שימוש רב בטכנולוגיה המציגה אלמנטים היסטוריים ודמויות מפתח שעשו למען העם היהודי והצילו אותם . למשל אוסקר שינדלר במלחמת העולם השנייה העסיק מלא יהודים והציל אותם ממוות במחנות ההשמדה.

המוזיאון כולל מספר קומות שבכל קומה מוקרן סרט אחר או פעילות אינטראקטיבית שונה.

מה יש לראות במוזיאון ידידי ישראל  ?

כך למשל בקומה הראשונה הוסרט סרט על מסך פנורמי "הארץ המובטחת" המציג את הישגיה של ישראל הדרך הקשה שהביאה לתקומת העם היהודי והקמת מדינה לתפארת. שברקע לתמונות הארץ מקריין מייק.

זהו מופע בו יש הדמייה של טיסה מעל ארץ ישראל. במהלך הטיסה מחלקים את המדינה ל 12 שבטי ישראל.

חדר נוסף שמגיעים אליו ,באמצעות מעלית הזמן ,שגם בתוכה יש מופע אור קולי מיוחד ברוח המוזיאון. "תיאטרון המייסדים" זהו חדר של דמויות תנכיות המתאר סיפורים תנכיים אודות דמויות מפתח כגון : אברהם אבינו, הנביא יחזקאל וחזון העצמות היבשות ומשה.דמויות חשובות שאלהים נגלה אליהם והצהיר בפניהם את הקשר החשוב בין העם היהודי לאלהיו. אילו היו צינורות התקשורת בין אלהים לעם..

מופע מרשים על מסך ענקי מלווה במוזיקה וצלילים ..

משם עברנו לחדר נוסף הנקרא" לחיי החולמים" מדובר על חדר משמעותי מאוד המציג את אותם אנשים נדירים אשר תמכו ביהודים בגלות והעניקו להם כלים ועזרה לחזור לארץ אבותיהם -ארץ ישראל. זה בא לידי באכלוסם בבתים כאמצעי הגנה מהנאצים למשל או להעניק להם אשרות כניסה (ויזות) למדינות שונות מה שגם איפשר להם להתחמק מציפורני הנאצים ועוד.

מפה במוזיאון ידיד ישראל
מפת מדינות שתמכו בהחלטה להקים מדינה יהודית באו"ם מוזיאון ידידי ישראאל

חדר נוסף הנקרא "אנשי החזון " לקח אותנו בסיור למקום מאוד מיוחד בהיסטוריה דמויות שעסקו בהצלת יהודים. כמו : לאודרמילק, המלכה ויקטוריה, שינדלר, ראול ולנברג ועוד פיגורות מכל העולם. כשכל כולם בכלל נוצרים עם אהבת חינם ליהודי.

ריגש אותי לשמוע על אדם מיפן שהציל המוני יהודי , שמו צ'יאונה סוגיהארה. הוא הציל מעל 15,000 יהודים בשואה, כשהיה קונסול יפן בליטא. הוא היה חלק מהאישיים החשובים אשר תרמו את חייהם למען ישראל. בלחיצה על הדמות במסך ענקי, מופיע הסבר על פועלו / פועלה של הדמות.

למשל שלוחצים על הדמות של המלכה ויקטוריה – מופיע מה עשתה למען העם היהודי. כל השמויות מוארות ואינטרקטיביות המרצדות על מסכים או על פסלים שהוקמו במקום.

 סרט נוסף הוא על חסידי אומות עולם אשר סיכנו את חייהם, פעלו נגד כל הסיכויים בתקופת השואה הנוראית. רק בכדי להביא למימוש חזון הציונות של הצלת והבאת יהודים ארצה במהלך מלחמת העולם השנייה.

המופע שחתם את הביקור במוזיאון הוא המסע המסכם של כל האנשים הנפלאים מרחבי תבל. שלחמו לצג היהיודים וסייעו להצלת ושרידות העם היהודי שהיה כה נרדף.
כתובת המוזיאון : יוסף ריבלין 20 ירושלים. טלפון; 02-5329402.

התחנה השלישית בסיור בירושלים – הגן הבוטני

הגן הבוטני האוניברסיטאי בירושלים – גבעת רם.

זהו אחד הגנים המרשמים והגדולים שהוקמו אי פעם במזרח התיכון כולו הכולל מעל 7000 זני פרחים, שיחים  וצמחים מיוחדים. מכל קצוות תבל. הגן מחולק לאזורים לפי יבשות בעולם . שבכל קטע ישנם צמחים המתאימים לאקלים של אותו אזור.
הסיור עבר באמצעות רכבת חשמלית בחלק מהפארק שגודלו 120 דונם.  ולווה בהסבר רציף ומוחשי של בוטנאי הגן :  ד״ר אורי . חלק מהסבריו שאותי ריתקו היה על  בני מיליון שנים שעדיין צומחים סביבנו כגון : השרך. בילינו בתוך חממה גדולה ומיוחדת וצפינו בסחלבים מושלמים עץ הקפה ועוד.
החממה בגן הבוטני האוניברסיטאי
חלק מסיור בגן הבוטני האוניברסיטאי בגבעת רם ירושלים
משם המשכנו רגלית לחממה נוספת של קקטוסים ומיני סוקולנטים שונים. הסיור המשיך במורדותיו של הגן הבוטני לאזור בו צפינו ב: פריחת הדובדבן , פריחת האגס המופלאה והריחנית .
הפיקנטריה שגם פתחה את הסיור היא פגודה מיוחדת מעץ שנבנתה בשטח הגן אך תיפתח רק בספטמבר השנה.
יש לציין שהסיור היה מאוד מהנה בייחוד מראות הפרחים כגון : הלילך הריחני והסגול. הפרגים , צמחי הבר הרבים והעצים שהובאו מכל העולם והניחו בפנינו אספקלריה וזווית ראיה על העולם הבוטני שחובק עולם.
כתובת הגן: יהודה בורלא 1 ירושלים טלפון : 02-6794012. הכניסה כרוכה בתשלום סמלי.

התחנה הרביעית בסיור  – מרכז הקונגרסים הבינ"ל

תחנה אחרונה  ביום הסיור בירושלים לפני הלינה במלון.

היא  מרכז קונגרסים הבינ"ל (בנייני האומה) הגדול בישראל. זהו מתחם ענקי הכולל : 7 אולמות בהם מתקיימים אירועים והפקות ציבוריות ואפילו פרטיות אך בסדר גודל של מאות אנשים.

האולם הגדול בבנייני האומה
אולם ההופעות הגדול בבנייני האומה
האולם הענק , בו אגב הקיים האירוויזיון הכולל 3,000 מושבים יפים ונוחים בצבע אדמדם.  באולם זה מתקיימות הופעות באופן שוטף למשל : בערב בו התקיים הביקור התקיימה הופעה של עידן רייכל.

לאורך המעברים בין האולמות ובמתחמים השונים  מתקיימות ומוצגות תערוכות כגון : קיר עם ציוריו של מארק שאגל. או קיר עם צילומים של אנשים בעלי מצוקה כלכלית מכל רחבי העולם.

תערוכה שנגעה לליבי ולא השאירה עיניים יבשות בקהל שהיה בסיור – היא של ילדים  צעירים  בכיתות ג' עד ה' מרחבי הארץ.  כשציירו ושלחו למרכז את הציורים בעלי צבעים עזים ומסרים המביעים המון רגש . הפך למועקה קשה על ליבם לאור המלחמה הקשה המתרחשת גם בימים אילו.
תערכות ציורי ילדים בניני האומה
תערכות ציורים של ילדי המלחמה של 7/10/2024
מעבר לתערוכות, הופעות במקום התגלו ממצאים אריכאולוגים של הליגיון העשירי הרומאי עת היה בישראל.  ניתן לראות דרך רצפת זכוכית . מעין מפעל קדום רומאי לייצור חומרי בניין.
במהלך האירועים וההופעות המתקיימות כאן – יש רחבה עם שוק אוכל ססגוני  הפרוס בחלל גדול שבתוך מרכז הקונגרסים (לא בתוך אולם אלא במבואה גדולה). שכל כולו ברוח מחנה יהודה. שהוא סממן כה חזק של העיר ירושלים.
הכניסה לתערוכה בחינם. אבל שימו לב חובה לתאם מראש לפני שמגיעים.
הודעה חשובה : שבוע הבא 17/4 הופעה חיה של יהורם גאון והגבעתרון – מומלץ להזדרז ולרכוש כרטיסים .
כתובת : בנייני האומה ירושלים. טלפון: 02-6558558.

התחנה האחרונה בסיור הירושלמי – מלון איביס סטיילס

לאחר בניני האומה עלינו על האוטובוס שלקח אותנו "לארץ המובטחת"  – בית מלון מפנק נוח ,נקי, מסודר שירותי. והכי חשוב במיקום הכי מרכזי שרק אפשר לדמיין.
זהו מלון "איביס סטיילס" שבמרכז העיר מלון . מלון השייך לרשת "האקור" בעלת יותר מ 3000 בתי מלון בעולם כשכולם דוגלים באותו קונספט. מלונות בוטיק קטנים במקומות הומי אדם ובמרכזים ענקיים.
מהמלון אפשר להגיע לשער יפו, לעיר דוד, לכיכר ספרא, למחנה יהודה, לכיכר ציון ולעוד מקומות. כולם בהליכה  קצרה או נסיעה  ברכבת הקלה.
מעבר למיקום הפנטסטי של המלון שאיפשר לנו להגיע לבארים של שוק מחנה יהודה בקלילות ומהירות. המלון מעוצב בסגנון מיוחד עם המון צבעוניות וחן ברוח שוק מחנה יהודה ע"י אדריכלית ירושלמית.
זה ניכר בכניסה שרואים ציורים של אנשים פוסעים בשדרות השוק. באורות צבעוניים במעברים בין החדרים, בעיצוב החדרים. ובאוכל..
חדר השינה איביס סטיילס
חדר השינה במלון איביס סטיילס בירושלים

מה כולל החדר במלון ?

יש לציין שהחדר למרות זאת שאינו גדול . תכנונו היעיל והנכון היה מאוד נוח וקומפקטי ולא נותן תחושה של חדר קטן כלל וכלל. בחדר היה: מקרר קטן תלוי על הקיר, "כוורת" לאחסון חפצים, מקלחת ושירותים, מיזוג כמובן ופינת קפה.
חשוב לציין כל החדרים במלון מונגשים ומיועדים לזוגות. אך יש גם חדרים המתאימים למשפחות עם דלת מקשרת .
לאחר שינה ערבה עליתי  לקומה בה מוגשת ארוחת הבוקר הנמצאת בקומה 8 ומשקיפה על העיר. ארוחה מגוונת, עשירה, טעימה וטרייה  – יש לציין לא היה חסר בה מאומה. ראוי לציין את הפיצה מהטאבון עם מוצרלה שנאפית מול עיני האורחים.
כתובת איביס סטיילס : בן יהודה 4 ירושלים. טלפון : 073-2228888.
בקרבת מקום יש מלון נוסף מהרשת הנקרא "איביס מרכז העיר " אך איני יכול לספר עליו כי הוא לא היה חלק מהסקירה . אך לאור השירות ואיכות התיירות עימם נפגשתי בטוחני שגם הוא לא מאכזב ועומד בסטנדרט גבוה.
תודה לטל מרום ומירה על ארגון הסיור.

שורה תחתונה של הסיור : ממליץ מאוד להגיע לירושלים לטייל ולשהות במקומות שלעיל מכמה סיבות:

1) מחירי  התיירות בעיר זולים , למשל המלון – מחיריו מאוד נוחים וגם בשאר האתרים והמסעדות.
2)המלון  נקי מאוד, שירותי , ואוכל מצויין וגם  בכל האתרים בם ביקרנו.
3) מרכזיות המלון מאפשרת להגיע במרחק הליכה למרבית המוזיאונים והארטקציות שיש לירושלים להציע.
ובנימה אישית אין טוב כמראה עיניים .. כל ההמלצות מבוססות על ניסיון אישי וביקור בכל אתרי התיירות שלפניכם.. כל מה שהוצג כאן לא דורש הליכה מרובה או מאמץ פיזי – ולכן מתאים למנעד גילאים רחב ממשפחות ועד אנשים בגיל הזהב..

מסלולים נוספים באיזור

מיקום במפה

דילוג לתוכן