לוגו אתר בא לי לטייל

חשוב לדעת

מיקום במפה

מערת צדקיהו

רקע

מערת צדקיהו נמצאת בסמוך לשער שכם. זוהי מערה ענקית מהגדולות בישראל, החלל הפנימי עצום בגודלו ומרשים במיוחד.
ברגע הראשון שנכנסים אל תוך מערת צדקיהו מבינים שזה משהו אחר לגמרי. חללים גדולים אשר נחצים במרכז עם שביל בטון. ותאורה רכה אדומה מאירה על הכוכים אשר נחצבו בה במהלך השנים והפכו אותה למערה המלאכותית הגדולה ביותר שקיימת כיום בארץ ישראל. ולא בכדי גם היום ממשיכים לחצוב ולעבוד בתוכה, כי עדיין רב הנסתר על הגלוי.

הסיפור מאחורי מערת צדקיהו: בשנת 1854, פוסע הרופא וחוקר המקרא, ג’יימס בארקלי. לאורך חומותיה הצפוניים של העיר העתיקה, על-מנת לחקור ולהכיר את ירושלים לעומק. לפתע הכלב שלו נופל לתוך בור הוא מוציא אותו מתוך הבור ומגלה למרבה ההפתעה פתח ענק שבתוכו מערה תת- קרקעית.

מערת צדקיהו בעיר העתיקה

ביום שלמחרת מגיע בארקלי עם לפידים בוערים, המפיצים אור חזק במיוחד, הוא נכנס אל תוך המערה, ומגלה חללים תת-קרקעיים כבירים במיוחד בגודל כולל משוער של 9,000 מ”ר. אופי המערה בחלקו טבעי וחלקו מלאכותי – מעשה ידי אדם. לא בכדי במהלך השנים קיבלה המערה את השם “מחצבות שלמה” על שום החציבות שנעשו בה ברבות השנים.

ארגון גדול הנקרא” הבונים החופשיים” בראשות צ’רלס וורן (פיר וורן) – ארכאולוג בריטי הבין שמעבר לעובדה שמדובר במערה תת- קרקעית, מדובר במחצבה גדולה במיוחד השוכנת מתחת לרובע המוסלמי.

נכנסתי אל תוך מעבה המערה ובסופה ראיתי נביעה יפיפיה המשמיעה קולות פכפוך מים המלמדים על זרימה בלתי פוסקת של מים. נביעה זו קיבלה את השם”דמעות צדקיהו” ומדוע? צדקיהו היה מלך יהודה האחרון אשר בימי שלטונו הבבלים החריבו וכבשו את בית המקדש ואת ירושלים. הם תפסו את בניו והרגו אותו לנגד עיניו ולאחר מכן עקרו את עיניו, דמעותיו של צדקיהו הזורמים עד עצם היום הזה הם בכיה לדורות על חורבנו של בית המקדש.

הפקתם תועלת מהתוכן באתר שלי?
רוצים לעזור לי להמשיך לתחזק את האתר ולהעלות תכנים חדשים?
אשמח לתרומת סכום סמלי בעלות של כוס קפה, בלחיצה על הקישור הבא :
תבוא עליכם הברכה – גיל.
טיול במערת צדקיהו

מערת צדקיהו נקראה גם “מערת המלכים” – על שום כך ששימשה בתור מחצבה קדומה בימי בית ראשון, האבנים שנחצבו מתוכה שימשו את שלמה המלך לצורך בניית בית המקדש הראשון. מבחינה גאולוגית, ישנם תהליכים טבעיים אשר נמשכים עד עצם היום הזה, מים מטפטפים אל תוך המערה כתוצאה מכך מומס  סלע הגיר וחוצב פתחים וחללים בתוך המערה.

יש הסבורים כי האבנים אשר נחצבו מכאן ונחשבו באיכות טובה למדי שימשו גם לבניית בית שני.  עוד נקודת מבט מעניינת על המערה היא העובדה שתנאי החציבה אפשרו עבודה במשך כל ימות השנה חורף וקיץ כאחד.

שעות פתיחה וכניסה למערה :

ימים א’ – ה’ ושבת: 9:00 – 17:00 (שעון חורף עד 16:00). יום ו’: סגור.

מחיר 10 ש”ח לאדם.
כיום במקום ישנן גם הופעות ואפשר להגיע ולטייל ולהנות מיופיה המיוחד של המערה ,אשר בתוכה שבילים מסודרים.

מערת צדקיהו שעות פתיחה

איך מגיעים ?

רדו ברכבת הקלה של ירושלים בקו האדום  בתחנה “שער שכם” . לכו לכיוון שער שכם ברחוב סולטאן סולימאן לאחר שפגשתם את שער שכם מימינכם, המשיכו בהליכה קצרה ואז תבחינו בשלט גדול :" מערת צדקיהו” לכו עוד קצת ותבחינו בכניסה למערה בצד ימין צמוד לחומה.

לסיכום

מערת צדקיהו היא מערה קראסטית מרשימה שחלקה נוצר מהמסת אבן גיר מסיס  שבמשך אלפי שנים , בעקבות כך, נוצרו בתוכה פירים מיוחדים וחללים תת קרקעים. וגם מחצבה שסיפקה את אבני היסוד לבניית שני בתי המקדש.

היכןן לטייל באזור

עמק הצבאים :מגדל דוד : מנהרות הכותל ; טיילת ארמון הנציב

רוצים לקבל עדכונים  והמלצות חדשות  ממקומות שמטיילים שביקרו בהם 
היכנסו לקבוצת שלנו בפייסבוק "מטיילים מכייפים ומשתפים". תוכלו לשתף בעצמכם ולהתייעץ עם חברי הקבוצה.

סקרנים לדעת איפה טיילנו  לאחרונה ?
עיקבו אחרינו גם באינסטגרם ותקבלו המלצות רלוונטיות ועכשוויות :Baliletayel

 רוצים המלצות שבועיות עדכניות מטיולים אחרונים?  הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ שלנו :לחצו כאן

מסלולים נוספים באיזור

האטרקציות המומלצות שלנו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מערת צדקיהו

מיקום במפה

דילוג לתוכן