לוגו אתר בא לי לטייל

חשוב לדעת

מיקום במפה

מים חיים בנחל שלף

רקע

נחל שלף הוא נחל איתן הזורם כל ימות השנה, אם זאת יש לקחת כי בקיץ נחל פחות מרשים . וכי בתקופת סוף החורף ותחילת האביב. זורם הנחל ביתר שאת והוא נמצא בשיאו מבחינת מראה וזכות המים. נחל זה הוא אחד מיובליו של נחל דליה (נחל מרכזי וגדול אשר אליו זורמים ומתנקזים כל הגשמים באזור רמות מנשה. המשמש מעין משפך לכל הנחלים באזור כי הוא אחראי על ניקוזם הסופי לים).

לאורכו של נחל שלף מתקיימים ונובעים 3 מעיינות : עין מחוללים (שהוא הבולט מבינהם) ,עין דמומית ועין שלף.

תוואי זרימתו של נחל שלף

נחל שלף מתחיל את זרימתו מעל קיבוץ עין השופט (צפון מערבה לו) חוצה את חבל הארץ המופלא – רמות מנשה (כביש 672). משם ממשיך הנחל דרומה ומערבה.הוא עובר בין שני הקיבוצים : רמות מנשה ודליה. משם הוא ממשיך לזרום מתחת לכביש 6 נכנס בין שתי שמוורות טבע :שמורת הר חורשן מצפון לו ושמורת נחל דליה מדרום לו.

לאחר מכן הוא יוצא מהשמורות הללו ,מתחת לבת שלמה שם הוא מתמזג עם נחל דליה שמגיע לבסוף לים התיכון.

תיאור מסלול עין מחוללים

עין מחוללים נמצא בתקופת האביב במלוא הדרו. שווה לטייל להגיע אליו ולטבול בו. כל המסלול בדרך למעיין עמוסה בפריחה צבעונית ומשגעת בכל צבעי הקשת.
מי המעיין מאוד צלולים ויעשו לכם חשק לטבול בהם , במידה ומזג האוויר התנודתי בעונה זו יאפשר זאת. בגלל עומק המים הנמוך והרדוד (כחצי מטר לערך) בריכת המעיין טובה גם לילדים.

איך מגיעים ?

בוויז: "רמות מנשה" כמה עשרות מטרים לפני הכניסה לקיבוץ. תראו משמאלכם מבנה בטון ושביל אופניים. שם יש להחנות את רכביכם בבטחה על דרך עפר.
מכאן התחילו בהליכה על השביל המסומן בצבע שחור. ואז רדו אל תוך יער קסום ויפהפה שבו פריחה עונתית מרהיבה.
בשלב הבא אתם תפגשו את נחל שלף הזורם. חצו אותו בזהירות ,מבלי ליפול למים. מכאן לכו ימינה על השביל המסומן בצבע הכחול. עד שתגיעו לשילוט ברור של רשות הטבע והגנים. מפה הליכה קצרה שמאלה ולפניכם עין מחוללים.

המסלול הוא בעל אופי קווי , אורכו לכל כיוון כ 1.3 ק"מ (כלומר סה"כ כ 2.6 ק"מ). המסלול לא מונגש ואיננו מוצל מרביתו עובר בשמש.

*** שימו לב המלצה זו מתייחסת למעשה לכניסה לעין מחוללים בלבד. אם תרצו לעשות את כל נחל שלף זה סיפור אחר כמתוא בפסקה הבאה**
נחל שלף באביב

תיאור מסלול נחל שלף המלא

תחילת המסלול של נחל שלף מתחילה דרומית לצומת רמות מנשה.  ומעל לקיבוץ דליה על כביש מספר 672. אם הגעתם מצפון, תבחינו בצד ימין, בתחילת המסלול בכניסה לדרך עפר . לאחר שתלכו קצת תראו שלט של רשות הטבע והגנים "שמורת נחל דליה". מסלול זה הוא בסימון כחול. לאחר הליכה קצרה תפגשו את המעיין הראשון על תוואי נחל זה הוא עין דמומית(על שם פרח ממשפחת הנוריתיים). באזור בריכה קטנה בה ניתן לטבול ויש בה סרטני מים. משם  ובהמשך המסלול  ובקרבת המעיין מגיעים לשרידיו של כפר ערבי נטוש –  "דליית א -רוחה"

מכאן המסלול יורד דרומה ולמטה ועובר לצד בוסתנים עתיקים של הכפר הערבי שננטש, ובוסתן. מכאן השביל ממשיך ימינה ואוגף את הבוסתנים מדרום.  שם תפגשו עץ אקליפטוס עב כרס . משם המסלול  יורד דרומה שבהמשכו תגיעו לאזור מיוער , סימן שאתם מתקרבים לרמות מנשה.

בתחילתו הבחינו בשרידי טחנת קמח קדומה.כעת תגיעו לצומת שבילים ישר כתום או ימינה כחול , המשיכו עם הכחול.ושוב תפגשו צומת שבילים מסומנים.

ישר שחור שמאלה כחול. במורד הנחל שמאלה עם הכחול תפגשו את עין מחוללים (כמתואר במסלול שלעיל). ריחצו במעיין קצת וחיזרו שוב למצמת השבילים . כעת פנו שמאלה עם השחור והמשיכו איתו עד סוף המסלול. כדי להיות בטוחים שאתם בכיוון אתם אמורים לראות משמאלכם בית קברות . המסלול מסתיים קצת לפני הכניסה  לקיבוץ רמות מנשה. סך המרחק של מסלול זה מתחילתו לסופו כ 3 קילומטר והוא דרוש הקפצת רכבים. הוא ללכת ולחזור אותו (6 קילומטרים).
היתרון של מסלול זה הוא מישורי מה שמקל את ההליכה בו , כולל המון פריחה ומים.
מצב מפה של המסלול 
הפקתם תועלת מהתוכן באתר שלי?
רוצים לעזור לי להמשיך לתחזק את האתר ולהעלות תכנים חדשים?
אשמח לתרומת סכום סמלי בעלות של כוס קפה, בלחיצה על הקישור הבא :
תבוא עליכם הברכה – גיל.

צילומים : הבלוגר שלומי לוי – מוזמנים לעקוב אחריו באינסטגרם: לחצו פה.

רוצים לקבל עדכונים  והמלצות חדשות  ממקומות שמטיילים שביקרו בהם 
היכנסו לקבוצת שלנו בפייסבוק "מטיילים מכייפים ומשתפים". תוכלו לשתף בעצמכם ולהתייעץ עם חברי הקבוצה.

סקרנים לדעת איפה טיילנו  לאחרונה ?
עיקבו אחרינו גם באינסטגרם ותקבלו המלצות רלוונטיות ועכשוויות :Baliletayel

 רוצים המלצות שבועיות עדכניות מטיולים אחרונים?  הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ שלנו :לחצו כאן

מסלולים נוספים באיזור

האטרקציות המומלצות שלנו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רמות מנשה

מיקום במפה

דילוג לתוכן