לוגו אתר בא לי לטייל

חשוב לדעת

מיקום במפה

שמורת תל דן

רקע

שמורת תל דן אשר בצפון עמק החולה היא שמורת טבע מופלאה ומיוחדת המאגדת בתוכה: נחל אקזוטי ומקסים, ארכאולוגיה מתקופת המקרא, מורשת וטבע מופלא.

היכן לבקר בשמורת תל דן

  • ערוץ נחל דן – מסלול הליכה במקביל לנחל הזורם בעוצמה.
  • תל דן העתיקה – שרידים של תל דן לפני אלפי שנים למשל : אתר הפולחן ; השער הישראלי ; אתר הפולחן ; השער הכנעני (שער אברהם).
  • מעיינות גן עדן – רצף של מעיינות צלולים ונקיים הזורמים בשולי שבילי ההליכה בתוך סביבה פראית עם צמחייה רבה.
  • בריכת השכשוך – בריכת מים רדודים במיוחד לילדים , בריכה עגולה וצוננת.
  • עץ פו הדוב -עץ עבה ורחב עם פתח שניתן להיכנס לתוכו ומזכיר את העץ אליו נכנס "פו הדוב".
  • טחנת הקמח – טחנה שאמנם אינה פעילה אך שרידיה נותרו בתוך השמורה.
  • השביל הנגיש – שביל המאפשר מעבר עם  עגלות או כיסאות גלגלים והוא מוביל למקומות המרכזיים בשמורה.

תיאור שמורת תל דן

מגפת הקורונה תפסה את כולנו לא מוכנים. היא הכתה באזור הרגיש ביותר בחיי כולנו .ופגעה בעורק החיים הראשי ושיתקה אותו כליל. רגע לפני סגירת כל שמורות הטבע, הספקתי להגיע לשמורת טבע מדהימה עם מים צלולים כמו כדור בדולח. נימים מים פזורים בכל מקום ופועמים בלב השמורה החלומית הזו. שמורת תל דן מזמנת את המבקר לטייל בין שכיות חמדה. ולהתענג על טבע ציורי ,פראי , יקר ערך כתכשיט שהמים הזורמים בכל עבר. מעטרים אותו כמו שרשרת משובצת יהלומים סביב צווארה של אישה יפה.

כבר בכניסה לתוך שמורת תל דן. ניתן להתפעם ולהתרגש מזרם אדיר של מים המגיע בעוצמה מצידו הימני של הגשר המפריד בין 2 עולמות. העולם אחד קונבנציונלי מרושת כבישים, בנינים, רשתות סלולריות , ציביליזציה מודרנית הרומסת כל דבר הנקרה בדרכה.

ומצידו השני של הגשר גן עדן, פראי, מנותק , עוטה צמחייה עבותה. המאפשר רק לאור דקיק ולבן לבצבץ ולנצוץ על פלגי המים אשר מפכפכים וזורמים ללא הרף. שבילי עץ ועפר מאפשרים למתבונן לחוות את עולם הישן , הבתולי ,הבלתי נכבש , פאר היצירה השמימית. אשר זוכה להגנה של הרשויות מפני ידם הארוכה של יזמי נדל”ן ולא בכדי, השמורה הכמוסה המוצפנת היטב בין הסבך הרב היא כליל השלמות.

זרימה חזקה בשמורת תל דן

אפיק נחל דן זורם בשוליה הצפוניים של השמורה. ומדי פעם שפוסעים בין שביליה המפותלים והרבים של השמורה. פוגשים בו , סוער , תוסס , במלוא העוצמה זורם – השחקן הראשי בהצגה הזו. שמטיילים בתוככי השמורה מגלים טפח ועוד טפח ממנעמיה של של שמורת טבע תל דן האצילית. אשר רוויה בפלגי מים הזורמים מכל עבר מבקשים להגיח לאוויר העולם מתוך האדמה. צמחיית שרך רבה מנצלת את ההזדמנות שנקרתה בדרכה וצומחת על כל שעל ושעל בתוך השמורה.

אתרים רבים פזורים בתוך נפתוליה של שמורת תל דן הפראית ומרגשת. המכוננת בנפשו של המבקר התרגשות מתפרצת חסרת שליטה הממאנת לצאת ולהביע התלהבות, הנאה והתפעלות. מעיינות גן עדן אשר בתוך מסלול ההליכה בתוך השמורה הם לא פחות מהדבר האמיתי. מדובר על פלגי מים הנובעים מתוך קרביה של האדמה בגוון צלול שקוף וזורמים בשמורה לצד עצים בצבע ירוק עז.

הפקתם תועלת מהתוכן באתר שלי?
רוצים לעזור לי להמשיך לתחזק את האתר ולהעלות תכנים חדשים?
אשמח לתרומת סכום סמלי בעלות של כוס קפה, בלחיצה על הקישור הבא :
תבוא עליכם הברכה – גיל.
טיול לשמורת תל דן

בריכת השכשוך

אחד מהמקומות הקסומים שהם ממיטב מחלצותיה של השמורה המושכת הזו היא בריכת השכשוך הנמצאת במרכז השמורה. מדובר על בריכה המאפשרת לילדים ולמשפחות לעצור ולהתרענן בתוך מים קרים ורדודים. אשר במרכזם עצים המצלים עליה באופן מלא ומושלם. סביב לבריכה פזורים ספסלי ישיבה המאפשרים להורים המיוזעים פיסת מנוחה ורוגע בזמן שילדיהם פורקים אנרגיה ורוחצים בה.

טחנת הקמח

במהלך ההליכה בין פלגי המים של שמורת תל-דן נפגשים גם עם שרידים בעלי ערך היסטורי רב. כגון טחנת הקמח העתיקה אשר אמנם אינה פעילה כיום אך נשתמרה באופן מושלם, עדות לשימוש במים כמקור אנרגיה בלתי מתכלה לייצור ועיבוד מזון בימים עברו.נחל דן ממשיך לפזז ולזמזם כל העת ברקע תוך שהוא מתגבר על מכשול העומד בדרכו : גזעי עץ אימתניים, שיחים צפופים תוך שהוא נחוש בדעתו להמשיך בזרימה ואינו חודל בכך כל ימות השנה – נחל איתן.

נחל דן זורם בשמורת תל דן

עץ פו הדוב

אחת האטרקציות לילדים הבלתי נשכחת היא עץ פו הדב הנמצא סמוך לבריכות המים שבשמורה , מדובר על עץ גדול וחלול שבו יש מחילות והילדים יכולים להיכנס ולצאת – זוהי פינת חמד , חביבה הלקוחה מספר האגדות. העץ של פו הדב מהווה אטרקציה בלתי-רגילה לילדים בשמורת תל דן ובשמורת הטבע בכלל הכניסה לתוך גזעו של עץ עבה ויוצא דופן בגזרתו.

אחד המקומות המהנים והמבודדים יחסית של השמורה הם בקדקודה שם הולכים על שבילי בזלת משובצים כאבן יקרה בינות המים החיים, קול ציוץ הציפורים נשמע בבירור ונדמה כי המים והציפורים מתחרות על אוזנו של המטייל המבקשת להיאנח מתלאות היום- יום ומאזינות בקפידה לקולות העולים מן הטבע.

התקופה הכנענית

מעבר לטבע עוצמתי ועתיר משאבים יקרי ערך, בשמורת תל דן נמצאו שרידים פולחניים מהתקופה הכנענית כגון: השער הכנעני הנקרא גם שער אברהם מדובר שעל שער שנבנה מלבני בוץ שאופייניים לתקופה האמורה אשר השתמר כמעט במלואו בגובה של כ-שבעה מטרים. לצידו של השער נמצאה במה עם ריצוף ברוח תקופת המקרא שריד נוסף מיוחד הוא מתחם פולחני אשר מזכיר ומעורר הסיפור המקראי על עגלי הזהב. כמו כן התגלה שער אשר כפי הנראה הוא מהתקופה הישראלית.

מלחמות ישראל

ואחד הדברים המרגשים כל ישראלי שמגיע כאן זה לראות ולהביט מקרוב בשרידי מלחמות ישראל והגדולה שבהן מלחמת ששת הימים שגבתה קורבנות רבים. סמוך לתל-דן התנהלו קרבות עקובים מדם כנגד הסורים והשרידים מופיעים כאן בבירור מנקודת תצפית שהוקמה כאן בליווי שילוט הסבר ומפת האזור המתעדים את שהתחולל כאן לפני כ-50 שנה,

ניתן גם לראות באופק הרחוק את הכפר עג’ר הידוע שחציו נמצא בישראל וחציו בלבנון עוד ניתן לראות את חוות שבעא, והר דוב.

תל דן העתיקה

סיפור קצר מאחורי תל דן ומקור הדן: תל דן או ליש העתיקה תל אל-קאדי בפי הערבי – שמות רבים למקום המופלא והכובש הזה שמביא כל שנה עשרות אלפי מטיילים.

לכאן עבר כנראה שבט דן – סברה זו מבוססת על חפירות ארכאולוגיות שנעשו במקום ובהם התגלה בין השאר: שערי העיר, דרך מרוצפת, שבילי ביצורים, ואולי אף אתר פולחן שבנה ירבעם לפני כ-3000 שנים והציב בו עגל זהב.

מעיינות נהר הירדן , אשר גובל במקורות הירדן, יוצרים למרגלותיו של התל – פינת חמד ייחודית. מים רבים, צמחייה עבותה ועצים עבי קרס כגון : מילה סורית, עצי דולב ושרכים, שבילים בנויים בין פלגים גשרונים תחנת קמח ושאון מי הדן.

איך מגיעים

בוויז הזינו שמורת תל דן .

מעוניינים בפרטים נוספים על שמורת תל דן היכנסו לקישור זה : רשות הטבע והגנים

מה בסביבה

מעיינות הבניאס ; חורשת טל ; שמורת נחל שנירעין תינה- עין דיבשהפארק הירדן ; מפל סער ; בריכת רם ; השביל התלוי בבניאס : נבי יהודה – נחל חרמון תחתון

רוצים לקבל עדכונים  והמלצות חדשות  ממקומות שמטיילים שביקרו בהם 
היכנסו לקבוצת שלנו בפייסבוק "מטיילים מכייפים ומשתפים". תוכלו לשתף בעצמכם ולהתייעץ עם חברי הקבוצה.

סקרנים לדעת איפה טיילנו  לאחרונה ?
עיקבו אחרינו גם באינסטגרם ותקבלו המלצות רלוונטיות ועכשוויות :Baliletayel

 רוצים המלצות שבועיות עדכניות מטיולים אחרונים?  הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ שלנו :לחצו כאן

מסלולים נוספים באיזור

האטרקציות המומלצות שלנו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שמורת טבע תל דן

מיקום במפה

דילוג לתוכן