לוגו אתר בא לי לטייל

חשוב לדעת

מיקום במפה

עין קובי

רקע

עין קובי אשר בפארק בגין הוא מעיין שכבה הנובע אל תוך בריכת איגום תת קרקעית שהכניסה אליה נעשית דרך סולם מתכת וניקבה תת קרקעית.

תיאור המסלול עין-קובי

בתוך בוסתן יפהפה שננטע ע”י קק”ל. הכולל: גפנים; עצי אגס ירקרקים ; עצי תאנה ; עצי תות ועוד. נמצאת נקבה קדומה מרתקת שבליבה בריכת מים מלבנית ומבנה קשתי קדום. עין קובי קרוי על שם הכפר הערבי  “קאבו” שעמד על תילו עד שנת 1948 ואז במלחמת העצמאות כל תושביו נטשו אותו. מוקדי העניין באזור זה הם רבים ; שרידים של מבנה מהתקופה הביזנטית והרומית (לפני כאלפיים שנה לערך) ; מסגד עשוי מאבנים מסותתות ; בורות מים ועוד.

קק”ל הגדילו לעשות והקימו פה חניון לילה עם ברזיות מים ואזור ייעודי להקמת אוהלים עם שולחנות פיקניק לצידו. הופתעתי שהגענו לכאן בשעות הבוקר המוקדמות ובמקום היו אוהלים רבים.

ממש בקרבת אזור החנייה המשולט “עין קובי” נמצאת הניקבה. כך שמי שאינו חפץ לעשות מסלול טיול ברגל על תוואי נחל קובי. יכול להסתפק בכניסה לניקבה. בין שדרת העצים המרשימה שננטעה כאן רואים מבנה עם פתח וברזלים סביבו. זוהי הכניסה האחת אל תוך עין קובי.

מעבר לניקבה מעיין חניון לילה יש כאן מסלול טיול של נחל קובי היורד ומגיע עד נחל רפאים.

טיול בנחל קובי

מפתח זה יורדים לבטן האדמה (יש להצטייד בפנס וסנדלי הליכה במים) הירידה היא בסולם שהוכשר כאן  והיא מובילה לניקבה, כך שהמסלול כאן הוא למעשה אנכי, לאחר שיורדים בסולם מטה כ -10 מטרים לערך , זוחלים אל תוך תוך הניקבה שנחצבה  כאן בתוך הסלע וממשיכים (הילדים מאוד יהנו מהזחילה פנימה), אורך הניקבה הוא כ -12 מטרים – קצרה יחסית. היא יבשה בהתחלה  ואחר כך הופכת לרטובה במקצת.

בסוף הניקבה יש פתח קטן שהמעבר ממנו יוביל אתכם ישירות אל בריכת האיגום שם נמצאת בריכת המים של עין קובי.

ניכר כי נעשתה כאן עבודת חציבה רצינית כמו שאר הניקבות שנמצאו באזור הרי ירושלים כגון : בעין איתמר; בעין סטף ;  בעין ביכורה; בליפתא ;עין חנדק הסמוך לשביל המעיינות ביער עמינדב ועוד. גובה המים, בתוך החלל הפנימי, בו נמצאת הבריכה, נמוך מאוד כ -20 ס”מ בלבד והוא מוגדר עם ומעקה ברזל עב כרס משני צדדיו, בצד שמאל נמצאת הבריכה שהכניסה אליה סגורה עם המעקה.

הפקתם תועלת מהתוכן באתר שלי?
רוצים לעזור לי להמשיך לתחזק את האתר ולהעלות תכנים חדשים?
אשמח לתרומת סכום סמלי בעלות של כוס קפה, בלחיצה על הקישור הבא :
תבוא עליכם הברכה – גיל.
עין קובי חניון לילה

גובה המים בכל החדר בו נמצאת בריכת המים של עין קובי הוא אחיד והבריכה נמוכה מאוד. המים אמנם אינם צלולים ואינם מזמינים רחצה (גם אי אפשר) אבל זה נחמד לשכשך את הרגליים ולהתרענן במעבר בין שני הצדדים של הבריכה.

סמוך לבריכה יש מבנה בצורת קשת ופתח יציאה נוסף, אמנם קצת צר, אך גם מבוגרים יכולים לעבור בו בקלות, היציאה מצד זה תוציא אתכם אל אזור ארכאולוגי עם שרידי מסגד וכן בור מים שבעבר היה מלא במים וכרגע ריק . השימוש המרכזי של עין קובי ובריכות האגירה הוא חקלאות שלחין, בעברית : חקלאות המבוססת על השקיה באמצעות מי מעיינות.
מופת למפעל חקלאי זה ניתן לראות בסטף.

מסלול טיול נחל-קובי

לאחר שיצאנו מעין קובי, זה הזמן לחלץ עצמות וללכת בשביל של נחל קובי , שביל מסומן – חלק משביל ישראל.(אגב סתם לידיעה הסימון בצבע ירוק צהוב – הוא סימון של גולני שעושים את המסעות שלהם כאן). הדרך מתחילה במעין גשר עץ צר ומתפתלת בהמשך בתוואי יורד עם מדרגות עץ ואבן, יש לציין שהמסלול מוצל במלואו בצמחייה עבותה שגדלה כאן, סלעי גיר מצופים בחזזית – סיביוזה של אצה ופטרייה ביחד,הן מכסות את הסלעים בשביל הטיול ומעניקים להם צבע ירוק אפור.

אחד הפרחים שריתקו אותי ומשכו את תשומת לבי הוא הצלף הקוצני שנמצא כרגע בשיא פריחתו, גם פשתה שעירה בצבעי סגול-ורוד נראתה בשטח , פרח נוסף מעניין הוא הבוצין המפורץ – פרח מיוחד שאם מורידים את אחת מאונות פרחיו הוא נושר כולו לאחר שניות ספורות. המסלול יורד מרום של 700 מטר מעל פני ים , בהדרגתיות תוך שעוברים בין עצי קטלב,
וצמחייה אופיינית להרי ירושלים כגון: אלה ארץ ישראלית, אלת המסטיק, אלון מצוי, חוטמנית זיפנית, שיזף מצוי, קיסוסית קוצנית, קיפודן מצוי, לוטם שעיר ועוד שעוטפים בגאון את השביל היורד מעין קובי לנחל רפאים.

השביל המסומן מחופה בחלקו בסלעי גיר עטופים בשכבת טחב ירקרקה -אפורה, מה שמדגיש את הצורך להגיע ולעשות את המסלול הזה עם נעלי הליכה ולא עם קפקפים או סנדלים. השביל עצמו הנו ברמת קושי בינונית – קלה והוא אידאלי למשפחות עם ילדים , עקב היותו מסלול מוצל וגם האפשרויות לעשות עצירות במהלכו. במהלך הירידה בשביל נפגוש במעיין “ברך ”  (כביש אספלט מעוקל) אותו יש לחצות . משך ההליכה עד גשר קובי ונחל רפאים מעין קובי הוא כ שעה , אורכו של המסלול בדיוק 1.22 ק”מ . אפשר לעשות מלמעלה למטה או הפוך זכרו שמדובר במסלול קווי ולא מעגלי – כך שאם לא תרצו ללכת ולחזור תצטרכו להשאיר רכב אחד בנקודת ההתחלה ורכב שני בסופה.

הלינה והכניסה לעין קובי אינה כרוכה בתשלום כלשהו והיא חופשית , בחניון הלילה ישנם רק ברזיות – לא מצאתי שירותים וכמובן לא מקלחות אז קחו זאת בחשבון אם אתם מגיעים לעשות קמפינג בחניון הלילה שבתוך יער בגין.

המסלול מסתיים (או מתחיל תלוי מהיכן בחרתם להתחיל) בנחל רפאים -גשר הרכבת .

ניקבת עין קובי

איך מגיעים לעין קובי

לחניון הלילה ולאזור בו נמצאת הניקבה של עין קובי : נוסעים לכיוון מבוא בית”ר על כביש מספר 375. אחרי הישוב (ממזרח לישוב), יורדים מכביש 375 לשביל עפר מסומן ירוק לכיוון “פארק בגין”. נוסעים קצת ואז מגיעים לחניון עם שולחנות פיקניק בוויז : “עין קובי” . לנקודת הסיום של נחל קובי – להמשיך מפארק בגין דרך הכביש אספלט עד למפגש עם גשר הרכבת ונחל רפאים. (להזכירכם זהו מסלול קווי ומוצל בנחל קובי ועין קובי, סמוך לאפיק נחל רפאים, שחוצה את הרי ירושלים ממזרח למערב ממנו נצעד תחת גשר הרכבת הראשונה לירושלים, נעלה במעלה הנחל עד פתח הניקבה העתיקה ומעיין קובי).מסלול זה הוא אקסמפלר קלאסי לטיול בהרי ירושלים.

עוד מקום שווה לטייל בו באיזור הוא נחל יתלה

רוצים לקבל עדכונים  והמלצות חדשות  ממקומות שמטיילים שביקרו בהם 
היכנסו לקבוצת שלנו בפייסבוק "מטיילים מכייפים ומשתפים". תוכלו לשתף בעצמכם ולהתייעץ עם חברי הקבוצה.

סקרנים לדעת איפה טיילנו  לאחרונה ?
עיקבו אחרינו גם באינסטגרם ותקבלו המלצות רלוונטיות ועכשוויות :Baliletayel

 רוצים המלצות שבועיות עדכניות מטיולים אחרונים?  הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ שלנו :לחצו כאן

מסלולים נוספים באיזור

האטרקציות המומלצות שלנו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עין קובי

מיקום במפה

דילוג לתוכן