לוגו אתר בא לי לטייל

חשוב לדעת

מיקום במפה

עין ירקעם

רקע

עין ירקעם בתקופת החורף הופך לסדרת גבי מים המשתפלים כמו חמוקיים של אישה בלב הנגב הצפוני.
זהו  מעיין המשלב טיול מעניין ומיוחד בין גבי מים ומתאים לכל בני המשפחה וגם בתור טיול עם כלבים. שכידוע אוהבים מרחבים ולהשתכשך במים. שמורת הטבע עין ירקעם נמצאת בנגב הצפוני. לא הרחק מהעיר דימונה וממש בסמיכות למכתש הגדול. אשר רכס ההרים המקיף אותו, נראה היטב מתחילת המסלול באזור החניון לכלי הרכב .

את הטיול המשפחתי שלנו לעין ירקעם, עשינו באמצע חודש דצמבר, מיד אחרי מנה יפה של גשמים שירדה פה. הדבר ניכר היטב ובא לידי ביטוי בפרחים עונתיים, שניבטו מן האדמה החומה. ושיחים רבים ששינו פניהם והפכו מחומים וקוצניים לירוקים. ונתנו למדבר אווירת חיים. כבר בתחילת מסלול הטיול מגלים את גבי המים והנקרות של עין ירקעם.
תוואי ברור של ערוץ נחל מעוטר בחלוקי נחל רבים בשלל צבעים וגוונים : חום; כתום ; לבן; אפור; צהוב; שחור ועוד. גם אבני צור בצורות שונות וגדלים שונים נראו בשביל ההליכה.

עין ירקעם - נוף

ערוץ הנחל בו תלכו, הוא ערוץ נחל חתירה אשר הולך ומתרחב בהמשך מסלול הטיול. התמונות כאן מזכירות את פסח 2019 שהכל מוריק ורטוב לאחר החורף הכל כך מוצלח שהיה.

גם בעלי כנף השוכנות בעין ירקעם, כמו הציפור הזו שנעמדה על השיחים , הגיעה בכדי להנות מהחגיגה החורפית ומשפע הצמחייה והמים שהגיעו עמו.תופעה גאולוגית מעניינת המתרחשת אך ורק בחודשי החורף עת יורדים גשמים כאן היא “תמילה” – כאשר מפלס מי התהום עולה מעלה אל גבי המים שם הוא נמהל ומתערבב עם מי הגשמים והשיטפונות.

הפקתם תועלת מהתוכן באתר שלי?
רוצים לעזור לי להמשיך לתחזק את האתר ולהעלות תכנים חדשים?
אשמח לתרומת סכום סמלי בעלות של כוס קפה, בלחיצה על הקישור הבא :
תבוא עליכם הברכה – גיל.
פריחה בנגב באביב

תיאור המסלול בעין ירקעם

המסלול מתחיל מחניון עפר הנמצא סמוך מאוד לכביש הראשי . לאחר הליכה לא ארוכה של כ -10 דקות לערך, מתפתל הנחל ואז מגיעים למצד ירקעם. נקודת נוף מהממת ומופלאה אשר משקיפה על גדותיהם הצפוניים של גבי ירקעם. שימו לב עם תגיעו בחודשי הקיץ גב זה ,העליון. יהיה יבש לחלוטין ורק הגבים התחתונים יהיו מלאים במי תהום.

הנקיק היפה הנובע מתוך מצד ירקעם חושף את גבי המים הירקרקים. המבצבצים ממנו כמו חמוקיים מתוך שמלה. הצורות שהטבע פיצל פה ברבות השנים. הופכים את הנקודה הזו ליפה ביותר בכל המסלול של עין ירקעם, לפחות עבורי.צורות גאומטריות דמויות פיר בצורת מנהרה מסולסלת ומפותלת שלא ראיתי בשום מקום בארץ.

מנקודה זו נלך עם סימון השבילים לכיוון ימין. ונבחין במדרגות עתיקות אשר חרוטות בתוך צלע ההר. ומאפשרות לרדת אל הגב הראשון. ככל הנראה אילו מדרגות אשר שימשו צאן ובקר בעבר הרחוק לרדת אל הגב ולשתות ממנו מים.

טיול לעין ירקעם

במהלך הירידה בכיוון ימין ושוב ימין, מתגלה בצד שמאל הגב המרכזי שעצי אשל וצמחיית מדבר טיפוסית מכסים חלקים קטנים מאוד ממנו, עדיין מדובר במדבר.מספר זוגות ומתבודדים תפסו פינות חמד לאורך הנקיק פתחו פק”ל קפה ונשנושים ונהנו מהשמש הנעימה והמלטפת ומיופיו המרהיב והכובש של עין ירקעם.

שיורדים מטה אל הגב הראשון , הוא מתגלה במלוא הדרו קשתות אבן עם חריטות של מי הגשם. שיצרו נקבוביות קטנות בתוך הסלע וגם מעין חלונות קמורים ועגולים שמזכירים כניסה למערה. המים מחלחלים לאותם נקבים והופכים את המקום לפינת חמד מקסימה ומיוחדת. במיוחד למשפחות שילדיהם מעוניינים לשכשך רגליים ולרחוץ בגב המים.

משם ניתן להמשיך לגב המים הגדול והמרכזי. הגישה אליו אפשרית אך ורק ע”י חזרה לשביל עם הסימון “ירוק לבן” .והליכה לאורך המצוקים המלווים את הגב מצד שמאל. לאחר הליכה של כ-10 דקות ישנו סימון שבילים המוביל ירידה ימינה אל תוך ערוץ הנחל ואל הגב הגדול והעמוק.

משם תגיעו אל ערוץ נחל חתירה – ערוץ רחב וגדול יבש לחלוטין. המרוצף באבן לבנה עם גבשושיות ובליטות קטנות מזכירה הליכה על גבו של פיל לבן. לאחר הליכה לא ארוכה בערוץ הנחל על גבי סלעים וחלוקי נחל רואים בצד ימין שיטה ומשמאל גב המים האחרון.

פה זה הזמן ללבוש בגד ים ולשחות באחד מגבי המים של עין ירקעם, שימו לב המים קרים מאוד. אם המזג אוויר חם בחוץ כדאי לרחוץ אחרת זה לא נעים בכלל. מכאן באפשרותכם לחזור על עקבותיכם ולחזור לחניון הרכבים. או לחלופין להמשיך בתוואי נחל חתירה יש מסלול טיול עם סולמות כ- 15 דקות בהמשך .(במקום לעלות חזרה פשוט תמשיכו בערוץ הנחל).

הכניסה חופשית לעין ירקעם, ישנו חניון קטן לצד הכביש, לשים לב לאורך המסלול יש אבנים וחלוקי נחל לא להחליק לא מומלץ לרדת מתוואי סימון השבילים . למי מתאים: כל המשפחה.

הוראות הגעה: בוייז “עין ירקעם” מכביש 25 המגיע באר שבע לכיוון הערבה, פנו ימינה לכביש 206 (נמצא מעט מזרחית לעיר דימונה). המשיכו בנסיעה איטית עד שתבחינו, לאחר כ-12 קילומטר( 10 דקות נסיעה לערך), שלט “חניון לילה עין ירקעם”.
שימו לב סכנת פריצה לרכב, לא להשאיר דברי ערך ברכב.

כאן החנו את רכביכם לתחילת המסלול.

לפרטים נוספים על המסלול של עין ירקעם ניתן להיכנס בקישור זה לאתר הרט"ג : תיאור נוסף של המסלול

מה בסביבה

פארק ירוחםהגשר הטורקי באר שבע.

רוצים לקבל עדכונים  והמלצות חדשות  ממקומות שמטיילים שביקרו בהם 
היכנסו לקבוצת שלנו בפייסבוק "מטיילים מכייפים ומשתפים". תוכלו לשתף בעצמכם ולהתייעץ עם חברי הקבוצה.

סקרנים לדעת איפה טיילנו  לאחרונה ?
עיקבו אחרינו גם באינסטגרם ותקבלו המלצות רלוונטיות ועכשוויות :Baliletayel

 רוצים המלצות שבועיות עדכניות מטיולים אחרונים?  הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ שלנו :לחצו כאן

מסלולים נוספים באיזור

האטרקציות המומלצות שלנו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עין ירקעם

מיקום במפה

דילוג לתוכן