לוגו אתר בא לי לטייל

חשוב לדעת

מיקום במפה

עין חנדק

רקע

עין חנדק הוא מעיין המסתתר בתוך ניקבה מפותלת והוא למעשה המעיין האחרון במסלול של שביל המעיינות בעמינדב.שביל המעיינות מתחיל ביד קנדי ועובר בדרך יפה בתוך יער עמינדב, אם תלכו בשביל  זה תפגשו בדרך את עינות עמינדב: עין עוזי, עין ספיר, עין אשקף, עין תמר, עין שריג. לאחר הגשמים של החורף ובמהלך האביב בריכות המעיינות הללו מתמלאות, אך יש לציין שבחלקן מפלס המים זהה במהלך כל ימות השנה,למשל, עין חנדק הניזון ממעיין שכבה הוא בעל גובה מים זהה בכל השנה. המעיין נובע מתוך נקבה שנחצבה כאן על-מנת להשתמש במי המעיין לצרכים חקלאים, סימנים לכך הם הבוסתנים העתיקים הפזורים סביב.

הכניסה  לניקבת עין חנדק, הראשונה – הקצרה יותר,  מלווה את המטייל ממש כמו כניסה אל שערי גן עדן עם מדרגות המובילות אל בריכת מים רדודים עם אבני דריכה עליהם, מעל משתרכים ענפי צמח הפטל הקוצני בצבע ירוק עז ומקנים לסביבה שיק של ג’ונגל – זהירות זה דוקר.. אזור הניקבה והמעיין קריר ומוצל, דבר מורגש בייחוד בתקופות של חום קיצוני בימות הקיץ או בתקופות שרביות כמו שהייתה בשבוע האחרון. ניקבת עין חנדק נראית כמו נקבה שנחצה בתוך הסלע היטב, שכבות הסלע נראות בבירור בצבעי : חום-כתום-ירוק.

חשוב לציין : יש שלט כניסה אסורה, סכנת התמוטטות. בכל זאת אנחנו והאחרים התעלמנו מהאזהרה ונכנסנו מביא לידיעתכם.

הפקתם תועלת מהתוכן באתר שלי?
רוצים לעזור לי להמשיך לתחזק את האתר ולהעלות תכנים חדשים?
אשמח לתרומת סכום סמלי בעלות של כוס קפה, בלחיצה על הקישור הבא :
תבוא עליכם הברכה – גיל.

איך שנכנסים לתוך הניקבה, מומלץ עם סנדלי שורש או נעלי הליכה במים וכן חובה פנס כי חשוך לגמרי בפנים, מרגישים את קור המים הספונים בתוך ניקבת עין חנדק, זה מתחיל נמוך מאוד עד שמגיעים להתפצלות שמאלה או ימינה , שם המים מגיעים עד לגובה של כמטר , זהירות יש מעין “מדרגה”,כאן המשיכו ימינה, שמתחילים ללכת בתוך הנקבה מרגישים התרעננות מהירה הפוקדת את כל חלקי הגוף בייחוד החלק התחתון (אצל המבוגרים ביננו) ילדים קטנים יוכלו לשחות בפנים להנאתם.

התחושה היא כמו להיכנס לתוך מנהרה אינסופית שכל הזמן האופק שחור. המים בפנים נקיים מאוד. המשיכו בהליכה עד הסוף עד שתגיעו לנקודה בה צריך ללכת שפוף , משם תראו את מעין חדרון קטן – לשם כבר לא ניתן להיכנס אבל יפה לראות. נצא החוצה מהניקבה לגמרי, חזרה איך שנכנסנו, נפנה שמאלה עד הסוף נראה שם את הניקבה השנייה היא ארוכה יותר אבל מצבה קטסטרופלי ,הייתה שם מפולת סלעים, היא מלוכלכת ולכן אנחנו וויתרנו. תראו בעצמכם.

טיול לעין חנדק

באזור צומחים הרבה עצי תאנה , ראוי לציין שקק”ל סידרה מספר “במות עץ” המאפשרות לשבת בצל להפסקת פק”ל קפה או לארוחה קלה. נצא מאזור הניקבות של עין חינדק אל השמש הבוערת , נבחין לכיוון צפון ,בסימון שבילים ירוק לבן, זהו שביל ישראל נעלה עליו ונלך לכיוון “הכותל הקטן”, הדרך מלווה בשילוב מיוחד ותמוה של קוצים עם פרחים, מה שנקרא “החזק שורד”, גזר קיפח, שאריות פרגים, קקטוסים פורחים בצהוב. מהלך ההליכה בתוך וואדי עם עליות וירידות שבדרך שרידי הכפר הערבי שהיה כאן עד 1948. ממש לפני הכותל הקטן יש ירידה יפהפייה שלי הזכירה נוף אירופאי קלאסי(רק עם פחות ירוק) הרבה אורנים פזורים סביב משובצים בתוך הואדי של חנדק ושיפולי ההר כמו ענק על צוואר של אישה יפה.

בצד שמאל נבחין בקיר אנכי עם אבנים סדורות בצבע שחורות הצמודות לדופן הוואדי ,המקום נקרא גם” ואדי יוסוף” , במקור הכותל הקטן שימש כקיר אשר חסם את סחף האדמה ובכך אפשר גידולים חקלאיים בשטח שאינו מישורי, מעין “סכר” רק של אדמה. שבו תנוחו , תהנו מהצל ומיופיו של הקיר שתו משהו וחיזרו חזרה על עקבותיכם …

המרחק בין עין חנדק לכותל הקטן כ -15 דקות הליכה. ולשאלת מיליון הדולר איך מגיעים לעין חנדק: יש כ- 3 אפשרויות שמוכרות לי לפחות, הראשונה ,קלה מאוד נוסעים בכביש 386 (מצומת הראל לכיוון עין כרם). עוברים פנייה לכביש מספר 396, בעיקול השני, ממש לפני הפניה לבית החולים עין כרם, תבחינו בצד ימין בשולי הדרך במחסום ושלט חום “עין חנדק” הרבה נוהגים להחנות שם ויורדים משם בשביל רחב וטוב לכיוון עין חנדק.(הבעיה : מחלקים שם דוחות) לכן מי שבוחר בחלופה זו כדי שיחנה בחנייה של ביה”ח עין כרם הסמוכה.

השנייה : 200 מטרים לפני הכניסה ליישוב “אבן ספיר” ישנו שביל מצד ימין של הכביש הוא יוביל אתכם מטה אל הואדי ועין חנדק. האופציה השלישית : פחות מוכרת נוסעים לתוך “אבן ספיר” שומרים כל העת על הימין, עד שמגיעים לאזור שמפותחת בו בנייה ורואים למטה גדר לבנה מפח, יורדים למטה , זהירות ירידה תלולה ומשתלבים עם השביל עין חנדק.

הנה קישור למפת הגעה של החלופה השלישית : הגעה לעין חנדק. חשוב לי לציין בפניכם את הבעייתיות בכניסה לתוך המושב יש שער – צריך לחכות שמישהו מבני היישוב היישוב ייכנס או ייצא , שנית גם הגישה לשביל המוביל לעין חנדק קשה  בחלופה זו(ירידה תלולה מאוד).אם אתם רוצים גם לבקר בכנסיית גורני וכנסיית הביקור אז זה לא רחוק מכאן.

למי מתאים : כל המשפחה. המסלול אינו כרוך בתשלום, מרחק הליכה : קצר יחסית כ- 20 דקות לעין חנדק ועוד 20 לכותל הקטן. חובה להצטייד בשלושה ליטר לאדם ופנס.

היכן לטייל באזור:

רוצים לקבל עדכונים  והמלצות חדשות  ממקומות שמטיילים שביקרו בהם 
היכנסו לקבוצת שלנו בפייסבוק "מטיילים מכייפים ומשתפים". תוכלו לשתף בעצמכם ולהתייעץ עם חברי הקבוצה.

סקרנים לדעת איפה טיילנו  לאחרונה ?
עיקבו אחרינו גם באינסטגרם ותקבלו המלצות רלוונטיות ועכשוויות :Baliletayel

 רוצים המלצות שבועיות עדכניות מטיולים אחרונים?  הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ שלנו :לחצו כאן

מסלולים נוספים באיזור

האטרקציות המומלצות שלנו

תגובה אחת

  1. חברה שהיתה שם השבוע עם ילדיה אמרה שהמעיין יבש והדרך אליו היא מעל קילומטר הליכה בשמש החשופה!! לא להגיע, סכנת נפשות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עין חינדק

מיקום במפה

דילוג לתוכן