לוגו אתר בא לי לטייל

חשוב לדעת

מיקום במפה

נחל סלעית

רקע

נחל סלעית נמצא באזור השומרון המערבי. בתוך שטח גן לאומי צור נתן. תוואי המסלול של נחל סלעית עובר בין שיפוליהם של הרי השומרון. בחלקו הצפוני של הנחל ,בו עובר המסלול שלנו, עובר נחל אלכסנדר המתחתר בתוך סלע גיר קשה. לאחר הירידה בתחילת המסלול.  אליו מגיעים כך : בוויז : הקישור הבא : נחל סלעית . עליכם להגיע לכניסה לצור יצחק. אם הגעתם מכביש 6 מהדרום עלו ימינה במחלף אייל בעו על כביש 551 עד הסוף ובסוף פנו שמאלה לכביש 444. לאחר כ -4 ק"מ. פנו ימינה לכביש 5533 והיכנסו לתוך צור יצחק. סעו ישר בכיכר הגדולה והיכנסו לרחוב "נחל אלכסנדר". המשיכו בנסיעה ישר כל הזמן עד שתגיעו לעיקול חד שמאלה. מולו שער הכניסה ליישוב צור נתן. המשיכו פה שמאלה בעקלתון ומיד שתסיימו אותו החנו בצד שמאל של הכביש. חצו את הכביש ורדו למסלול שנמצא בצד ימין . אין פה שילוט אבל אפשר לראות שביל רחב יוצא מהכביש ויורד מטה.

אם אתם רוצים לעשות את המסלול הקווי יש להקפיץ רכב שני לסוף המסלול (בוויז: מצפה הדר גולדין ) הנקודה נמצאת סמוך לאזור התעשייה של סלעית.

לאחר הליכה הקצרה במורד השביל,  תראו שלט גדול "גן לאומי צור נתן" . מיד אחריו תגיעו להתפצלות שבילים : ימינה הסימון השחור, שמאלה הירוק והכחול. קחו פה שמאלה ולכו עם השביל הירוק כל הזמן. בסביבת המסלול תראו צמחייה נמוכה וירוקה בתחילת האביב הכל פורח וירוק ובסופו נוספים קוצים. בהמשך השביל תראו בצד שמאל שביל צר מאוד המתמזג עם המסלול ושלט עליו "סינגל ארתור" (זהו שביל לרוכבי אופניים המתמזג משמאל). המשיכו כל העת ללכת עם הסימון הירוק אם אתם רואים אותו סימן שאתם במסלול הנכון של נחל סלעית.

רכס צור נתן -נחל סלעית

בהמשך המסלול מקבל חזות ופנים אחרות עוברים בכרם זיתים עתיקה עם עצים בעלי גזעים עבים מאוד. בקטע זה יש יותר נקודות צל מההתחלה ניתן לעצור להפסקת אוכל או שתייה. קטע זה מישורי עם קצת פיתולים . מימינכם תראו רכס הרים בעל אופי טרשי עם סלעי גיר בצבע אפור. זהו רכס צור נתן שנמצא מעל נחל סלעית.

המסלול מאופיין בעצי אורן ובתה עשבונית שיוצרים בו עניין. המסלול כולל גם בורות מים שנפגוש בהמשך ,גתות ומערות חצובות המעידים על פעילות חקלאית קדומה.

חלקו האחרון של המסלול המסומן בירוק מאופיין בטיפוס . אזור זה השביל סלעי יותר וכולל אבנים קטנות בצבע כתום-חום צריך להיזהר לא להחליק. ברגע שתראו מעליכם אנטנות סימן שאתם מתקרבים לנקודת הסיום של המסלול הקווי (פה יחכה לרכב הרכב השני שהקפצתם), מצפה הדר גולדין. עד לפה משך ההליכה כשעה וחצי 3 ק"מ סה"כ. ממש לפני המצפה יש שלט רקוע מברזל יפה מאוד עליו כתוב"נחל סלעית".  אפשרות נוספת ,אם הגעתם עם רכב אחד בלבד היא להמשיך דרומה במסלול הכחול – זהו מסלול מעגלי שיחזיר אתכם עד לרכב שהשארתם ליד צור נתן ( הסבר בהמשך מתאים לטיילנים מנוסים).

הפקתם תועלת מהתוכן באתר שלי?
רוצים לעזור לי להמשיך לתחזק את האתר ולהעלות תכנים חדשים?
אשמח לתרומת סכום סמלי בעלות של כוס קפה, בלחיצה על הקישור הבא :
תבוא עליכם הברכה – גיל.
עצים בנחל סלעית

מצפה הדר גולדין

מצפה הדר גולדין כמצויין נמצא בסוף המסלול הקווי של נחל סלעית(או ההתחלה אם בחרתם להתחיל מפה ולסיים בצור נתן). סגן הדר גולדין נפל במלחמת צוק איתן שהתרחשה בקיץ 2014 לאחר שנשבה ע"י החמאס.המצפה מאוד מטופח נקי ומסודר יש עץ גדול ומתחתיו שני ספסלים גדולים אחד מימין שפחות מוצל ושמאלי – יותר מוצל. בחלק הימני של המצפה יש מרפסת יפהפיה המשקיפה מערבה , היא כוללת גדר ברזל עם מפה רקועה מתחת ובה עמדה קולית הכוללת הסבר(באנגלית או עברית) טופוגרפי והיסטורי. הנקודה עליה נמצא מצפה גולדין נמצאת כ – 260 מטרים מעל פני הים.

מפה ניתן לצפות על כל אזור צפון – מערב – דרום הארץ.  מימין וצפונה הכרמל, דרומה ושמאלה תחנת כוח אורות רבין . זוהי תחנת הכוח הגדולה ביותר במדינת ישראל שאחראית לרבע מכושר הייצור של חברת חשמל. דרומה ומערבה ניתן לראות את העיר נתניה הנמצאת לאורך רצועת חוף של כ 8 ק"מ של הים התיכון. דרומה לאורך קו האופק ומערבה ניתן לראות את ערי השרון: רעננה ,הרצליה ואת ערי המרכז : תל אביב, רמת גן ,חולון ,בת ים וראשון לציון.

בראות טובה ניתן לראות עד אשדוד וקרית גת. באופק הקרוב יותר, ניתן לראות את: צור נתן, צור יצחק, צור יגאל, כוכב יאיר. מעבר להם טירה עיר ערבית ישראלית סמוך אליה דרומה קלקיליה (רשות פלסטינית).
בהמשך ודרומה מהם ניתן לראות את כפר סבא – זו העיר בה התחנך הדר גולדין ז"ל הוא היה חניך ומדריך בתנועת בני עקיבא .

אזור זה בו נמצא המצפה נקרא בעבר "המותניים של המדינה" והיה הקצר יותר בין מזרח למערב הארץ עד ערב מלחמת ששת הימים. אורכו היה כ 24 ק"מ בלבד. חטיבת אלכסנדרוני נלחמה כאן בצבאות ערב שניסו לנתק את צפון הארץ מדרומה.

סמוך לכביש 6  שנמצא סמוך לפה , נמצאת "דרך הים העתיקה" שהייתה  דרך מסחר עתיקה וקדומה.

מאחורי מרפסת זו יש פסל סביבתי מרשים ביותר שעשוי מצינורות נירוסטה,שיש רוח הם משמיעים צלילים. בחלק השמאלי והמזרחי של מצפה גולדין יש מרפסת נוספת ממנה ניתן לראות את אזור השומרון כגון: הר בעל חצור ממש קרוב ניתן לראות את בתי התושבים של היישוב סלעית. מאחורי מרפסת זו יש פסל סביבת נוסף של אדם בצורת מגן דוד זהו מיצג מעניין מאוד שממחיש את המבנה שחייליו ליחידה של הדר ז"ל  עשו מגן דוד לזיכרו.

מצפה הדר גולדין

אם אתם רוצים לחזור במסלול מעגלי ולא השארתם כאן רכב נוסף עליכם לצאת מהמצפה לפנות שמאלה לשביל צר שיוביל אתכם דרומה לדרך עפר רחבה מאוד . עליכם בדרך זו לפנות ימינה  וללכת בשביל הרחב לכיוון מערב. משמאלכם תראו שדה קקטוסים ענקי . מהר מאוד תבחינו בסימון כחול בשולי הדרך  ובהמשך על אם הדרך.

לכו כל הזמן רק ישר עם סימון זה עד שתחלפו על פני מערום אבנים ובוסתן עתיק כפי הנראה יישוב עתיק . המשיכו כל הזמן בהליכה לאורך השביל הצר שבמרביתו יש קוצים .עד שתגיעו לנקודת נוף משגעת מערבה המשקיפה על צור נתן ועל רכס הרי השומרון. מכאן החלק האחרון של השביל הכחול מיועד למטיילים מנוסים זו ירידה מאוד תלולה והליכה על סלעים במורד ההר לא מתאים לבעלי פחד גבהים!!!. בתחתית ההר  בשולי הדרך, תראו בורות מים עמוקים מאוד .שלאחריהם תחזרו בשביל הירוק שמאלה ולצומת השבילים שתחזיר אתכם במעלה ההר חזרה לרכביכם. השביל הכחול אורכו כ 1.5 ק"מ ממצפה גולדין. הוא קצר הרבה יותר וחוסך זמן רב אך צריך לשים לך שהקטע האחרון שלו קשה לאור מה שצויין פה.

לנוחיותכם מפה מוקלטת מדויקת של המסלול המעגלי מצורפת למטה ניתן להוריד כקובץ gpx  ולעשות.

 

רוצים לקבל עדכונים  והמלצות חדשות  ממקומות שמטיילים שביקרו בהם 
היכנסו לקבוצת שלנו בפייסבוק "מטיילים מכייפים ומשתפים". תוכלו לשתף בעצמכם ולהתייעץ עם חברי הקבוצה.

סקרנים לדעת איפה טיילנו  לאחרונה ?
עיקבו אחרינו גם באינסטגרם ותקבלו המלצות רלוונטיות ועכשוויות :Baliletayel

 רוצים המלצות שבועיות עדכניות מטיולים אחרונים?  הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ שלנו :לחצו כאן

מסלולים נוספים באיזור

האטרקציות המומלצות שלנו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

צור נתן

מיקום במפה

דילוג לתוכן