לוגו אתר בא לי לטייל

חשוב לדעת

מיקום במפה

מצודת הונין

רקע

מצודת הונין אשר בגליל העליון היא מבצר צלבני שחלש על כל האזור של אצבע הגליל. המבצר הוקם באזור 1100 לספירה ע" צלבנים ומכונה גם "שאטו נף" . הייחודיות הגדולה ביותר שלו טמונה בכך שיש בתוכו בו מים גדול פעיל. בישראל מבצרים רבים למשל :מבצר אפולוניה ; מבצר יחיעם ועוד. כולם מרשימים ועשירים בשרידים של בורות , חומות ,חפירים ומאגרי מים. אך באף אחד אין מאגר עם מים  חיים.

המצודה הינה בעלת ארכיטקטורה צלבנית קלאסית. היא כוללת שימוש נרחב בקשתות אבן במעבר בין החצרות והחלקים הפנימיים שלה. יש בה חפיר גדול מסביב , פירים וחרכי ירי על הקירות החיצוניים . שנועדו להגן ולהדוף אוייבים וצרים. המטרה המרכזית לשמה הוקמה מצודת הונין היא לשמש אמצעי הגנה לעוברים ושבים בדרך המסחר בין צור לדמשק שכללה פעילות מסחר ענפה.

 

החלק הפנימי של מצודת הונין

המבצר כמו מרבית המבצרים הצלבניים עבר מספר כיבושים בחלקם נחרב והוקם שנית. הראשון שבהם היה ע"י המצביא המוסלמי "נור  -א-דין" בשנת 1176 לספירה הנוצרית. אחריו הגיע בשנת 1220 אלמלך אלעאדל שהחריב עד יסוד את מבצר הונין לאחר שצר עליו כמעט חצי שנה. לאחר מכן בשנת 1240 הוא שיפץ אותו מחדש. אחריו הגיע השליט האכזרי הידוע לשימצה הלא הוא ביבראס הממלוכי. בשנת 1266 החריב ביברס את מצודת הונין באופן כליל.

הפוגה אינטלקטואלית : עולה השאלה מהיכן נגזר שמו של המבצר "הונין". ובכן זה על שם הכפר הערבי הונין שהיה כאן עד 1948 , לאחר שנכבש ולצידו הוקם היישוב מרגליות.  ממשיכים בהשתלשלות ההיסטורית , לאחר ביברס במאה ה 18 לספירה המבצר חוזק ונבנה שנית ע"י המוסלמים. בשנת 1837 אירעה רעידת אדמה קשה שהחריבה את המבצר והותירה רק שרידים הנראים עד עצם היום הזה מהמצודה ומהכפר הונין.

*** הכניסה לתוך המאגר התת קרקעי על אחריותכם בלבד!!!

הפקתם תועלת מהתוכן באתר שלי?
רוצים לעזור לי להמשיך לתחזק את האתר ולהעלות תכנים חדשים?
אשמח לתרומת סכום סמלי בעלות של כוס קפה, בלחיצה על הקישור הבא :
תבוא עליכם הברכה – גיל.
הקשתות במצודת הונין

אז מה יש לראות במצודת הונין

מצודת הונין יושבת על רכס נפתלי בגובה של כ – 650 מטרים וחולשת על כל איזור עמקר החולה. היא נמצאת בסמוך למושב מרגליות. סביב המצודה ישנו חפיר ענקי ברוחב של כ 15 מטרים שאמור לעכב כניסת אויבים אל תוך המבצר. אל המבצר נכנסים מכיוון דרום , בחלקו הפנימי יש מאגר מים נסתר אליו ניתן לרדת עם סולם של כ 5 מטרים. יש בו מים ורבים מתרחצים בו.

הכניסה למצודה הינה מוסדרת צריך לטפס על גבשושית של סלע המוביל לפתח הראשי של המצודה. בפנים יש חדר ענקי המוביל בצד לחדר נוסף. מהמבואה הראשית יש פתח נוסף לחצר רחבת ידיים שנראית קצת מוזנחת כי האתר איננו מתוחזק כרע ע"י שום גורם וחבל מאוד. בקצה השמאלי של החצר תראו קרות עץ ניצבת על פתח בור המים. בפתח מאוד צר ויש בו סולם המוביל לתוך בור המים.

לאחר שסיימתם את הביקור יש מעל בור המים שביל המוביל לגג של המצודה משם יש נוף יפהפה על כל האזור.

 

בור המים בחצר במצודת הונין

איך מגיעים

אם הגעתם מכביש 90 מכיוון דרום ,לפני כפר גלעדי פנו שמאלה לכביש מס' 9977 בכביש מתפתל העולה במעלה הרי נפתלי. ברגע שתראו שילוט שמאלה לכיוון מרגליות פנו עם הכביש החנו את כלי הרכב במצפור מרגליות שמשמאל, חצו את הכביש ולכו דקה בשביל עפר ואתם במצודת הונין.

בוויז : מצודת הונין.

היכן לטייל בסביבה

נקיקי יפתח ; עין הדייג ; אגמון החולה ; עין תאו ; נחל דישון ונחל אביב ; נחל עין הזהב ; מפל התנור

רוצים לקבל עדכונים  והמלצות חדשות  ממקומות שמטיילים שביקרו בהם 
היכנסו לקבוצת שלנו בפייסבוק "מטיילים מכייפים ומשתפים". תוכלו לשתף בעצמכם ולהתייעץ עם חברי הקבוצה.

סקרנים לדעת איפה טיילנו  לאחרונה ?
עיקבו אחרינו גם באינסטגרם ותקבלו המלצות רלוונטיות ועכשוויות :Baliletayel

 רוצים המלצות שבועיות עדכניות מטיולים אחרונים?  הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ שלנו :לחצו כאן

מסלולים נוספים באיזור

האטרקציות המומלצות שלנו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מצודת הונין

מיקום במפה

דילוג לתוכן