לוגו אתר בא לי לטייל

חשוב לדעת

מיקום במפה

טחנת הרוח במשכנות שאננים

רקע

טחנת הרוח במשכנות שאננים היא רפרודוקציה מדויקת לתחנת קמח שהופעלה ע"י רוח וייצרה קמח.

טחנת הרוח משה מונטיפיורי – סיפור המעשה

הסיפור שלנו מתחיל לפני כ 140 שנים בשנת 1885. יהודי נדבן שהגיע מאנגליה הקרה לארץ ישראל  הבוערת (תרתי משמע). שמו של האיש היה משה מונטיפיורי הידוע גם בשם הנדבן מאנגליה. הוא התחיל לרכוש קרקעות רבות במחוץ לחומות העיר העתיקה . בכספי ירושה שקיבל מקרוב משפחה. על קרקעות אילו הקים בשנים : 1860 ו 1892 את השכונות ימין משה ומשכנות שאננים בהתאמה. שכונות אילו ניצבות עד עצם היום הזה ונחשבות לשכונות מעולות  בירושלים.

בשטחן של שכונות אילו נבנתה בשנת 1857 טחנת רוח מודרנית ,אשר תוכננה ונבנתה ע"י מומחה בתחום. בשם תומס ריצ'רד הולמן. נשאלת השאלה למה בכלל להקים טחנת רוח שמפיקה קמח , שאין כאן כל כך הרבה רוח במרבית ימות השנה?
התשובה טמונה בכך שהרעיון להקים את טחנת הרוח כאן הוא טכנולוגיה חדשנית המיועדת להחליף את השיטה המסורתית שהייתה נהוגה מאוד שנים. שימוש בחמור הרתום עם מוט עץ לאבן ריחיים שעליו לסובב אותה כדי לטחון את השעורה ולייצר את הקמח.

טחנה מופלאה ומרשימה זו פעלה במשך 18 שנים , במהלכן היא סיפקה פרנסה יפה לבעלי ומפעליה . ולמען האמת גם לרווחת תושבי השכונות אשר נהנו מאספקת קמח. טחנת הקמח הייתה מטבע לשון לחדשנות ויעילות . עד שבשנת 1876 הופסקה פעילותה של הטחנה מסיבה אחת מרכזית  עלויות תפעול יקרות מאוד. כניסתן של טחנות הקמח שעובדות על קיטור מסתבר זולות יותר לאחזקה. ויותר מזה הן אינן תלויות בחסדי הטבע.

מגדל דוד בירושלים

שנים רבות עמדה טחנת הרוח של משה מונטפיורי על טילה כאבן שאין לה הופכין. עד שבפרוץ  מלחמת השחרור(מלחמת העצמאות). בשנת 1948 השתמש ארגון "ההגנה" בטחנת הרוח לאחסון כלי נשק. וכן הציבה עמדת תצפית בכיפת הטחנה. משגילו הבריטים את פשר העניין הם החליטו לפוצץ אותה בהוראותיו של הנציב הבריטי שהיה בארמון הנציב. אנשי ההגנה פנו אל הבריטים בבקשה להותיר את הטחנה ולא לפגוע בה . משום שסר מונטפיורי היהודי הבריטי רכש אותה לטובת ושבי השכונות שמחוץ לחומה.

הבריטים לא שהו להפצרותיהם של אנשי ההגנה ופוצצו את כיפתה של טחנת הרוח. בשנת 2012 , בדיוק  155 שנים לאחר הקמתה שופצה תחנת הרוח. התוכנית המפורטת  והמקורית של הקמתה נשלחה למומחה בהולנד. אשר הצליח לשחזר אותה אחד לאחד. עד לאחרון מנגנוני ההפעלה שלה. אגדות נוצרי ישראל בהולנד, עיריית ירושלים ומשרד התיירות תרמו כספים לטובת שיפוץ הטחנה. 137 שנים לאחר שהפסיקה לעבוד , חזרה טחנת הרוח לעבוד והופק בה שק קמח בודד.

איך למעשה עובדת טחנת קמח על רוח

4 להבים ענקיים מחוברים לציר אשר ברגע שהרוח מזיזה את הלהבים , הוא מתחיל להסתובב. את אנרגיית הסיבוב הזו המופעלת ע"י הרוח הוא מעביר למנגנון הפעלה של טחינת קמח.

הקושי הגדול הטמון בטחנות רוח הטוחנות קמח הוא בנייתן במיקום ובזווית נכונה. כך שהרוח תוכל להזיז את הלהבים כדי שיפעילו את טחנת הקמח.

הפקתם תועלת מהתוכן באתר שלי?
רוצים לעזור לי להמשיך לתחזק את האתר ולהעלות תכנים חדשים?
אשמח לתרומת סכום סמלי בעלות של כוס קפה, בלחיצה על הקישור הבא :
תבוא עליכם הברכה – גיל.
כנסיית דורמציון בירושלים

בשנת 2017 הוקם מרכז מבקרים בתוך טחנת הרוח. בתוכו מורן סרט המתאר את הסיפור . ניתן לעלות לראש טחנת הרוח ולראות את המנגנונים  שלה ולצפות על האתרים המרכזיים שבירושלים.

עוד באתר של טחנת הרוח בימין משה  ניתן לראות את מרכבתו של משה מונטיפיורי סגורה בתוך חדר זכוכית שקוף. ירו של יורם גאון מתייחס אליה : "והוא עלה למרכבה".

במקום מרפסת ענקית עם רצפת דק המתצפתת על :כנסיית דורמציון, מגדל דוד, גן לאומי סובב חומות העיר העתיקה ועוד.

מפה אפשר להמשיך ולטייל בין הבתים עם הגרניומים הפורחים הרבים של שכונת ימין משה.

טחנת הרוח משה מונטיפיורי

מרכז המבקרים של טחנת הרוח בימין משה

הכניסה בחינם ואין צורך להירשם או לתאם מראש .

שעות הפתיחה:

שעון קיץ : ראשון עד חמישי 10:00-19:00 שישי 10:00-14:00 .

שעון חורף : ראשון עד חמישי 10:00-17:00 שישי 10:00-14:00 .

המקום סגור בשבתות וחגים

כמובן שאפשר לטייל סביב ולראות את הטחנה גם בשבתות רק לא ניתן להיכנס לתוך טחנת הרוח.

היכן ניתן לטייל ולבלות בסביבה :  גן לאומי חומות העיר העתיקהמערת צדקיהו ; סיור במחנה יהודה ; מתחם התחנה בירושלים ; קמפינג יער שלום; עמק הצבאים ; טיילת ארמון הנציב

רוצים לקבל עדכונים  והמלצות חדשות  ממקומות שמטיילים שביקרו בהם 
היכנסו לקבוצת שלנו בפייסבוק "מטיילים מכייפים ומשתפים". תוכלו לשתף בעצמכם ולהתייעץ עם חברי הקבוצה.

סקרנים לדעת איפה טיילנו  לאחרונה ?
עיקבו אחרינו גם באינסטגרם ותקבלו המלצות רלוונטיות ועכשוויות :Baliletayel

 רוצים המלצות שבועיות עדכניות מטיולים אחרונים?  הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ שלנו :לחצו כאן

מסלולים נוספים באיזור

האטרקציות המומלצות שלנו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

טחנת הרוח ימין משה

מיקום במפה

דילוג לתוכן