לוגו אתר בא לי לטייל

חשוב לדעת

מיקום במפה

חאן שער הגיא

רקע

חאן שער הגיא הוא מרכז שיחזור מודרני וחדיש טכנולוגית. שהוקם רק לפני כחצי שנה באזור שער הגיא בדרך לירושלים. המקום מתחקה באופן מדוייק ביותר וכולל שיחזורים מאירועי מלחמת יום העצמאות. אשר החלה ב 30/11/1947 ונמשכה עד 14/5/1948. בגן הלאומי שער הגיא ישנו הסבר הכולל סרטים , ופעילות אינטרקטיבית המייצגת ומדמה באופן כמעט זהה את סיפורן של השיירות אשר ניסו להגיע לירושלים הנצורה ולהעביר אליה אספקה כגון : תחמושת, תרופות ,דלק , מזון ועוד. במרכז ישנם מבנים עתיקים המתייחסים לחאן הדרכים שהיה כאן עוד בשנות ה 20. ובתוך המבנה , הוכשרו אולמות תצוגה מרשימים ברוח התקופה.

בכניסה חאן שער הגיא  תקבלו כרטיסים בצבע מסויים , הם יישיכו אתכם לקבוצה . שנכנסים למליאה הראשית יש סרט המסביר מה קרה בישראל לאחר תוכנית החלוקה של  כ"ט בנובמבר 1947 בה החליט האו"ם לחלק את פלשתינה לשתי מדינות פלשיתנה לערבים וישראל ליהודים. זאת למורת רוחם של הערבים בארץ שהתנגדו בתוקף לתוכנית והחלו לתקוף ולירות לכל עבר ברחובות ירושלים ואת הדרך אליה. בתקופה זו היו בישראל 600,000 יהודים בלבד ו 1.2 מיליון ערבים שזה כפול.

הערבים התמקמו לאורך שער הגיא על רכסי ההרים שבדרך לירושלים. ירו תקפו והפציצו כל העת את השיירות שעלו לירושלים כדי לקיים שם חיים. הם למעשה גרמו לה להיות נצורה וניתקו אותה מאזור השפלה.
בחדרים הבאים המחולקים לפי צבעים מסופרים סיפורי הגבורה והמלחמה מפיהם של מפקדי פלמ"ח מהתקופה ההיא . קשרים , לוחמים , נהגים ועוד מספרים בדיוק מה קרה.

זה התחיל מהתקפות ירי ונמשך ברימונים. כל העת היה על המפקדים לחשוב באופן יצירתי, איך להעלות לירושלים את כל האספקה ולהיות מוכנים לכל התרחישים. בהם חלק מהשיירה הופצץ נפגע. הם לפעמים היו צריכים לחזור חזרה לחולדה בעקבות פיגועים אכזריים אילו. או אפילו להמשיך עם פצועים או הרוגים.

אולמות חאן שער הגיא

לאחר הקרנת הסרט בחדר הראשון יורדים מתחת לפני האדמה שם יש שלוש עמדות שכל קבוצה עוברת בינהם. עמדת הפיקוד , עמדת הקשר , עמדת האספקה. באופן אינטרקטיבי פעילות המותאמת לילדים עליהם לפענח מורס ולקבל החלטות במקום המפקדים כביכול וכך יש ממש תחושה של התקופה. והילדים רק צריכים להצמיד את הכרטיס שקיבלו לשולחן בהתאם להחלטה שהם חושבים שהיא נכונה. על המסך מוצגים האירועים עם צילומים דוקומנטריים ממלחמת יום העצמאות. ועם התשובה לפי האירועים האמיתיים.

הפקתם תועלת מהתוכן באתר שלי?
רוצים לעזור לי להמשיך לתחזק את האתר ולהעלות תכנים חדשים?
אשמח לתרומת סכום סמלי בעלות של כוס קפה, בלחיצה על הקישור הבא :
תבוא עליכם הברכה – גיל.
עמדת הקשר חאן שער הגיא

מהאולם המרכזי לאחר שסיימתם את כל העמדות כל 4 הקבוצות מתפצלות לשתי חדרים. כל חדר מעוצב כמו שריונית ובחרכי הירי מוקרנים סרטים עם סיפור הקשרית על מה הרגשות המחשבות שליוו חיילת בת 18 במהלך העלייה לירושלים עם שרייניות. מכאן מגיעים לאולם גדול בו מוקרן סרט נוסף אשר סוגר את כל היריעה האפית של סיפורי יום העצמאות כולל את מבצע נחשון שלמעשה הביא את הקץ להפצצת השיירות שעלו לירושלים שהדרג הפיקודי החליט לעבור ממגננה להתקפת הערבים שירו על השריוניות שעלו בפיתולי שער הגיא. ואת המעקפים שמצאו לעבור את אזורי הירי "דרך בורמה". עד להכרזת עצמאות ישראל ותום המלחמה.

המשוריינים בשער הגיא

לאחר הפעילות האינטרקטיבית כפי שצויינה לעיל יוצאים החוצה לחצר בה מוצגים כלי רכב ושריוניות משוחזרים שעלו לירשולים דרך שער הגיא. אוטובוס ממוגן  שנסע תחת אש עם חרכי ירי בתוכו . וכיסוי פלדה מפני רימונים , אוטובוסים אילו היו מלווים ע"י שני נהגים (אחד לגיבוי) ונושאי נשק. כמו כן משאיות קרב שנסעו אספקה ותחמושת לירושלים.גולת הכותר הן מגיני השיירות , אילו הם "המשוריינים" רכבים ממוגנים עם חרכי ירי בתוכם ממוגנים בפלדדה ועץ כנגד ירי בשחזית שלהם עוצב מתקן מתכת חד שפרץ מחסומים שהוצבו על הדרך. במשוריינים היו לוחמים.

לסיכום

דרך השיירות לירושלים שער הגיא שכונה גם "באב אל וואד" מתואר באתר באופן הכי הולם ברור וקל להבנה לכל המשפחה ב 45 דקות. יש לתאם ביקור וסיור מראש. כניסה כרוכה בתשלום. מנויים חינם.

איך מגיעים :

עליכם לרדת במחלף שער הגיא לכיוון כביש 38 (לכיוון בית שמש) בפנייה הראשונה אחרי המחלף פנו ימינה עם השילוט החום "חאן שער הגיא" ושוב ימינה משם המשיכו כל השזמן ישר לדרך ללא מוצא עד שתגיעו לאזור חנייה מסודר של האתר.

בוויז "חאן שער הגיא"

היכן לטייל באזור

גבעת הרדאר – חטיבת הראל

רוצים לקבל עדכונים  והמלצות חדשות  ממקומות שמטיילים שביקרו בהם 
היכנסו לקבוצת שלנו בפייסבוק "מטיילים מכייפים ומשתפים". תוכלו לשתף בעצמכם ולהתייעץ עם חברי הקבוצה.

סקרנים לדעת איפה טיילנו  לאחרונה ?
עיקבו אחרינו גם באינסטגרם ותקבלו המלצות רלוונטיות ועכשוויות :Baliletayel

 רוצים המלצות שבועיות עדכניות מטיולים אחרונים?  הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ שלנו :לחצו כאן

מסלולים נוספים באיזור

האטרקציות המומלצות שלנו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חאן שער הגיא

מיקום במפה

דילוג לתוכן