לוגו אתר בא לי לטייל

חשוב לדעת

מיקום במפה

שביל ישראל מקטע 16

רקע

מקטע מס' 16 של שביל ישראל מזמן מגוון גדול מאוד של יחידות נוף בעלי אופי שונה לגמרי בשטח קטן יחסית. במקור מקטע זה אורכו 27 ק"מ והוא יכול לקחת לכם בין 8 ל 10 שעות , הוא מתחיל בבית חנניה ומסתיים בגן לאומי נחל אלכסנדר – בית ינאי.

מצורפת פה הצעה לעשותו כשני מקטעים נפרדים. מבלי לפגוע בחווית ההליכה, לאורכו של אחד השבילים היפים והמיוחדים במדינת ישראל. עליכם לשים רכב אחד בפארק נחל חדרה (נקודת ההתחלה של הטיול בשביל). ואת הרכב השני בנקודת הסיום של המקטע בחוף בית ינאי.

 המסלול מרביתו מישורי עם גבעות מתונות.  המסלול מתחיל בכביש הגישה ליישוב בית חנניה, על יד בית העלמין, שם ניתן להשאיר רכב או להגיע באוטובוסים לכניסה לבית חנניה. המקטע מסתיים בחוף בית ינאי, אליו ניתן להגיע עם רכב ולהשאיר אותו שם או ללכת מעט עד לתחנת האוטובוס שבמחלף הקרוב.

התחלת המסלול

נתחיל את היום מחוץ לבית חנניה ונלך על יד אמת המים העתיקה של קיסריה, אותה בנה הורדוס כדי לספק לקיסריה מים ממעיינות ראויים לשתיה על יד הכרמל.כעבור קילומטר נגיע אל כביש הגישה אל הכפר ג'סר א-זרקא, נחצה מנהרה שעוברת מתחת לכביש 2
וניכנס אל הכפר, אותו נחצה בדרכנו אל חוף הים.

ג'סר א-זרקא וקיסריה

הכפר ג'סר א-זרקא הוא ישוב מוסלמי שמקורותיו ממצרים, ופירוש שמו הוא "הגשר על הנחל הכחול", על שם נחל תנינים (אותו חצינו במקטע הקודם). הכפר היה בעבר כפר דייגים, היחיד בישראל, אך כיום התמעטו העוסקים המלאכה ומצבו האקונומי של הכפר בעייתי.

למרות זאת אין חשש לעבור בו והשביל חוצה את הכפר בהליכה מעניינת שעוברת בכביש הראשי ועל יד בתי ספר ביישוב, עד שמגיעים אל כפר הדייגים – האזור הקרוב לחוף ממנו יוצאים דייגי הכפר. ניתן לראות שם מעגן קטן, סירות ובקתות. כאן נגיע אל שפך הנחל אל חוף הים ותל קטן שנקרא תל תנינים.

אחרי הגעה מרגשת אל חוף הים של ג'סר א-זרקא, נמשיך בהליכה נעימה על חוף הים של כמה קילומטרים עד חוף האקוודוקט של קיסריה. זו הליכה יפה ונעימה במיוחד, בה נעבור חופי רחצה וגם חופים בתוליים ולא מוכרזים, כשממזרח נמשכת אמת המים והעיר קיסריה עצמה.

כעבור כמה קילומטרים נגיע אל חוף האקוודוקט, שמפורסם בקשתות הבולטות שבו, ואחריו נקיף את הגן הלאומי של עתיקות קיסריה, המאכלס ממצאים אזוריים בני 2,500 שנים מתקופות שונות. ניתן להיכנס לבקר בגן ולהשתתף בפעילויות שהוא מציע, במיוחד בתקופות החגים.

מהגן הלאומי נעבור ונחלוף על יד התיאטרון הרומי של קיסריה, תאטרון עתיק שנבנה בתקופה הרומית ושימש גם את הביזנטית אחריהם במשך מאות שנים. כיום הוא נחשב לחלק מהגן הלאומי, ומשמש להופעות של אמנים גם בימים אלה.

מה מאות מטרים אחרי התיאטרון הרומי, מגיע השביל לכניסה לקיבוץ שדות ים. שדות ים הוא הקיבוץ הדרומי ביותר במועצה האזורית חוף הכרמל, צעד נוסף בדרכנו למרכז. בנוסף, בקיבוץ זה הייתה חברה חנה סנש, ויש בו בית זיכרון לזכרה. נמשיך עם סימוני השביל ברחובות שדות ים, נעבור כיכר ותחנת דלק עד שנגיע לתחנת הכוח.

פארק נחל חדרה

תחנת הכוח "אורות רבין"היא תחנת הכוח הגדולה בישראל. היא הוקמה בשנת 1981 וקיבלה את שמה לזכר ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל, לאחר שנרצח. תפוקת החשמל מהתחנה מספקת כרבע מהצריכה הארצית. התחנה מתבססת בפעולתה בעיקר על פחם, אבל בשנת 2011 החלו השינויים להסבת פעילותה לכזו שמתבססת על גז.
אחרי תחנת הכוח נחצה גשר גדול שעובר מעל שפך נחל חדרה, בדרכנו לפארק נחל חדרה, פארק יפה בין הנחל לים עם הרבה דשא, ספסלים וברזיות – נקודה טובה לעצירה ומנוחה קלה.

בפארק נחל חדרה יש בתקופת החורף חוויה מיוחדת במינה והיא קבוצת כרישים המתרכזים סביב הטורבינות של חברת החשמל. בגלל המים החמים הזורמים מתוך מפעל החשמל  הגדול במדינה "אורות רבין".

עליכם לחצות את נחל חדרה מתוך שטח הפארק ואז לפנות שמאלה עד הסוף. תגיעו לאזור עם סלעים והרבה דייגים עליו. מצד ימין תראו זרימה חזקה מאוד של מים , היוצאים מתוך חברת חשמל ממש בצמוד תראו סנפירים של כרישים.

לכו עד הכניסה הדרומית של הפארק , השביל ממשיך דרומה, לכו עם הסימון של שביל ישראל כתום – כחול -לבן. אורכו הכולל של קטע הליכה זה הינו 17 ק"מ ואינו כולל עליות / טיפוסים או ירידות תלולות.

ההליכה דרומה, לאורך הכביש המוביל לפארק. מרהיבה ביופיה בצד ימין רואים את קו החוף , ופריחה צהובה של חרציות וחמציצים עוטפת את פני הקרקע החולית. לאחר מכן מגיעים לאיזור אורבני (אולגה) פונים שמאלה , חולפים על פני הקניון של חדרה ("מול החוף וילג'" ).

עד שמגיעים לרחוב חטופי תימן פה  נפנה ימינה. לכיוון תחנת הרכבת , משמאלנו נראה את יער חדרה. חורשת עצים ענקית וגדולה.בחלק מהחורשה עדיין יש מקווה מים וריכוז גדול של מים. זוהי בריכת סמר, בריכת חורף המכסה את קרקעית היער בשלוליות מים גדולות.

מקטע 16 שביל ישראל - אזור יער חדרה

נמשיך ללכת עם הסימון של שביל ישראל, בדרך עפר רחבה וטובה. מימיננו נראה היער היטב, ריכוז גדול של עצים, עם גזעים בצבעים כתום ואפור.

יער זה ניטע באקליפטוסים כדי להתמודד עם תופעת הביצות, מרוב שהוא גדול עד שלא רואים את הסוף שלו. מצד שמאל של השביל נראה שטחים חקלאים עם מרבדים ירוקים שפשוט לא נגמרים. לעיתים משובצים שטחים ירוקים אילו בפריחה אדמדמה של כלניות ולעיתים שלוליות חורף.

השביל ממשיך ברובו ישר עד שהוא מתפתל כמו קשת גדולה שמאלה. פה מסתיים האזור המיוער ומתחיל אזור הדיונות. מדובר על שבילים החורצים את האדמה ונראים למרחקים. השבילים הם במתלולים קלים מעין גבעות קטנות של חול קשה. איזור זה עשיר באנפות, וחורש טבעי שהתפתח לכל אורך שמורת פארק השרון הנמצאת פה ובריכת יער (בריכת חורף).

שביל ישראל עובר בין פריחות ותלוליות עפר, ומתחבר בהמשך לאזור התעשייה הדרומי של חדרה , הנמצא בדיוק ממול למכמורת.

בסוף איזור התעשייה פונים ימינה ומגיעים למעין שער גדול בצבע צהוב , עוברים אותו ומגיעים לשביל.מימינו שדה פרחים סגולים מתורבתים. ומשמאלו תראו קבוצת צמחיית קנה, ולאחר מכן הופך למשטח נרחב לגידולים חקלאיים. המשיכו עם השביל עד שתגיעו לפנייה ימינה. לעבר מטע אבוקדו מגודר שיהיה משמאלכם. לכו לאורכו. עד שתגיעו לגשר הצבים של נחל אלכסנדר.

אפשר לעצור להפסקה במזנון הנמצא לא הרחק מהגשר. מומלץ לעשות עצירה במקום, לחצות את הגשר,  ולראות את צבי המים הגדולים, בתוך נחל אלכסנדר.

הפקתם תועלת מהתוכן באתר שלי?
רוצים לעזור לי להמשיך לתחזק את האתר ולהעלות תכנים חדשים?
אשמח לתרומת סכום סמלי בעלות של כוס קפה, בלחיצה על הקישור הבא :
תבוא עליכם הברכה – גיל.
שביל ישראל - מקטע מס' 16

בצד ימין יש מעבר צדדי עם סימון שביל ישראל שעובר במקביל לנחל אלכסנדר. לכו בעקבותיו , עד שתגיעו למעין גשר , עיברו מתחתיו שהנחל משמאלכם. לאחר מכן תהיה פנייה ימינה לכיוון "גן לאומי נחל אלכסנדר -בית ינאי".

קטע הליכה יפהפה, מצד שמאל ערוץ נחל אלכסנדר, ומצד ימין מבושי עצים נמצאים מבודדים באזור קירח שכולו צבוע בירוק. בהמשך ניתן לראות מימין את הגן הלאומי עם שולחנות פיקניק בתוך אזור החורשה.

המשיכו ללכת עד שתגיעו לחורבת סמארה מבנה ערבי קדום עם קשתות אבן וחלונות. של מספחת סמארה. המבנה חולש על כל הגן הלאומי. וניתן לראות את תוואי נחל אלכסנדר מלמעלה.

מפה המשיכו ללכת בעקבות השביל שסביב לו יש ריכוזי פריחה. עד אשר תגיעו סמוך לשפך נחל אלכסנדר אל הים. באזור החנייה תראו שילוט המפנה לכיוון מעבר צר העובר בין הגשר עליו עובר הכביש לחוף ינאי , שביל צר זה יוביל אתכם לדיונות חול מדהימות ביופיין.

מדובר על שרידים של גבעת הכורכר שחלקן ניצבות עד עצם היום הזה. כפי הנראה, בחלק זה הנחל או הים גרמו להתמוטטות גבעת הכורכר. השרידים נראים היטב בדמות תלוליות, עם חול זך ונקי.

המעורבבות בחלקיקים של כורכר מאבן חולית בעלי צבעים וצורות שונות. מפה לכו לאורך רצועת החוף. עד שתגיעו לחניון של חוף ינאי שם נמצא הרכב השני.

גן לאומי נחל אלכסנדר - שביל ישראל

סיכום

שביל ישראל – מקטע מס' 16 מנחל חדרה לבית ינאי הינו מקטע מרשים ביופיו בעל אופי מישורי הכולל :נחלים הנשפכים לים, תלוליות ודיונות חול ,בריכות ושלוליות חורף,פריחה עונתית ,יער חדרה המרשים, גן לאומי נחל אלכסנדר, השבילים מסומנים באופן מצויין וניכר שחודשו לאחרונה. לשימושכם מצורפת מפת המסלול העובר לאורך סימון השביל . משך ההליכה כ 5 שעות  כולל שתי עצירות של כחצי שעה לערך.

וויז נקודת התחלה לוריאציה הקצרה  :"פארק נחל חדרה".

וויז נקודת סיום :"גן לאומי חוף בית ינאי".

טיפ "בא לי לטייל"  לציוד למסלול זה

להצטייד בלפחות 5 ליטר מים לצועד(עדיף שלוקר)

2 סנדוויצים

3 חולצות קצרות כי מזיעים בגב

זוג גרביים נוסף

בגד ים ומגבת (למי שרוצה להיכנס לים)

נעלי הליכה טובות

תיק נוח

פירות יבשים + ממתק או עוגיות

כובע

רוצים לקבל עדכונים  והמלצות חדשות  ממקומות שמטיילים שביקרו בהם 
היכנסו לקבוצת שלנו בפייסבוק "מטיילים מכייפים ומשתפים". תוכלו לשתף בעצמכם ולהתייעץ עם חברי הקבוצה.

סקרנים לדעת איפה טיילנו  לאחרונה ?
עיקבו אחרינו גם באינסטגרם ותקבלו המלצות רלוונטיות ועכשוויות :Baliletayel

 רוצים המלצות שבועיות עדכניות מטיולים אחרונים?  הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ שלנו :לחצו כאן

מסלולים נוספים באיזור

האטרקציות המומלצות שלנו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

גן לאומי בית ינאי

מיקום במפה

דילוג לתוכן