לוגו אתר בא לי לטייל

חשוב לדעת

מיקום במפה

פארק סלעים בכיסרא

רקע

כפר כיסרא הוא כפר דרוזי בגליל העליון השוכן דרומית לעיר מעלות-תרשיחא . כבר בתוך הכפר עצמו תגלו  ריכוז יפה של סלעים ענקיים ואפורים (הדולמיטים בזעיר אנפין) זהו ממצא גיאולוגי מסקרן ומעניין שמתאים לכל בני המשפחה בליבה של שמורת הר סנה שבגליל העליון. המבנה המיוחד של שכבות הסלע המונחות זו על גבי  יוצרת חוויה ביקור כמו במוזיאון רק בטבע של פסלים סביבתיים שנוצרו ע"י הטבע. במקום 2 מסלולים מרכזיים הקצר מעגלי והארוך קווי , בשני המסלולים ההליכה עוברת בין חורש טבעי ומוצל עם נקודות נוף ותצפית במהלכן.

איך מגיעים לפארק הסלעים :יש להגיע  לשכונת החיילים המשוחררים אשר בכפר כיסרא שם מתחיל המסלול. סעו מכיוון צומת חוסן לפקיעין. בפיצול הכבישים של פקיעין חדשה, פנו פעמיים ימינה בשתי הפניות עד שתיכנסו לתוך מועצת  כיסרא-סמייע, חצו את הכפר וטפסו עם רכביכם לכיוון כיסרא , מיד אחרי אתר ההנצחה ,פנו לפי השילוט "פארק הסלעים"  (לחצו באפליקציה לצד פוסט זה על הוויז -יביא אתכם עד כאן ).

 

פארק הסלעים בכיסרא
קצת על האזור בו נמצא פארק הסלעים : שמורת הר סנה היא שמורת טבע שגודלה  כ-1,000 דונם, והיא מורכבת בעיקרה מחורש ים תיכוני שצובע כמו במכחול של אומן את כל האזור בשלל צבעי ירוק .עץ האלון המצוי שנמצא כאן למכביר יחד עם שאר מיני העצים כגון: קטלב, אלה ארצישראלית, אלון התולע, כליל החורש, אחירותם החורש שנפוץ גם באזור השפלה למשל בגבעת שר. אך הפואנטה בסיפור שלנו זה  פארק הסלעים זוהי תופעת טבע מיוחדת שאינה קיימת במקומות אחרים בארץ בהם יש חורש טבעי עשיר, כגון הכרמל , אילו הם טרשי ענק שעבור תהליכי בלייה שהתוצאה פסלים וצורות שלעיתים מזכירים קצפת רק בצבע אפשור.
בתוך שמורת הר זנה ישנה בריכת מים פעילה קדומה הנקראת – בירכת אל-קלעה , בעבר שימשה הבריכה להספקת מים עבור תושבי הכפר וכיום היא משמשת מקום מגורים , רבייה והתפתחות של דו -חיים.
כמו בדרך הדורות שבכרמל שימש האזור כאתר פסולת גם כאן : קק"ל, רשות הטבע והגנים והמועצה המקומית כיסרא-סמיע  שיפצו וסידרו את המקום שהפך לחמד של טיול משפחתי.

 

 

 

 

 

 

הפקתם תועלת מהתוכן באתר שלי?
רוצים לעזור לי להמשיך לתחזק את האתר ולהעלות תכנים חדשים?
אשמח לתרומת סכום סמלי בעלות של כוס קפה, בלחיצה על הקישור הבא :
תבוא עליכם הברכה – גיל.
פארק הסלעים

מבחינת מסלולי הליכה יש שתי וריאציות :

המסלול הקצר :שביל מעגלי קצר ומקסים לכל המשפחה המסומן בשחור, נגיש לעגלות וכיסאות נכים. אורך המסלול כ -2 ק"מ  משך כ 1.5 שעות לערך. המסלול יוצא מרחבת החניה ועובר בתוך מתחם הסלעים יש כאן  ספסלים בצד הדרך למי שרוצה לנוח  להתענג על הטיול בקצב איטי ולהתרשם מהסלעים שסביב – הסלעים שאתם רואים סביבכם הם  סלעי גיר שנוצרו בתקופה גיאולוגית (" הטורון" לפני כ-90 מיליון שנה), סלעים אילו נוצרו  כסלעי משקע מאצות ים ועצמות של חיות ים אחרות שהוטמעו בתוך סלע הגיר בלחץ אדיר- מקורם בתוך הים הגדול שכיסה את האזור כולו .שכבת הסלעים בשמורת הר סנה עבה מאוד בין 20 ל-60 מ' לערך. שיורדות כמויות גדולות של גשם הם ממיסות את הסלעים (בתהליך ארוך מאוד) בעגה המקצועית זה נקרא : תהליכי בליה והמסה .התוצאה היא "קארסט" (כמו בנחל כלח בכרמל) .

השביל מחולק לשלושה מקטעי הליכה
. :הראשון מכונה "שביל הקטלב", בגלל עצי הקטלב אדומי-הגזע הרבים שבו , מיד בתחילת השביל תפגשו  בצניר(קעור כמו חצי צינור ענקי) אורכו כ-10 מטרים לערך, תנו לילדיכם לטפס על הסלעים להפעיל את הדמיון ושאלו אותם איזה דמויות הם רואים בסלעי הענק המוטלים על הארץ בזויות וצורות שונות ומשונות. הקטע השני נקרא  "שביל היערון", על שם מכרסם קטן הניזון מפירותיו של עץ האלון המצוי , הוא מסתתר בין הסלעים ומשמש בהם למחבוא מפני טורפים. הקטע השלישי והאחרון קרוי  "שביל הממותות". זאת בגלל  גושי הסלעים המזכירים רגליים של פילי הענק הללו שכבר נעלמו מהעולם.

 

סלעי ענק בכיסרא
המסלול השני הוא  המסלול הארוך הוא חד-כיווני, כלומר צריך 2 כלי רכב (רכב מאסף בסוף המסלול  שימתין לכם רחבת החניה של פארק הסלעים) אורך המסלול כ 2.5 ק"מ.
שביל זה מסומן באדום ואורכו  כ-4 ק"מ, כמו הקצר גם הוא מוצל ואם תגיעו בתחילת החורף או בסופו תהנו מפריחה מרהיבה של סביונים, נרקיסים ופטריות זהובות המשולבות בתוך החורש הטבעי..
שביל זה הוכשר בסיוע של בני נוער מכפר הוורדים  יחד עם קרן קימת לישראל, רשות הטבע והגנים והמועצה המקומית כיסרא-סמיע .השביל מתחיל מהכניסה לפארק הסלעים ומסומן בצבע אדום  הוא יוביל אתכם לכביש שבין  כפר ורדים לאזור התעשייה של תפן. מסלול זה עובר בחלק החיצוני של  שמורת הר סנה. אחת האטרקציות המלהיבות בפארק הסלעים היא "נחירי הממותה " מעין מנהרה בה הילדים יכולים להיכנס ולהציץ מבעד לסלעים דמויי נחיריים.
קרדיט תמונות : זהבה מוניץ

רוצים לקבל עדכונים  והמלצות חדשות  ממקומות שמטיילים שביקרו בהם 
היכנסו לקבוצת שלנו בפייסבוק "מטיילים מכייפים ומשתפים". תוכלו לשתף בעצמכם ולהתייעץ עם חברי הקבוצה.

סקרנים לדעת איפה טיילנו  לאחרונה ?
עיקבו אחרינו גם באינסטגרם ותקבלו המלצות רלוונטיות ועכשוויות :Baliletayel

 רוצים המלצות שבועיות עדכניות מטיולים אחרונים?  הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ שלנו :לחצו כאן

מסלולים נוספים באיזור

האטרקציות המומלצות שלנו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פארק הסלעים, כסרא-סמיע

מיקום במפה

דילוג לתוכן