לוגו אתר בא לי לטייל

חשוב לדעת

מיקום במפה

חורבת בורגין - מערת העמוד

רקע

חורבת בורגין היא אתר ארכיאולוגי הכולל פיסות ארכיאולוגיה זוהרות ומעניינות במיוחד. אתר זה נמצא בתחומי פארק עדולם.זהו פארק המשתרע על שטח של כ -50,000 דונמים באזור שפלת יהודה. ונמצא לא הרחק מהיישוב נחושה ומגן לאומי בית גוברין. הגבעה עליה נמצא האתר היא בגובה של כ 450 מטרים מעל פני הים. וחולשת על אזור השפלה ויישובי הסביבה. ומספקת תצפית רחבת זווית ובעלת אופק רחוק במיוחד עד מישור החוף הדרומי.

ההגעה אל חורבת בורגין יחסית קלה(כ – 6.5 ק"מ נסיעה ברכב מהכביש הראשי) , אך היא דורשת טיפוס קל וקצר מאוד מאזור החנייה. מעבר לתצפית נוף מרתקת ושרידים ארכיאולוגיים. יש במקום אפשרות למסלול מעגלי שאורך כ 2.5 ק"מ המסלול הירוק  . זהו שביל מסומן שעובר בין שרידיה המרכזיים של חורבת בורגין. בדרככם תפגשו בנקודות מרכזיות באתר כגון: מערת מסתור עליה תצטרכו לזחול עם פנס יחד עם הילדים. גתות ,בורות מים קדומים, מחילות תת-קרקעיות אשר שימשו, בין השאר, לאחסון .אביזרי חקלאות קדומים, "מערת העמוד"- מערה אליה יורדים עם מדרגות ברזל (זוהי מערה תת קרקעית עם עמודי אבן מרשימים בתוכה נמצא עיטור מרשים של צלב כפי שנמצא במערת דלרוז בבקעת הנזירים ביער בן שמן) . "חורבת פטם" – מבנה אבנים קדום מעל פני הקרקע ששימש כפי הנראה למגורים.

מערות אילו ואחרות כגון : מערות פעמון שנמצאו באזור זה, הן מערות שנחצבו בתוך סלע רך מאוד שאפשר לחפור אותן , סלע זה נקרא "סלע קירטון".זהו סלע בעל תכונות מיוחדות של פריכות ונקבוביות הדומות לסלע גיר המאפשרות לחפור בו בקלות יחסית.

מערות מסתור בחורבת בורגין

מערות הקבורה אשר הן חלק מהמסלול פה, לטעמי היפות ביותר. מדובר חללי קבורה תת -קרקעים הכוללים  "חדרוני קבורה ". עם קשת בכניסה אליהן החצובים בתוך הסלע וגם גלוסקמאות (מבני קבורה מאבן) . בתוכן קברו את גופות המתים.בחורבת בורגין נמצאו שרידים להתיישבות יהודית כגון : מקווה טהרה כפי שנמצא בשילה הקדומה ובאום אל עומדאן במודיעין.

מעבר לסימני התיישבות, נמצאו במקום שרידים המצביעים על פעילות הגנתית צבאית. במקום נמצאו שרידים של ביצורי אבן ומערות מסתור תת-קרקעיות שנועדו להוות חיץ ואמצעי בלימה בפני התקפות. האחד בפני פלישה לעיר הקדומה והשני מערות המסתור שנחפרו תחת האדמה אשר שימשו להסתתר מפני אויב שכבר חדר למקום.

הפקתם תועלת מהתוכן באתר שלי?
רוצים לעזור לי להמשיך לתחזק את האתר ולהעלות תכנים חדשים?
אשמח לתרומת סכום סמלי בעלות של כוס קפה, בלחיצה על הקישור הבא :
תבוא עליכם הברכה – גיל.
מערות קבורה בחורבת בורגין

תיאור המסלול בשביל חורבת בורגין

שביל חורבת בורגין משולט היטב. כל שמות השרידים מצויינים עם שילוט עליהם. ובכך מהווים תחנות ציון במהלך הטיול בחורבה. עוד בנוסף נמצאו במקום שרידים של גת קדומה לייצור שמן. הצמחייה שקיימת כאן ובאזור היא : התאנה, עץ אלת המסטיק, עץ חרוב ועוד. אפשר לשלב טיול אופניים המתחיל מהכניסה הראשית מכביש 38 עד לכאן. מסלול שעובר בין גאיות וגבעות מומלץ במיוחד באביב שהכל פורח וירוק. המסלול מתחיל בסימון כחול

ישנם 2 מסלולים אפשריים:

1) המסלול הירוק המעגלי  אורכו כ 2 ק"מ והוא עובר בכל האטרקציות המרכזיות של חורבת בורגין ,כל נקודות העניין משולטות ומסודרות חלקן עם סולמות.

תחנה 1 : גת קדומה- הנמצאת ממש בתחילת המסלול .

תחנה 2 : מערות מסתור והכנסייה הביזנטית – על הגבעה נמצאות הרבה מחילות מסתור אליהם יכולים להיכנס חלקן צרות ומבוגר אינו יכול להיכנס (חובה פנס).

תחנה 3 : מערת הבוקרניום – מערת קבורה מתקופת בית שני  מרשימה החצובה בסלע , הכניסה אליה עם מדרגות מתכת  בפנים יש קשתות בתוך הסלע שבתוכן לוחות אבן.

תחנה 4 : מערת העמוד – מערת קבורה נוצרית מהתקופה הביזנטית.

תחנה 5 : עראק חיאן – חווה חקלאית מהתקופה העות'מנית.

למטה מצורפת מפה מוקלטת של המסלול הזה.- משך מסלול זה כולל זחילה במערות כשעה וחצי.

2) המסלול הכחול שגם הוא מעגלי – מסלול קצר שכולל נקודת תצפית ומערה מהתקופה העות'מנית (סוף הכחול מתמזג עם הירוק).

מערת קבורה ביזנטית בחורבת בורגין

איך מגיעים

בוויז : חורבת בורגין.

עליכם לנסוע על כביש מספר 38 . אם הגעתם מכיוון בית שמש(מערב) עברו על פני היישובים : זכריה, שריגים לי -און, גבעת ישעיהו , צפרירים. ואז פנו שמאלה לפי השילוט "חורבת מדרס -חורבת בורגין". _אחד מסימני הזיהוי של הפנייה היא שממש מעבר לכביש בצד ימין יש כניסה לפארק בריטניה למצפה משואה). לאחר הפניה מיד תראו התפצלות פנו בה שמאלה עם הסימון הכחול, עברו על פני חורבת מדרס .המשיכו כל הזמן בנסיעה על השביל הכחול עד שתגיעו למגרש החנייה של חורבת בורגין.

רוצים לקבל עדכונים  והמלצות חדשות  ממקומות שמטיילים שביקרו בהם 
היכנסו לקבוצת שלנו בפייסבוק "מטיילים מכייפים ומשתפים". תוכלו לשתף בעצמכם ולהתייעץ עם חברי הקבוצה.

סקרנים לדעת איפה טיילנו  לאחרונה ?
עיקבו אחרינו גם באינסטגרם ותקבלו המלצות רלוונטיות ועכשוויות :Baliletayel

 רוצים המלצות שבועיות עדכניות מטיולים אחרונים?  הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ שלנו :לחצו כאן

מסלולים נוספים באיזור

האטרקציות המומלצות שלנו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חורבת בורגין

מיקום במפה

דילוג לתוכן