לוגו אתר בא לי לטייל

חשוב לדעת

מיקום במפה

פסגת הסרטבא

רקע

על ההר הגבוה ביותר מעל בקעת הירדן באזור השומרון נמצאים שרידיו מבצר קדום הנקרא הסרטבה.

מבצר זה המכונה גם אלכסנדריון הוא מבצר שהוקם לפני כ -2200 שנים בתקופת החשמונאים. המבצר נמצא בנקודה גבוהה מאוד כ -400 מטרים מעל פני הים. וכ- 650 מטרים מעל אזור הבקעה. הנוף מכאן פשוט מלהיב ופתוח לחלוטין. כי שהנכם רואים בתמונת השער יש מעין בליטה דמוית קרן, בראש הפסגה ועל כן קיבל המקום את השם "קרן הסרטבה".

מבצר הסרטבה הוקם ע"י אלכסנדר ינאי שהיה מלך חשמונאי יהודי. מבצרים נוספים שנבנו על -ידו ונמצאים דרומית לכאן הם: הורקניה שנמצא מעל נבי מוסא ומכוור שנמצא באזור שפך הירדן לים המלח.

יחדיו המבצרים הללו שהיו על שרשרת הרים זו, שימשו חזית וחומת מגן כנגד הצבא הרומאי. צבא שהיה בעל כמות חיילים גדולה, נשקים ועוצמה רבה.

 

הסרטבה -אלכסנדריון

הדבר המעניין לגבי הסרטבא הוא כיצד מעבירים מים שנמצאים בנקודה נמוכה מאוד, למבצר שנמצא במקום הגבוה ביותר מעל בקעת הירדן? ובכן בתקופה החשמונאית הייתה מערכת מים קדומה שאפשרה להוביל מים מנקודה נמוכה לנקודה גבוהה.

זאת באמצעות שיטה מיוחדת הנקראת" הסיפון ההפוך". שיטה זו מבוסס על שימוש בפערי גובה בין צינור המוצא לבין הצינור הסופי. בגללי פערי הגובה של צינורות החרס הגדולים, נוצר בתוך הצינור לחץ נמוך של מים מה שגרם למים לעלות למעלה בזרימה חלשה .תהליך ויסות זה איפשר אספקת מים סדירה לתושבי וחיילי אלכסנדריון  שהיו כאן.

ניתן לראות בתמונות את שרידי בורות המים הנמצאים במדרונות הצפוניים והמזרחיים של הס'רטבה, אליהם הגיעו המים מ 3 אמות מים גדולות.

הפקתם תועלת מהתוכן באתר שלי?
רוצים לעזור לי להמשיך לתחזק את האתר ולהעלות תכנים חדשים?
אשמח לתרומת סכום סמלי בעלות של כוס קפה, בלחיצה על הקישור הבא :
תבוא עליכם הברכה – גיל.
טיול אופנועים לסרטבא

שרידי מבצר הסרטבה כוללים אבנים מסותתות הנראות בבירור ומשקפים את טכניקת הבנייה והביצור שהייתה נהוגה בעת זו. לא כדאי להגיע לכאן בקיץ שהטמפרטורות נוסקות אל על. אלא בחורף או באביב שהגבעות מוריקות. אחת הדרכים לתקשר בין חלקי הממלכה החשמונאית הייתה באמצעות הדלקת מדורות. מנהג זה של הדלקת משואות מוזכר גם במשנה כהכרזה על קידוש החודש. החוקרים סבורים שזה החל מהר הזיתים לעבר הסרטבה ומשם לאזור מדינת ירדן כיום. משך המסלול כשעה הליכה ואורכו כ 1 קילומטר.

האנטנטת שליד הסרטבא

איך מגיעים : בוויז : סרטבה אלכסנדריון .

יש להגיע לאזור הבסיס הצבאי הנמצא מעל "המוסטרה" (ניתן לראות בתמונות מדובר על הר הנמצא מתחת לסרטבה).
רדו לאזור בקעת הירדן . אם הגעתם מירושלים רדו מזרחה עם כביש 1 לצפון ים המלח. שם פנו שמאלה צפונה לכביש 90. המשיכו בנסיעה שבדרככם אתם עוברים את היישובים :נועימה, תומר, פצאל ועוד. לאחר שעברתם את המושב יפית, עליכם לפנות  שמאלה, לאחר מספר קילומטרים צפונה מנקודה זו לכיוון "ערבות הירדן". כ-200 מטר לאחר מכן פנו שמאלה ושימו לב לשלט  "הסרטבה" המשיכו עם הכביש עד שתגיעו ליישוב משואה, פרססו שם חיזרו עם הדרך מימינכם תראו פנייה, קצת אחרי היישוב שלומציון, סעו איתו עד שתגיעו לחניית עפר הסמוכה לבסיס.זו תחילת המסלול.

קרדיט התמונות: עמנואל ימיני.

איפה אפשר לטייל באזור : נחל ייטב -העוג'ה ; הבריכה במבואות יריחו ; נחל תלכיד ונחל פיראן

רוצים לקבל עדכונים  והמלצות חדשות  ממקומות שמטיילים שביקרו בהם 
היכנסו לקבוצת שלנו בפייסבוק "מטיילים מכייפים ומשתפים". תוכלו לשתף בעצמכם ולהתייעץ עם חברי הקבוצה.

סקרנים לדעת איפה טיילנו  לאחרונה ?
עיקבו אחרינו גם באינסטגרם ותקבלו המלצות רלוונטיות ועכשוויות :Baliletayel

 רוצים המלצות שבועיות עדכניות מטיולים אחרונים?  הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ שלנו :לחצו כאן

מסלולים נוספים באיזור

האטרקציות המומלצות שלנו

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

סרטבה אלכסנדריון

מיקום במפה

דילוג לתוכן