לוגו אתר בא לי לטייל

חשוב לדעת

מיקום במפה

קשתות אבן בגן לאומי קיסריה

רקע

האם בגן לאומי קיסריה הקיסר נפל על הראש? כבר בכניסה לגן הלאומי ניתן לראות, בעורפו של התיאטרון.

תצוגה של דמויות מאבן (פסלים ללא ראשים). של נציבים רומיים שחיו בעיר הזו בתקופתו של הורדוס.

בואו להכיר את מפעלו העצום של הורדוס בהיסטוריה של ארץ ישראל הקדומה.

ההיסטוריה של גן לאומי קיסריה

העיר קיסריה החלה את דרכה לראשונה בתקופה הפרסית.אז הוקם שם יישוב פניקי במאה ה 3 לפני הספירה.

שנקרא סטרטנוס פירגוס(מגדל סטרטון). תפקידו המרכזי של יישוב זה היה למעשה להוות עיר נמל קטנה.בשנת 103 לפני הספירה.

התקופה החשמונאית (היהודית) בקיסריה

כבש אלכסנדר ינאי את המקום וסיפח אותה למלכת יהודה החשמונאית.

במשך 2 דורות נותר היישוב בעל צביון יהודי ובשנת 30 לפני הספירה. כבשו הרומאים את המקום כחלק מכיבוש ארץ ישראל כולה. והביאו אותה על מגש של כסף למלך הורדוס.

התקופה הרומית בקיסריה

הורדוס מלך בה למשך במשך 33 שנה (בין השנים 4-37 לפנה"ס). והעניק לה את השם קיסריה על שמו של הקיסר אוקטבינוס אוגוסטוס.

בשנים 9-10 לפני הספירה, שכלל הורדוס את העיר ושיפר אותה מאוד. אילו הפרויקטים שעשה  :בניית תיאטרון ענקי, בניית היפודרום ,בניית נמל מודרני, שווקים שוקקי חיים, מחסנים, רחובות מרווחים, מרחצאות חמים, מקדשים מרשימים ומבנים ציבוריים מפוארים.

כמו כן בעיר קיסריה דאז נערכו תחרויות ספורט פומביות, הצגות ומשחקי גלדיאטורים בהיפודרום וברחבת האמפיתאטרון, ניתן לראותם, במהלך המעבר בטיילת בין הצד הדרומי של הגן לצד הצפוני.

הורדוס גם בנה את אמת המים המפורסמת שלו  שהזרימה מים מפארק אלונה -מי קדם  (המרוחק כ 7.5 ק"מ מפה).

עד לכאן מה שאפשר לקיים כאן חיים שלמים שכידוע בלתי אפשריים בלעדיהם.

העיר הייתה ערב רב של תרבויות ועמים : יהודים ונוכרים. מפה דיכאו הלגיונות הרומיים את המרד היהודי הגדול בשנת 66 לספירה.לאחר חורבן ירושלים. הפכה קיסריה לעיר הגדולה והמשמעותית בארץ ישראל. חוקר היסטוריה סבורים שכאן עונו למוות, ע"י הרומים, מנהיגים יהודיים ורבי עקיבא.

התקופה הביזנטית של קיסריה

מאוחר יותר, בתקופה הביזאנטית קיבלה העיר גוון אחר לגמרי מזו שבתקופה הרומית. היא בוצרה בחומות רבות וגדלה משמעותית. עד שבכיבוש הערבי (מאה 6 לספירה) לאחר התקופה הביזאנטית ננטשה העיר כליל.

ומעמדה ירד לטמיון והפכה לעיר שולית וחסרת משמעות בנוף הארצ-ישראלי.

400 שנה מאוחר יותר הגיעו לכאן הצלבנים והפכו אותה שוב עיר מבוצרת ומרשימה  לשימושם של הצלבנים והאבירים מבית גרניה בין השנים 1100 לספירה  עד 1265.

אז הגיע ביבראס המנהיג הממלוכי האכזרי ביותר שהחריב את העיר עד ליסוד. והפך את החורבות לחומרי גלם לבנייה כגון :סיד. בשלב זה ננטשה העיר כליל עד סוף התקופה העותמנית (1917) אז שופצה שוב …

תיאור גן לאומי קיסריה כיום

גן לאומי קיסריה הוא אחד מאתרי העתיקות שנשתמרו בצורה מאוד גבוהה בארץ ישראל. קיסריה זהו אתר מיוחד מאוד לביקור ונוהרים אליו רבבות תיירים מכל רחבי העולם. בביקורי האחרון בתחילת נובמבר ביום הבחירות היו קבוצות תיירים מ:איטליה, ברזיל, מכסיקו, ארגנטינה, רוסיה ,ארצות הברית , יפן ועוד.

רחובות העיר שנמצאו בגן לאומי קיסריה
רחובות העיר שנמצאו בגן לאומי קיסריה

האמת אפשר להבין מדוע ? גן לאומי קיסריה מאגד בתוכו: עתיקות, נמל עתיק, חוף ים אקזוטי וצלול, מופע אור קולי תלת ממדי, מסעדות , גלריות אומנות ונקודת תצפית יפהפייה על הים התיכון והוא כיום תחת ניהולה המסור של רשות שמורות הטבע .

לתייר המטייל בגן לאומי קיסריה קיימים 3 מוקדים מרכזיים לביקור :הראשון : הנמל העתיק. השני : התאטרון הרומי. השלישי : שרידי העיר הרומית.

לגן הלאומי 3 כניסות :

1)הדרומית(ליד התיאטרון) , המיועדת גם לנכים או לעגלות עם תינוקות, דרך מישורית לחלוטין .משם נגיע ישירות לרחבת התאטרון ששוכנת מול הים שם נראה שרידי עמודים שנשתמרו.

2)ליד השער המזרחי של העיר הצלבנית – זו הכניסה הצפונית שקצת פחות נגישה מאחר שהריצוף הוא סוג של סלעים, על-מנת לשוות למקום חזות של פעם.

3)מדרום לחומת העיר הצלבנית.

אז מה יש לראות בגן לאומי קיסריה ?

אז הנה לפי סדר המסלול המתחיל בחלק הדרומי לחלק הצפוני נקודות העניין :

התיאטרון

נמצא בחלקו הדרומי  של הגן הלאומי ,זהו התיאטרון הקדום ביותר שנמצא בארץ ישראל , הוא הוקם בתקופתו של המלך הורדוס והיה פעיל במהלך מאות שנים , עד לתקופה הביזנטית(המאה  ה 3 לספירה עד המאה ה 6 לספירה). זה לא מקרי שמיקומו נבחר בדיוק בחלק הדרומי של העיר. הוא כולל 2 יציאים צפוני ודרומי ניתן לראות כיום את שרידי היציעים קשתות אבן ומתחתן מעבר.

התיאטרון הרומי מכיל כ 4000 מושבים.סמוך למבה המרכזית נמצאו שרידים של רצפת שיש . מאחורי הבמה נמצאו שרידהם של עמודים ששימשו כפי הנראה להצבת רקע לבימת התיאטרון. בסופה של התקופה הביזנטית נהפך המקום למצודה והוא נעזב לאחר הכיבוש הערבי.

ארמון השונית –

ממש מעל חוף הים נמצאו שרידיו של ארמון מפואר הכולל מארג של עמודי שיש שמעליהם היו כותרות אבן מעוטרות (הן היו חלק מעקרונות התכנון והאדריכלות שהיו בתקופה זו היו סה"כ 3 סגנונות עיטור עמודים : קורתיני, היווני והדורי שמקורן אגב מיוון) במרכזו של הארמון ניצבה בריכה מפוארת שכרגע נמצאת בשטח הים.

במרכז הארמון ניתן לראות שרידים של באר מים הנקראת "הבאר הרומית" – זוהי באר שבה נמצאו 60 פיסות עופרת גלולה מן המאה ה 4 לפני הספירה. כפי הנראה מדובר בכתבי השבעות ולחשים שהושלכן לבאר בטקס מאגי קדום. אבסיוס שהיה הבישוף של קיסריה, גינה את מעשי הכישוף הללווכינה אותם קללות וכישוף אסור – בשנת 335 לפנה"ס.

האמפיתיאטרון שכולל את ההיפודורום – 

מדובר בשטח גדול בצורת טבעת מוארכת שבחלקה הפנימי יש מקומות ישיבה שכולם פונים למרכז הארנה. זהו למעשה סוג של אתר ששימש לשעשע את ההמונים. הוא הוקם  בשנת 10 לפנה"ס (בתקופתו של הורדוס). ומטרתו המרכזית הייתה מירוצי סוסים (מרכבות שהיו רתומות ל 2 או 4 סוסים), מופעי בידור, תחרויות ספורט ועוד במהלך התקופה הרומית. אורכו של האמיפתיאטורן כרבע קילומטר ורוחבו כ 50 ק"מ והוא משקיף לים. אגב היפודרום בתרגום מלטינית זה קרקס.

היפודרום - אמפיתיאטרון קיסריה
היפודרום – אמפיתיאטרון קיסריה

מדי 4 שנים קיים הורדוס מעין אולימפיאדה שכללה גלדיאטורים, משחקי צייד ושיסוי חיות אחת בשנייה.

האמפיתיאטרון הזה, הנמצא בחלקו המרכזי של גן לאומי קיסריה. נוסד לכבוד נצחונו של אוגוסטוס הקיסר בקרב אקטיום.

כיום ממש ממול האמפיתאטרון נמצאת טיילת מרשימה מאוד. כאשר מצידה השמאלי הים במלוא הדרו מתנפץ על הגשר ומותיר מתזי מים.

ומימין מערכת  הרחובות , בתי המרחץ , האזור המסחרי של קיסריה הקדומה.מה שמשרה אווירת היסטוריה מהולה עם טבע וארכיאולוגיה . המקום מאוד רומנטי ומרגיע למחפשים שקט ושלווה ומומלץ לפקוד אותו בשעות בין הערביים בה השמש שוקעת.

מרכבות בגן לאומי קיסריה

מערכת הרחובות העתיקה של קיסריה הקדומה – בצד המזרחי והעליון של גן לאומי קיסריה נמצאת מערכת של רחובות של העיר , שבמקום שרידים מרשימים כגון :רצפות פסיפס, מדרגות ,קשתות אבן, ממגורות ועוד מן התקופה הרומית והביזנטית. יש גישה מסודרת לכל המתחם הזה ואפשר לסייר בין העתיקות, אפשר לראות שרידים של מבנים שהיו בטווח בין הרחובות השונים.

בית המרחץ הרומי – זהו מקבץ של בתי מרחץ מפוארים חלקם היו קרים וחלקם חמים. המטרה של החמים הייתה לפתוח את נקבוביות העור ע"י הזעה ובכך לנקות את הגוף מתחלואים . לאחר ההמרחץ החם הלכו האנשים לבית המרחץ הקר שם סיימו את תהליך הרחצה שסגר את הנקבוביות שלהם. בתי המרחץ החמים הם תולדה של ניצול אוויר חם שזרם מתחת לחלל ברצפה שם נלכד וחימם את בית המרחץ.

רחובות קיסריה הקדומה
רחובות קיסריה הקדומה

איזורי המסחר בעיר הקדומה – ניתן לראות בבירור מבנים עמוקים בעלי קשתות אילו שמשו כאזורים מנהליים של העיר כגון: מחסנים לאגירת מזון. וחלקם שימש כמבנים ציבוריים.

ביצורי העיר קיסריה מתקופת ימי הביניים – שנגמרה התקופה הרומית והביזאנטית הגיעו לפה הערבים באזור 900 לספירהובנו כאן חומה גדולה ומבוצרת שכללה חפיר עמוק מאוד (ללא מים) גובה החומה הוא כ 13 מטרים ואורך החומה כקילומטר בערך.

מטרת החפיר להיות חלק ממערך ההגנה של המצודה הנמצאת בצד ימין של בחלקו הצפוני של האתר. כדי להגיע לנקודה זו עליכם להמשיך עם הטיילת עד סופה עד שתראו מעין גשר המחבר את הטיילת עם חלקו הפנימי של גן לאומי קיסריה.

מעל הגשר תראו את החומה הגדולה. המצודה נמצאת בצד ימין ליד מזח הדייגים ומועדון צלילה.

הנמל הקדום עם שרידי עמודי אבן בתוכו – לאחר שחציתם את הגשר תראו מימנכם מעבר שיוביל אתם אל תוך המפרץ של קיסריה זהו למעשה נמל ימי שהורדוס בנה אשר כלל שובר גלים , מעגן ורציף פריקה וטעינה לאוניות סוחר.

הנמל נהרס בתקופה הרומית  הוא שופץ ושוקם מספר פעמים ברבות השנים בתקופות הערבית והצלבנית, זאת מתוך שרידיו האחרונים בתקופה הביזנאטית.

אפשר להמשיך את הסיור ולהאריכו לאתרים נוספים כגון : במת המקדש ,בית כנסת קדום , החומה הרומית , היפודרום נוסף, החומה הביזנטית ,אמות המים  שהתגלו בעיר (הגבוהה והנמוכה) . חלקים אילו נמצאים בחלקו הצפון מזרחי של הגן הלאומי.

ניתן לאכול באחד המסעדות לרגלי חוף קיסריה, להתרחץ בחוף עם מתחשק ולסיים במייצג ייחודי הנקרא "מסע בזמן ". המתאר את הדמויות המרכזיות ועמים ששלטו במקום.

משם נמשיך למצודה, מגדל משוחזר כיום מתקיימות בו סדנאות לניפוח זכוכית ואומנות יש במקום תצפית מרשימה על כל הנמל. בסוף הסיור, מומלץ ביותר לחזות בשקיעה בשעות אחר הצהריים המאוחרות ולנשום אוויר רענן וטרי מהים.

קיסריה היא שילוב מדהים בין טבע , ארכיאולוגיה המביעה בצורה פיזית דרך שרידים מרשימים את כוחה העצום של האימפריה הרומית בישראל.

הפקתם תועלת מהתוכן באתר שלי?
רוצים לעזור לי להמשיך לתחזק את האתר ולהעלות תכנים חדשים?
אשמח לתרומת סכום סמלי בעלות של כוס קפה, בלחיצה על הקישור הבא :
תבוא עליכם הברכה – גיל.
התיאטרון של קיסריה

גן לאומי תת – ימי קיסריה

מתחת לים בתוך שטחי הנמל העתיק בו שוכן גן לאומי קיסריה. נמצא גן לאומי ראשון בישראל מתחת לים.  צוללנים מטעם רשות העתיקות גילו שלל רב: אוניות סוחר טרופות, פסלונים , מטבעות זהב ועוד.

כל המונומנטים הללו שופכים אור על מה שקרה כאן בדיוק לפני כ -2000 שנים.

במקום זה בנמל קיסריה- הנמל המודרני ביותר של העולם העתיק. שרבים כינו אותו פלא ארכיאולוגי והיה לנמל החשוב ביותר בתקופת ישראל הקדומה. הורדוס, שכונה הבנאי הגדול, בנה אותו בתוך הים הפתוח – תוך שהוא חשוף לגלים ,סחף ומערבולות. ולא במפרץ סגור המקל רבות את מלאכת בניית נמל.

מועדון צלילה קיסריה ורשות העתיקות מקיימים סקרים וחפירות ארכיאולוגיות מתחת לפני הים. הם לא עוצרים לרגע אחד ומדי יום מושים מקרקעית הים: שוברי גלים, קורות עץ עתיקות , פסלונים ומה לא. הנחבאים מתחת לים. נמל עצום זה הוחרב 100 שנה בדיוק לאחר הקמתו, הוא נחרב לתוך הים ושרידיו נותרו כעדות חיה המספרת את הסיפור המלא.

לא בכדי מגיעים לכאן ארכיאולוגים מכל העולם לחוות ולראות מקרוב את הגן לאומי התת ימי הראשון בישראל. מוזיאון תת ימי המיועד לצוללנים ומשנקלים. תגלית נדירה של אוצרות העבר.

ארמון השונית של גן לאומי קיסריה

מידע כללי

הכניסה למקום כרוכה בתשלום. כמו כן במקום ניתן לצלול.
שעות פתיחת הגן: חודשים אפריל עד ספטמבר שעות פתיחה 08:00-18:00, חודשים אוקטובר עד מרץ שעות פתיחה 08:00-16:00 בימי שישי שעה לפני השעות המצוינות למעלה.
מוזמנים להתרשם מסרטון וידאו וממפה מוקלטת של הסיור בגן לאומי קיסריה.

הוראות הגעה לגן לאומי קיסריה:

בוויז : גן לאומי קיסריה. ליד כביש החוף, סמוך ליישוב קיסריה ומערבית ליישוב אור עקיבא. למגיעים מכביש החוף יש לנסוע דרך המחלף הסמוך לתחנת הכח של חברת חשמל : "אורות רבין" ומהכביש הישן באופן זהה או דרך אור עקיבא.
אם הנכם מעוניינים בפרטים נוספים על גן לאומי קיסריה היכנסו לאתר זה של רשות הטבע והגנים

מה בסביבה

רוצים לקבל עדכונים  והמלצות חדשות  ממקומות שמטיילים שביקרו בהם 
היכנסו לקבוצת שלנו בפייסבוק "מטיילים מכייפים ומשתפים". תוכלו לשתף בעצמכם ולהתייעץ עם חברי הקבוצה.

סקרנים לדעת איפה טיילנו  לאחרונה ?
עיקבו אחרינו גם באינסטגרם ותקבלו המלצות רלוונטיות ועכשוויות :Baliletayel

 רוצים המלצות שבועיות עדכניות מטיולים אחרונים?  הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ שלנו :לחצו כאן

מסלולים נוספים באיזור

האטרקציות המומלצות שלנו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

גן לאומי קיסריה

מיקום במפה

דילוג לתוכן