Untitled-15-3

חשוב לדעת

מיקום במפה

אום אל עומדאן - מודיעין
אום אל עומדאן הוא כפר יהודי קדום במודיעין. זהו אתר ארכיאולוגי מגודר הממוקם מול האתר גבעת שר. מחפירות של רשות העתיקות במקום עולה כי היה פה בית כנסת חשמונאי עתיק מתקופת בית שני. הכפר שכלל: סמטה מרכזית רחבה שכפי הנראה שימשה ובית כנסת עתיק ששימש כמקום התכנסות. מאחר שמדובר על תקופה שבית שני עמד על תילו. תקופה שהעלו קורבנות והתפללו בבית המקדש כך שבית כנסת לא שימש כמקום תפילה.עוד במקום ניתן למצוא מקווה, גת, מבני ציבור, מערכות קבורה מתקופת מרד בר כוכבא.

רקע

אום אל עומדאן, הוא סוג של מסע במנהרת הזמן רק בלי טוני ודאג, מדובר על שרידי בית כנסת חשמונאי עתיק שנמצאו בתוך אתר ארכיאולוגי הנמצא על גבעה בקצה המדרון הדרום-מערבי של שכונת השבטים במודיעין מכבים רעות לצד שדרות החשמונאים

בדרך ללטרון. מעבר למיקומו האטרקטיבי על אם הדרך, אום אל עומדאן נחשב לפנינה ארכיאולוגית זאת בשל היותו אחד מבתי הכנסת הקדומים ביותר שפעל עוד בימי בית המקדש השני. ומה נמצא במקום : מקווה טהרה ; בית כנסת עם רחבה; גת עתיקה; בורות מים ; חללים תת-קרקעיים אשר שימשו כפי הנראה לאחסון  ועוד.

מקווה טהרה אום אל עומדאן

היסטוריה וארכיאולוגיה

אום אל עומדאן הוא כפר יהודי עתיק מתקופת בית שני שנתגלה במהלך חפירות ארכיאולוגיות שהתקיימו ע"י רשות העתיקות בשנת      .2000  מיד לאחריהן גודר מבנה בית הכנסת ונעשו בו פעולות שימור, ייצוב והגנה. הממצאים באתר משתייכים למספר תקופות: הוא נוסד בתקופה ההלניסטית (המאה השלישית לפנה"ס)  נמשך אל תוך התקופה הרומית; ומסוף מרד בר כוכבא  ועד התקופה הביזאנטית  הוא זז צפונית לאתר אום אל עומדאן – כאשר שטח הכפר היהודי המקורי כוסה בעפר והוסב לשטח חקלאי. כאמור היישוב היהודי נוסד בתקופה ההלניסטית והתקיים ברציפות במקום עד למאה השנייה לספירה. 

השרידים העיקריים אשר נחשפו בחפירות הארכיאולוגיות באתר אום אל-עומדאן הם של היישוב היהודי ובו סמטה מרכזית שמשני עבריה מבני מגורים ומבנה מרכזי, אשר זוהה כבית כנסת וכן מקווה טהרה . מבנה בית הכנסת עבר מספר שינויים במהלך השנים – החל מאולם ציבורי מהתקופה ההלניסטית , דרך אולם גדול יותר אשר הוקם בתקופת החשמונאים מעל האולם  ושימש כבית כנסת ועד בית כנסת רחב יותר אשר הוקם בימיו של הורדוס תוך הריסת בית הכנסת החשמונאי ושימוש בחלק מקירותיו. בית כנסת ההרודיאני חרב בתקופת המרד הגדול (שהתרחש בין השנים 66 – 73 לספירה, זה היה הראשון מבין שלוש המרידות הגדולות שמרד העם היהודי נגד האימפריה הרומית.),בית הכנסת שופץ לאחר מרד זה ושימש  לתפילות עד חורבן היישוב היהודי, ככל הנראה בימי מרד בר-כוכבא (בין השנים 132-‏136 לספירה)  או מעט אחריו.

כאמור, בתחום החפירות נחשפו גם מבני מגורים וכן שרידי חלק מבית-מרחץ, בורות-מים, מערכת מסתור ועוד. בקרבת האתר זוהו מספר מערות קבורה, התואמות את סגנון הקבורה היהודית של אותם ימים. סביב האתר התגלו דרכים ומתקנים חקלאיים מגוונים, לרבות גתות, קולומבריום, טרסות וסכרים.

ממצא המטבעות באתר ממחיש ומחייה את ההיסטוריה המוכרת: מטבעות סלווקיים מזמנם של אנטיוכוס השלישי והרביעי (שבימיו פרץ מרד החשמונאים), מטבעות חשמונאיים מימי יוחנן הורקנוס ואלכסנדר ינאי, מטבעות מהשנים ב' וג' למרד הגדול וכן מטבע של הקיסר הרומי נירון, משנת 68 לספירה. מטבע זה, אשר התגלה בתוך תשתית רצפת השלב האחרון של בית-הכנסת, הביא את חופרי וחוקרי האתר להציע לייחס את חורבן הישוב ובית-הכנסת ההרודיאני למסע המלחמה של הנציב הרומי קסטיוס גאלוס בשנת 66 לספירה. כאמור, בית-הכנסת שופץ זמן קצר לאחר מכן. כן נתגלה באתר מטבע מהשנה השנייה למרד בר כוכבא ומספר מטבעות רומיים מימי דומיטיאנוס ומרקוס אורליוס.

לאחר חורבן היישוב היהודי (ככל הנראה בעקבות מרד בר-כוכבא) נעזב היישוב ובתיו התמוטטו וכוסו בעפר. במהלך התקופה הביזנטית(בין השנים 324 – 637 לספירה)  המוסלמית הקדומה ( בין השנים 638 – 1099 לספירה)  המשיך להתקיים יישוב באתר, אך מבניו – לרבות מבנה הכנסייה שזיהה קלרמון-גאנו – נבנו מצפון לאתר היישוב היהודי אשר הפך לשטח חקלאי

שביל הליכה אום אל עומדאן

ממצאים מרכזיים שהתגלו באתר אום אל עומדאן

בית הכנסת

זהו הממצא המרכזי שמגדיר ומאפיין את אום אל עומדאן ונותן לו את הגוון והצבע. מדובר על היכל רחב עם 8 עמודי תמך בתוכו אולם תפילה מקורה (בית הכנסת) , בתוכו היו מושבי תפילה ומתוך אזור התפילה הפנימי הייתה דלת שהובילה החוצה אל חצר רחבה וענקית. ממש כמו שישי היום . החוקרים סבורים שארון הקודש היה במרכז אולם התפילה וסביבו היו ישובים המתפללים. בשיחזור האתר הוצבה פרגולה מברזל באזור התפילה.

מקווה טהרה

מקווה הטהרה  נמצא  בחזית האתר  ונמצא בתוך מערה חצובה , ניתן להיכנס דרך פתח צר.-מצוות הטבילה במקוואות קיימת עד עצם היום הזה ביהדות כדי להיטהר מטומאה. בגלל שיש צורך באטימת המערה כדי שהמים לא יחלחלו לתוך האדמה נאטמו קירותיו וריצפותיו וטיח . כך שהמים, שזרמו לתוכו דרך תעלה מיוחדת שנחפרה מבור מים סמוך, נותרו בתוך המערה.

שרידי כפר יהודי

בוטניקה

הנגזרת לממצא שמצפון לאתר התגלה אזור חקלאי שכלל :  גתות עתיקות; בורות מים; בית בד; טרסות; קולומבריום;  ומתקנים חקלאים, מה שמצביע באופן מובהק על פעילות חקלאית שיטתית באזור גם סוגי הצמחייה שנמצאו כאן מחזקים ממצאים אילו.
באתר שהוכשר לביקורי קהל נטועה חורשה של זיתים וחרובים. מדרום – שיחייה עם אשחר ארץ-ישראלי, המלווה בטיון דביק ואזוב מצוי. מצפון – שיחייה בשלטון אשחר ארץ-ישראלי, המלווה באספרג החורש. בצומח העשבוני קיים ריבוי צמחים חובבי-חנקן.

עצים בולטים: שתולים – שקד, זית, חרוב. טבעי – לבנה רפואי. 

צמחים שליטים: אשחר ארץ-ישראלי, טיון דביק. 

נדירים ברמה ארצית: בבור מים סמוך לאתר – השרכים גפית קונת, צירטומיון חרמשי. 

נדירים ברמה אזורית: רכפה צהובה – מצפון לאתר הארכיאולוגי.

בעלי עניין לציבור: בחלק הצפוני – מרבדים של מסרק מזרחי, בצבע לבן. הפריחה בחודשים פברואר-מרץ. 

השטח נחלק לשלושה חלקים :

  1. מקבץ שיחים קטן  בדרום השטח החקלאי , במקביל לרחוב שבטי ישראל.
  2. אתר ארכיאולוגי, עם תרשימים, הסברים ושילוט  שהוכשר לביקורי קהל במרכז.
  3. מקבץ שיחים בצפון האתר (בתחום החורבה המוכרזת שלא נחקרה עדיין). 

איך מגיעים לאום אל עומדאן

מהיכן שנמצאת גבעת שר באזור מודיעין  נחצה את הכביש בזהירות לצידו השני שם נמצא, מעבר לכביש נראה  את האתר משולט עם פרגולה.

ישנה חנייה ברחוב ראובן ממש מעל האתר. מומלץ להחנות שם ולרדת לאתר מלמעלה.

קישור הגעה : אום אל עומדאן

מסלולים נוספים באיזור

האטרקציות המומלצות שלנו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

אום אל עומדאן

מיקום במפה

דילוג לתוכן