מגדל דוד המחודש הנקרא גם מוזיאון ירושלים. נפתח לציבור ב – 9/23. במוזיאון המחודש הושקעו 50 מיליון דולר שרובם הגיעו מקרן צ'רלס קלור.
הפביליון הוא הכניסה המחודשת של המוזיאון הנמצאת לפני שער יפו בצד ימין . או במילים אחרות ביציאה משדרות ממילא לכיוון שער יפו בצד ימין יש שלט כניסה למקום.
לגבי חנייה מומלץ להחנות בחניון ממילא הסמוך או בחניון קרטא וללכת 5 דקות עד לכאן.
אז מהו מגדל דוד
במתכונותו החדשה הוא כולל המון אולמות תצוגה מיוחדים שבכל אחד מהם שולבה והוטמעה טכנולוגיה מיוחדת שהופכת את הביקור במוזיאון מהיסטורי יבש ואפור לצבעוני מלא חיים.
השימוש הרב בוידאו ארט והולוגרמות על קירות החדרים הופך אותו לחוויתי ומרענן.
באמצעות אנימציה מוצגות כל תקופות ההיסטוריה של העיר ירושלים בסרטון של 2.5 דקות . כמו כן שימוש נרחב במסכים אינטרקטיביים בהם משפחות עם ילדים יכולים לחוות את העולם ההיסטורי של מגדל דוד בקונסטלציה של ירושלים.
השילוב של אמצעים אילו הופך את הביקור במוזיאון ובמתחם כולו לצבעוני, חוויתי , חי ובועט והכי חשוב אינטרקטיבי.
וכן ניתן לעלות ולטפס על החומות המקיפות את שטח המוזיאון. כייפי ומהנה לילדים.
השימוש באמצעים טכנולוגיים ובקצרנות מאפשר ומנגיש את הביקור במוזיאון זה לכל סוגי האוכלוסיות.
אם פעם מוזיאונים היו נחלתם של "המבוגרים" שהיו נעמדים שעות מול ספרים עתירי עמודים. כיום השימוש באמצעים משוכללים אילו מכניס ממד מהנה תמציתי וקליל לביקור.
מגדל דוד עומד כחיץ בין ירושלים המודרנית על שלל שכונותיה לבין ירושלים העתיקה והקדומה בת 3000 שנים.
גולת הכותרת של המקום הוא המינרט (מגדל תורכי מוסלמי אשר המואזין היה עולה אליו וקורא לקהל המוסלמי להתפלל). הניצב בחלק הימני של מתחם המוזיאון.
נשאלת השאלה מי בנה את המקום עתיר הארכיאולוגיה הזה? ולמה בכלל שימש ?
ובכן מדובר על מצודה צבאית שנמצאו בתוכה, מעבר לשרידי מבנים, ממצאים עוד מהתקופה הכנענית עד לעות'מנית.
למצודה הייתה תכלית צבאית. למשל הורדוס בנה כאן שלושה מגדלים גבוהים אשר תפקידם היה להגן על מתחם הר הבית אותו הוא בנה. עד היום ניצבים מגדלים אילו שהגדול והמרשים הוא מגדל פצאל.
אבל לא רק הורדוס הותיר פה "עקבות ארכיאולוגים". גם בתקופה המוסלמית נבנתה כאן מצודה הכוללת חצר גדולה הנראית עד היום.
שכבה על גבי שכבה שריד על גבי שריד במצודה והמתחם הגדול סביבה. גם הצלבנים בתקופתם בנו כאן ארמון ואת שטח החפיר שאופיני מאוד למצודות צלבניות שנמצאו בארץ.
הם גם הוסיפו חדרי משמר שחלקם משמשים כיום לחדרי תצוגה במוזיאון.
מאוחר יותר הגיעו הממלוכים ועיבו את חומות המצודה וקירותיה. והפכו אותה לחזקה ומבוצרת במיוחד.
הממלוכים גם בנו את המינרט(טרם נפתח לקהל הכניסה אליו). הצריח שבראשו סמל של חצי סהר. והוא למעשה סימן ההיכר של מגדל דוד.
אחרי הממלוכים הגיעו העות'מנים והוסיפו למצודה שערים ,גשרי אבן , מסגדים ועוד.
אחרונים הגיעו הבריטים שהיו היחידים שלא נתנו למצודה להיות לכלי מלחמה היסטורי נוסף כקודמיהם.
הם הראשונים שהפכו אותו למוזיאון. ובשנת 1989 נפתח באופן רשמי במתכונותו הראשונה המוזיאון.
כדי להפריך אמונה או דעה הרווחת שהשם מגדל דוד קשור לדוד המלך המקראי. אז ממש לא , דוד לא היה כאן בשום שלב בחייו.
השם נוצר בטעות מעיוות היסטורי מהשם הערבי שלה"מחראב נבי דאוד". והמגדל שהוא בכלל מסגד עות'מני קרוי באופן אקראי ומקרי על שם דוד המלך.
אז אחרי שהיכרנו את הרקע ההיסטורי של המקום. היכנסו לקפסולת הזמן ויחד ניסע בזמן אלפי שנים אחורה ונכיר את ירושלים שהיא הבייס שעליו מבוסס כל סיפורו של מגדל דוד.
חשוב לפני תחילת הסיור לקחת בקבלה את מפת ההתמצאות באתר.
לא בכדי נקרא גם המקום מוזיאון ירושלים – מהותו עוסקת בירושלים בתקופות ההיסטוריות השונות.
אולמות התצוגה במגדל דוד
על שפת הנצח – כניסה
התקדשות העיר ירושלים – אולם תצוגה המתייחס לתקופות ההיסטוריות של העיר ירושלים מהתקופה הכנענית עד להפיכתה למדינת ישראל. קשתות האבן באולם נותנות תחושה של נסיעה בזמן..
סרטון קצר שמתחיל מהתקופה הכנענית. ממשיך לתקופת בית ראשון , תקופת בית שני , התקופה הרומית, התקופה הביזנטית,התקופה המוסלמית, התקופה הצלבנית, התקופה האיובית, התקופה הממלוכית, התקופה העות'מנית, המנדט הבריטי, ישראל.
בכל תקופה מוקרנים על המסך בקצרה מושאים ודמויות ברוח התקופה. למשל בתקופה של גלות בבל רואים יהודים בוכים בבבל העתיקה. במנדט הבריטי רואים בירוקרטיה של אישורים, בתקופה הכנענית עבודה פולחנית ועוד.
כמו כן, בחדר זה ישנה שדרה של מסכים אינטרקטיביים שכל אחד מתאר תקופה היסטורית של העיר ירושלים .
בכל מסך תוכלו בעזרת לחיצה על המסך לדלג לתקופה אחרת ולחקור אותה למשל :בית שני .מתי נבנה ? מי בנה וכדומה.
בסוף המסדרון של אולם זה יש גלובוס מואר שמאפשר בעזרת הזזת המסך באמצעות האצבע ,לעבור מיבשת ליבשת. כל לחיצה על נקודה בעולם מראה את המרחק שלה לירושלים בקילומטרים.
אולם זה נמצא מחוץ למצודה של מגדל דוד ,מאולם הכניסה פונים ימינה.
האולם הבא נמצא בתוך שטח המצודה .
מראה המקום – היהדות
אולם יפהפה הנמצא לצידו של אולם הנצרות . במרכז האולם נמצא מודל של בית המקדש מואר כולו באור יקרות. כמו כן מופיעים שרידים מהתקופה כגון : מנורת שמן מחרס, מטבעות , כדי חרס ועוד. במקום מופיעה מפת שבטי ישראל.
דוד המלך קבע את ירושלים כעירו הרשמית וטבע בה את צביונה כמרכז לאומי ודתי.
שאיחד סביבו את 12 השבטים. שלמה, בנו של דוד, בנה בירושלים את בית המקדש(הבית הראשון) על ראש הר המוריה.
חשיבותה של ירושלים וקדושתה הן אבני יסוד ביהדות עד ימינו ושזורות בתולדותיו של עם ישראל. לאחר בניין בית המקדש הראשון וחורבנו, גלות בבל, שיבת ציון וחורבן הבית השני, הפכה ירושלים למושא כיסופים.
לפי המסורת, באחרית הימים עתידה ירושלים להיות סמל לשלום ולאחווה לכל העמים. עדיין לא קו רה אבל בואו נחכה אולי נופתע !!! אחד מההיסטוריונים בעת ההיא אבוספוס.
טען שמלחמת האזרחים היא שהכניעה את העיר ירושלים. בעוד הרומאים התיישבו במלחמת האזרחים, שהייתה הרבה יותר קשה מעוצמת החומות.
השתלשלות וחיי היהודים בירושלים
המתיחות בינן אזרחיה היהודים של העיר לבין השלטון הרומי. יצרה את המרד הגדול של היהודים ברומאים שהוכרע בשנת 70 עם חורבן ירושלים והבית השני.
מה שהוביל למרד זה הם גם סכסוכים פנימיים בקרב פלגים שונים בקרב היהודים החליש את היהודים ואיפשר לרומאים לנצח אל מול המרד. מזכיר לכם משהו מהתקופה האחרונה?
בהיבט זה מגדל דוד דווקא שיחק לידיהם של הרומאים שהתבצרו כאן והצליחו מכאן לדכא את המרד הגדול ולהביא לחורבן בית שני. יש באולם זה צילום של שער טיטוס אותו שער ברומא אליו הגיעו הרומאים מישראל לרומא עם מנורת הזהב ושלל מבית המקדש.
עוד באולם של היהדות מופיעים פסוקים מהתנ"ך למשל :
יאמר קח נא את בנך את יחי יִצְחָק וְלוּ לךְ אָל אָרֶץ הַמרְיָה וְהעל עַל אַחַד הָהָרִים אֲשֶׁר אמר אליך"
וַיֹּאמֶר קַח אֶת בְּנֶךָ אֶת בְּנֶךָ אֶת-יִצְחָק אֲשֶׁר אַתָּה אוֹהֵב, וּלְכוּ אֶל-אֶרֶץ רֵיהּ, וְהוֹלִיא אוֹתוֹ שָׁם כְּמוֹשֵׁב עַל-הַהָרִים אֲשֶׁר אֲנִי מְאֹד לָכֶם.
"וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים קַח אֶת בְּנֶךָ אֶת בְּנֶךָ אֲשֶׁר אַתָּה אוֹהֵב אֶת-יִצְחָק וְלֵךְ לַחֲזֹר הַמּוֹרִיָּה. זָבַח אוֹתוֹ שָׁם לְעוֹלָה בַּהָר אֲנִי אֶרְאֶה לָכֶם."
הר המוריה מעבר להיותו מקום קדוש כמצוין לעיל גם עקדת יצחק קרתה בו.
גם סיפור העקרה, שנזכר בספר בראשית, הוא סיפור מכונן המצביע על מעמדה של ירושלים ועל מעמדו של ההר כמקום נבחר.
עקדת יצחק היא מוטיב מרכזי בהרות, שאומץ לאחר מכן גם בנצרות ובאסלאם באופנים שונים.
להר המוריה משמעות כפולה של הקרבת קורבן : הראשונה הקורבן בבית המקדש שנבנה עליה והשנייה הקרבתו של יצחק לאלהים. \
כל שושלת העם היהודי המקראי לדורותיו מוצגת באופן ברור קליט ,ויזואלי וקל מאוד באולם זה.
גיאוגרפיה קדושה – הנצרות
תקופת הנצרות בירושלים התחלקה לכמה תקופות בהן הנצרות שלטה הביזנטית והרומית. באולם ישנם ממצאים מתקופה זו למשל מפת מידבא הנמצאת כיום בירדן ומשרטטת את ארץ ישראל הנוצרית. מבנים מהתקופה הנוצרית כגון :כנסיות.
סרטון המוקרן על הקיר בו רואים את ישו בסעודה האחרונה ועוד. בכניסה לאולם זה 2 דמויות של צלבנים לוחמים.
ירושלים הביזנטית
בשנת 313 לספירה הנוצרית , אפשרו שלטונות האימפריה הרומית את הפולחן הנוצרי, ובשנת 380 הפכה הנצרות לדתה הרשמית.
במהלך המאה הזו ארץ ישראל הייתה ערש הנצרות וירושלים בפרט.
המסורת הנוצרית רואה בחלנה, אימו של הקיסר קונסטנטינוס, אחראית לגילוי אחר הקבר של ישוע במסעה בארץ הקודש בשנת 326.
באתר זה נבנתה כנסיית הקבר המפורסמת הנמצאת לא הרחק מכאן. גם הר הזיתים זכה למעמד מיוחד באותה מאח כמקום שבו פגש ישוע בתלמידיו וממנו אף עלה השמיימה.
ירושלים הרומית
במאה ה־4, עם עליית הנצרות כדת האימפריה הרומית, הייתה העיר למרכז דתי נוצרי. אף ששמה נשאר איליה קפיטולינה, רבים חזרו לקרוא לה ירושלים.
בשנת 638 נפלה העיר בידי המוסלמים ובשנת 1099 נכבשה בידי הצלבנים, שיצאו במסע צלב לשחרור המקומות הקדושים. המבנים המוסלמיים על הר הבית הפכו לכנסיות, ובעיר נבנו כנסיות וקפלות, שציינו אירועים חשובים בחיי ישוע והשליחים.
העיר שוב נמלאה בצליינים שנעו ברחביה ממקום קדוש אחד לאחר, ירושלים היא אבן שואבת להמוני צליינים המבקרים בה גם בימינו.
אולם הנצרות מאגד סביב ישו שהוא הדמות המרכזית את כל הסממנים והמאפיינים עליה התרחבה והתפתחה דת הנצרות. והכל מוצג פה באופן מאוד ברור וקל לקליטה והבנה.
שבחי ירושלים – האיסלאם
חדר הכולל בתוכו חלקים ושרידים מקוריים ממסגד שהיה במקום במרכז האולם מבנה מינאטורי של הר הבית שלצידו מפה תלת ממדית שלו שבלחיצה על כל אובייקט מתקבלת תמונה והסבר מלא על המקום. למשל כיפת הסלע המוזהבת ומסגד אל אקצה ועוד.
בנוסף במתחם יש דבר מאוד מעניין "ציור מואר" אנימציוני של מוחמד עולה על השמים.
סיפור מסע הלילה של מוחמד :
"בלילה העיר המלאך גבריאל את מוחמד. ואמר לו שהגיע הזמן למסע אל אלוהים. מלווה במלאכים, רוכב על יצור הקסם המכונף שלו, אל-בורינג, ממכה לירושלים.
מהסלע בירושלים, הוא עלה דרך שבעת העמן (פלקון) בין השמים, פגש מלאכים ונביאים, ביקר בגן עדן ובגיהנום, ולבסוף הופיע לפני אלוהים".
אולם האיסלאם מעביר באופן מוחשי את החלק של הדת המוסלמית כנדבך נוסף בשלושת הדתות בעיר ירושלים.
גם בתקופת האיסלאם מילא מגדל דוד תפקיד מכריע עבור צבאות המוסלמים ועבור אחרים מהסיבה שכל המתחם שהיה צבאי באופיו. נבנה על חומות העיר ירושלים – מיקום אסטרטגי מאוד.
מעגל השנה – ירושלים
חדר יפהפה הצמוד לאולם האיסלאם – סרט המוקרן על התקרה – ניתן לשכב מתחת על ספסלי עץ או להביט מהצדדים. על כל תקרת החדר מוקרנים אירועים בשלושת הדתות המונטיאסטיות. בליווי מוזיקה , פיוטים , זעקות שבר , תפילות , קריאות אושר וצהלה.
למשל יום הכיפורים שלנו , תפילות חג שמחת תורה, חג פורים. וחגים נוספים של הנצרות למשל : כריסמס והאיסלאם. הכל מוצג באופן מאוד מיוחד ומקנה חוויה של "להיות בתוך האירוע המוקרן". חדיש מאוד !!!
צריח מגדל – מיינרט
המיינרט הוא אחד המונומנטים המרשימים. מדובר על המגדל הנמצא בצידו הימני של כל מתחם מגדל דוד והכי מזוהה עימו. זהו מגדל גבוה וצר מאוד ,אליו ניתן לעלות במדרגות לולינות מאוד צרות. המובילות לראשו של המינארט – שם ניתן לתצפת ב 360 מעלות על כל העיר ירושלים. המבנה עבר שיפוץ . בשלב זה עדיין סגור לקהל המבקרים…
זמנים מודרנים – ירושלים תבור העולם
תערוכה מאוד מרשימה הכוללת את הפיכתה של ירושלים מעיר עתיקה לעיר מודרנית. במקום 6 מסכים בהם רצים , באופן סימולטני, אישים מפורסמים בנופה של העיר ירושלים כגון : מדענים (אלברט איינשטין) ,משוררים ,אנשי דת כגון :רבנים ועוד .
תלמידי בית ספר, אנשים מהמנדט הבריטי כגון :אלנבי. רחובותיה של ירושלים והווי העיר ועוד. וכן תמונות מקוריות. באולם זה יש גם חדר קטן עם ספרייה ומגירות בהם ניתן לראות צילומים מקוריים של רחובות ,אנשים ,אירועים של העיר ירושלים מהמאה האחרונה.
לאחר שקיעתה של האימפריה העות'מאנית, והתעניינותו ההולכת וגוברת של המערב בירושלים, החל בה תהליך מואץ, בן מאתיים שנים, של מודרניזציה וחילון.
ירושלים המודרנית פרצה את חומותיה של העיר העתיקה לכל עבר: נסללו דרכים והונחו מסילות שהזרימו אליה תיירים ומוצרי צריכה, וקווי תקשורת חיברו אותה לכל העולם; הוקמו מוסדות אקדמיים ומוסדות בריאות שמשכו אליה משכילים,
ושכונות חדשות קמו בה למכביר. במרוצת השנים ירושלים הייתה לעיר בעלת מעמד בין לאומי, בירת מדינת ישראל והמטרופולין הגדול ביותר בה.
למרות השינויים מרחיקי הלכת שחלו בעיר, וההווה שעוד מוסיף לה תמורות, ירושלים משמרת את אופייה הייחודי זה אלפי שנים. באמצעות תצלומים, סרטים ותיעוד של בני התקופה, גלריה זו מציגה את ירושלים המודרנית, את רבגוניותה, ואת התהליכים והתמורות שחלו בה בעת החדשה.
אולם מאוד מרשים שמחבר אותנו כיהודים – ישראלים להיסטוריה וההווי של ירושלים כמוקד חברתי , מגבש ומרכזי.
רחובות ירושלים – הפעלה אינטרקטיבית
אולם מעניין מאוד וטנולוגי מאוד. המתאים לכל המשפחה , במרכז החדר יש מסכים בהם אתם המבקרים יכולים לבנות עם אבנים שונות (וירטואליות כמובן) את רחובותיה של העיר לפי מודלים המופיעים לצד המסך. לאחר שסיימתם לתכנן ולבנות את קירות הרחובות
ולחצתם שמור . עבודתכם תופיע לאורך כל המסכים המקיפים את החדר ונמצאים על קירותיו. מסכים אילו מראים את רחובותיה של ירושלים.
לדעתי אחד האולמות היותר אינטרקטיביים שבמוזיאון ירושלים.
ירושלים ממעוף הציפור
חדר משגע הכולל במרכזו מודל של העיר ירושלים העתיקה בחדר מוקרן סרט מתקופו שוונת של העיר בהיסטוריה כאשר בכל קטע סרט. מואר החלק במודל העיר אליו מתייחס הסרט. למשל בתקופת המנדט הבריטי היה טלגרם אז ברגע שהסרט עסק במנדט הואר קטע זה.
מגדל פצאל 360 מעלות
זהו אחד משלושה מגדלי שמירה שבנה המלך הורדוס ונחשב לגבוה מבין כולם. גובהו כ-800 מטרים מעל פני הים ויש בו 6 קומות. הוא שימש את הרומאים כמצודת הגנה, על ארמונו של הורדוס בתקופת בית שני. כמו כן שישמו המגדלים כמעוזם של הרומאים בתקופת המרד הגדול שכידוע היה המרד של היהודים באימפריה הרומית.
יחד שלושת המגדלים היוו בעצם את תכלית אסטרטגיית ההגנה של כל מתחם המצודה , החומות והחצר הנקרא כיום "מגדל דוד".
כיום מגג המגדל ניתן להשקיף על כל האזור של העיר העתיקה : הרובע הנוצרי , הרובע היהודי ,הרובע הארמני והרובע המוסלמי. החלוקה לרובעים נראית בבירור מפה על פי המבנים למשל כנסיית הקבר והכנסייה הלוטרנית. עוד רואים מכאן את בית הכנסת החורבה
שברובע היהודי. מימין אזור הר הבית עם מסגד אל אקצא ומשמאלו כיפת הסלע.
עוד באופק הר הצופים משמאל הר הזיתים מימין שבראשו נמצאת כנסייה רוסית בא -טור. שמאלה יותר אוגוסטה ויקטוריה והאוניברסיטה המורמונית. האוניברסיטה העברית , הדסה הר הצופים בריכת חזקיהו , מוזיאון רוקפלר ומלון היאט.
הדבר המרשים בתצפית זו לטעמי לפחות היא הבתים אשר נמצאים ברובעים ששמרו על האותנטיות לשהם שנים רבות ועל הארכיטקטורה גם הסימטאות הצרות בינהן. היעזרו במפת ההתמצאות שברשותכם.
החפיר
מסביב למצודה נבנה חפיר גדול זוהי תעלה עמוקה מאוד המקיפה את כל המצודה הנמצאת באתר מגדל דוד. מעל החפיר היה שער ענקי שגישר בקטע שמעל החפיר לבין הכניסה למצודה.
עין לציון – ירושלים בעיני צלמיה
גלריה עם צילומים של ירושלים בעיני הצלמים.
חצר המצודה
חצר ענקית הכוללת המון מונומנטים היסטוריים ונמצאת בחלק הכי תחתון במצודת דוד . היו בה חדרי מגורים של החיילים שהיו במצודה . כיום מתקיים בה המופע האור קולי על עיר דוד.
הקישלה
הקישלה – בית מעצר עות'מני שכרגע הכניסה אליו אסורה כי עובדים על מדרגות בהמשך ייפתח.
שעות הפתיחה
ראשון עד רביעי מ- 9:00 בבוקר עד 17:00 קופות נסגרות ב- 16:00.
יום חמישי 9:00 בבוקר -20:00 בערב קופות נסגרות ב- 19:00.
מחירים
ילד 25 ש"ח. מבוגר 50 ש"ח.
נגישות
כל האולמות למעט נקודת תצפית מבצר פצאל. הותקנו במקום 2 מעליות המאפשרות לנכים ולמוגבלים בתנועה להגיע כמעט לכל שטחי מוזיאון ירושלים.
לסיכום
מגדל דוד המחודש נגיש לכולם הכולל הפעלות דיגיטליות צבעוניות . יש שטח חיצוני בו ניתן לטייל. תצפית משגעת על חלקה ירושלים העתיקה ממזרח וחלקה המודרני במערב. האופן בו מוגש החומר מחד גיסא הכל מאוד תמציתי ומקוצר ולא כבד מצד שני עמוק מאוד ויסודי.ולכן אנו ממליצים בחום על הגעה לביקור במקום עם כל המשפחה.
הדבר המפתיע היא היכולת של מתכנני מוזיאון ירושלים להנגישו לכל כך הרבה אנשים וגילאים דרך שימוש יוצא מהכלל של כלים ויזואלים דיגיטליים מתקדמים מאוד. שלא היהו מביישים שום מוזיאון באירופה..
אנו ממליצים מאוד להגיע למוזיאון ירושלים עם בני המשפחה ולחוות את ירושלים ומגדל דוד כפי שלא חוויתם מעולם..
כמו כן במקום מתקיימים אירועים בחגי ישראל . ובערבים מופע אור קולי מרשים במיוחד בחצר המרכזית של המוזיאון.
חשוב: בקרוב תערוכה מתחלפת בגלריה למטה המוזיאון.
טלפון מוזיאון מגדל דוד : tel: 02-626-5333
תודה לברכה מארק על הסיור המשגע.