טיולי ריידרים בים המלח שעשיתי באזור אבנת צפון ים המלח. הסיור היה מפתיע ועשיר בהמון פרטים תולדות ים המלח שלנו. הסיור התחיל באסאדו במדבר מול היישוב אבנת.
אורכו היה כשעה וחצי והוא לווה כולו עם מדריך טיולים שנתן לנו הסברים בכל נקודת עצירה במהלך הטיול. למי שאינו מכיר הריידר הוא כלי תחבורה חשמלי בשטח עם 3 גלגלים.
הכלי איננו מסוכן כי מהירותו מוגבלת ל – 16 קמש בלבד. כמו כן אפשר גם לצרף לו מעין עגלה קטנה ולהכניס שם 2 ילדים.
הסיור יצא מאבנת עם הכלים מזרחה ורכבנו בדרך עפר לכיוון ים המלח. בנקודת העצירה הראשונה עצרנו וקיבלנו מהמדריך שלנו שלמה ביצ'ה – הסבר על ים המלח שלפנינו.
מהו ים המלח ומה קורה איתו בשנים האחרונות?
ים המלח הוא המקום הנמוך ביותר בעולם. מדי שנה הים נסוג בין מטר למטר וחצי. פנימה לכיוון ירדן, הדבר נובע בעיקר מהתייבשות הים. ובגלל שלא מזינים את ים המלח מים מהירדן כפי שהיה בעבר.
לפנינו מעיין מדרגות עפר – כל מדרגה מסמנת שנה בנסיגה. ראינו כ – 23 מדרגות מה שמלמד מהנקודה בה עמדנו היה ים לפני 23 שנים.
לפני 100 שנה חוקרים הבחינו שמי ים המלח נמצאים עד לנקודה מעבר לכביש על הצוק. כמו כן לפני הכביש יש מעגנה קדומה מתקופתו של אלכסנדר ינאי. עד היום יש שרידים לכך.
לים המלח שני אגנים: צפון מלידו עד מצדה זה הקטע הטבעי. דרומי ממצדה עד נאות הכיכר – קטע לא טבעי, אלא שאיבת מים הים לבריכות מים ע"י ים המלח. לטובת הפרדת 26 מינרלים הנמצאים בתוכו. כל מינרל משמש לתעשייה אחרת למשל אשלג משמש לתעשיית הדישון בכל העולם. מגנזיום לתעשיית הרכב ועוד.
העושר הרב במינרלים שבים המלח משמש גם לתעשיית הטיפוח והיופי וכן לטיפול במחלות עור למשל :סידן, יוד ועוד. מינרל נוסף הוא הברום אשר משמש לתעשיית הצבעים, התרופות, הכנת מוצרים חסיני אש ועוד.
מהתחנה הראשונה המשכנו לרכוב שברקע נראה ים המלח בצבע כחול ברור, חלפנו על פני ערוץ נחל קדרון לפני שהוא נשפך לים. קטע זה של הנחל מתמלא מים רק בשיטפון.
עצרנו כאן להסבר נוסף.:
שפך נחל קדרון ויהלומי מלח
נחל קדרון מתחיל חומה מזרחית של עיר דוד דרך ראסל עמוד , אבו דיס מרסבא וים המלח דרך אבנת. הנחל מנקז פסולת המושלכת לנחל ע" תושבי השכונות שצויינו.
ירדנו עם הכלים לנקודה גבוהה במקביל לשפך של הנחל. שם יש מפרץ , במהלך הסיור הסביר לנו שלמה.
על השכבתיות של האדמה הסמוכה לים המלח – היא בנויה מלבן וחום. לבן זה שכבת מינרלים שעברה אידוי בשמש והחומה זה סחף אדמה של שטפונות. כלומר הבחנה בין חורף לקיץ.
ככל ששכבת הסחף החומה עבה יותר זה סימן שהיה חורף גשום יותר והרבה אדמה נסחפה.
באמצעות ספירת השכבות בתוך הקרקע- ניתן לאמוד את הגיל של הקרקע לאחר נסיגת הים. המשכנו ללכת עד שהגענו לנקודה בה פגשנו את גביש המלח הידועים בשם "יהלומי המלח".-
מדובר על כך שנתרן וכלור הופרדו מיתר 24 המינרלים שבים. דבר שאיפשר להם להתגבש לגבישי מלח מרובעים וסדורים.
יהלומי המלח נוצרו כתוצאה מחיבור של שני מינרלים נתרן וכלור .כאשר הנתרן שנמצא בים אינו מופרד מיתר המינרלים הוא אינו יכול להתגבש לכדי גבישי מלח.
אחוז המלח בים זה הוא 34 אחוזים לעומת 3 אחוז בים התיכון.
מכאן עלינו חזרה לכלים ורכבנו הישר מערבה לתוך מטע הדקלים.