לוגו אתר בא לי לטייל

מחצבת בנימינה – טיול בין נבכי היסטוריה

מחצבת בנימינה

מחצבת בנימינה נמצאת במורדות רמת הנדיב, באזור הנקרא :חוטם הכרמל"  לא הרחק מבנימינה. זוהי מחצבה שהייתה פעילה בעבר , עד היום נותרו מה המכשירים המכניים הרבים שכרו מתוך האדמה"אוצרות" כגון חומרים תעשיית הבנייה ועוד.

הקרן לשיקום המחצבות בישראל , הפכה את המקום לאתר שימור. המחצבה נמצאת במקביל לנחל תנינים , הנראה בבירור משמאל לה.

רקע

מחצבת בנימינה הוקמה בשנת 1930 . זאת במטרה חדורה וברורה להקים את ארץ ישראל. תוך הישענות על חומרי גלם מקומיים וכן כוח אדם יהודי. הדבר סייע בעיקר לעולים החדשים שהגיעו ממדינות שונות בעולם והיו מחוסרי תעסוקה.

מחצבת בנימינה התחילה כיוזמה של חברת פיק"א , לטובת שימוש באבן לסלילת כביש מבנימינה לפרדס חנה. מאורח יותר הקימו הפועלים במחצבה , אגודה שיתופית ולמעשה ניהלו את המפעל בעצמם.נסיעה לאורך מחצבת בנימינה

נסיעה לאורך מחצבת בנימינהכאשר החלה מלחמת העולם השנייה, עברה הבעלות על המחצבה לידיו של ארגון "סולל בונה". והופעלה ע"י חברת בת שלהם שנקרא דאז "אבן וסיד".הסלעים שנחצבו פה באיזור בנימינה קיבלו שם טוב בענף הבנייה ("אבן בנימינה"). בגלל החוזק שלה והעמידות שלה ובתוך כך הפכה למאוד מבוקשת בענף הבנייה בארץ.

בשנות התשעים , לאחר למעשה ניצלו עד תום את עתודות חומרי הגלם שנמצאו במחצבה.הסתיים בה תהליך החציבה והשימוש התעשייתי לטובת שיקום המחצבה לצרכי טבע. למשל : נטיעת צמחייה המתאימה לאקלים זה, אגם עם מים בתחתית המחצבה , החזרת  בעלי חיים ובעלי כנף שנהגו לקונן באזור זה.

טיול במחצבת בנימינה
טיול במחצבת בנימינה

תוך כדי החציבה באזור זה התגלו באדמה שרידים ארכיאולוגיים כגון : מאוזילאום (בית קבורה קדום), ארונות קבורה עתיקים מן התקופה הכנענית. השרידים הועברו למוזיאון רוקפלר.

תיאור המסלול

המסלול מתחיל במורדותיו של פארק שוני ובתחילתו של שביל מורן. אתם תבחינו סמוך לעלייה לפארק ז'בוטניסקי , דרך עפר גדולה עם אפציה לחנות בה. בצד שמאל תראו את ערוץ נחל תנינים. לכו עם דרך העפר כל הזמן ישר עד שתגיעו לכניסה למחצבה בצד ימין שלכם אתם תראו מעין מכונות גדולות בצבע חום. אם תמשיכו יותר למעלה תגיעו לנקודת תצפית הצופה לעבר מכתש ענקי הנמצא מתחת. זוהי למעשה בטן המחצבה משם נחצבו כל חומרי הגלם אשר שימשו אותה שהיתה פעילה.

לאורך פני המכתש תראו מעין מסילות , אילו הם מעברים ששימשו להנעת ושינוע מיכלי העפר שנחצבו מתוך המחצבה והוצאו מתוכה.

איך מגיעים ?

בוויז : מחצבת בנימינה.

היכן ניתן לטייל ליד :גני הנדיב ; עין צור ; דרך היין בזיכרון יעקב

רוצים לקבל עדכונים טריים  והמלצות חדשות  ממקומות שמטיילים שביקרו בהם 
היכנסו לקבוצת הטיולים שלנו בפייסבוק "מטיילים מכייפים ומשתפים". תוכלו גם לשתף בעצמכם.

סקרנים לדעת איפה טיילנו  לאחרונה ?
עיקבו אחרינו גם באינסטגרם ותקבלו המלצות רלוונטיות ועכשויות :Baliletayel

מסלולי טיול באזור המקום

פוסטים נוספים שעשויים לעניין אותך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הפקתם תועלת מהתוכן באתר שלנו ?  נשמח שתפרגנו לנו.

היכנסו לחנות בקישור זה  : חנות .  והזמינו פריט/ים  של "בא לי לטייל".   דמי המשלוח עלינו…

דילוג לתוכן