לוגו אתר בא לי לטייל

ליקוט פטריות – טיולי ליקוט

סיורי ליקוט

ליקוט פטריות 

הזדמנות למפגש בלתי אמצעי עם היער. ליקוט פטריות הוא תחום שתופס תאוצה בארץ בשנים האחרונות. אנחנו עדים לכך גם בשטח- על פי כמות הרכבים שאנחנו רואים בחניונים בעונת הפטריות, גם ברשתות החברתיות בהן העיסוק בנושא הולך וגובר, וגם ברמת הביקוש שאנחנו- כמדריכי סיורי ליקוט פטריות חווים לאחרונה. לכשעצמו- מדובר בתופעה מבורכת- מה טוב יותר מחיבור בלתי אמצעי לטבע? ועוד כזה שנותן לנו תמורה בסוף הביקור? אך בפועל- ליקוט פטריות יכול להביא איתו כמה סכנות שמוטב להיות מודע אליהן ולדעת איך להימנע מהן- גם ברמה האישית וגם ברמה הגלובאלית- ברמת שמירת הטבע.

אז בואו נתחיל מההתחלה- מה כל כך מושך אותנו בליקוט פטריות, למה אנחנו נמשכים לתחום כמו פרפרים לאש? מדובר בתשובה פשוטה ומובנת מאליה- נסו לעצום את העיניים שלכם ולחשוב- פטריות.

פטריות יער

מה עולה לכם?

גמדים ביער? תבשיל פטריות מהביל? שניהם? בינגו- כי אלה בדרך כלל יהיו האסוציאציות הראשונות שיעלו לאנשים כאשר אומרים להם את המילה פטריות. פטריות הן אוכל, ולא סתם אוכל, אוכל שנתפס אצלנו בתרבות כגורמה, ומה טוב הוא כי אפשר לצאת וללקט מאכל גורמה בטבע? לכאורה – אידיאלי. הבעיה המוכרת היא- כי כשאנחנו מלקטים פטריות בטבע הרבה פעמים אנחנו לא לחלוטין יודעים מה ליקטנו, ואז אנחנו מסכנים את חיינו. כי הפטריות, כידוע, כוללות בתוכן גם מינים רעילים שיכולים לגרום לנזקים שונים ואפילו למוות.

הבעיה הפחות מוכרת, והפחות מדוברת,, והרלוונטית מאוד לישראל, היא כי היער בישראל הוא משאב מאוד מצומצם, כיאה למדינה קטנה וצפופה. יציאה לליקוט אינטנסיבי ביער ללא היכרות עם תחום שמירת הטבע גם היא יכולה לגרום נזק. ונזק מהסוג המטריד והטראגי ביותר- נזק שנעשה ללא כוונה להזיק. בשורות הבאות אנסה לצייד אתכם בתרמיל הטוב ביותר לליקוט פטריות- הכלים המשמעותיים ביותר לליקוט פטריות נכון, בטוח, וכמובן- כזה שלוקח בחשבון גם את הטבע.

סיורי ליקוט

ראשית, לאן לצאת על מנת ללקט פטריות?

פטריות אפשר למצוא כמעט בכל מקום, גם בעציצים שלנו בבית, אבל אם אנחנו רוצים למצוא שלל מיני פטריות המקום הטוב ביותר יהיה היער, או החורש. ככל שהחורש יהיה מעורב יותר כך נפגוש מינים רבים יותר והסביבה תהיה מגוונת יותר. שנית, אילו פטריות לחפש? אחד הדברים שאני שומעת הכי הרבה בסיורי ליקוט הפטריות הן בקשה לתת מאפיין אחד, או כלל אצבע אחד שיעזור להימנע מליקוט פטריות רעל, התשובה המצערת היא כי אין כללים כאלה ואין מאפיינים כאלה שמאחדים תחתם את כל פטריות הרעל, ועל מנת להבדיל בין פטריות מאכל ורעל יש ללמוד לזהות בצורה וודאית את הפטרייה אותה אנחנו מלקטים.

אורניה

ואיך נעשה זאת? על ידי התבוננות במאפיינים ברורים. לדוגמא:

אורניה מצויה – היא פטריית מאכל מאוד נפוצה בארץ. ולה בכמה מאפיינים ברורים:

  • גדלה בסביבת אורנים לרוב
  • הספוג שלה (מתחת לכובע) הוא בצבע צהוב
  • הרגל שלה דקה יחסית וארוכה
  • יש לה נקודות חומות על הרגל
  • הבשר שלה מאוד צהוב, כמעט זוהר
  • הכובע שלה מכוסה בקרום דביק אותו ניתן להסיר בקלות

למה המאפיינים חשובים? מכיוון שאם לא כל המאפיינים מתקיימים- סבירות רבה שפגשתם בפטרייה אחרת. שיכולה אולי אפילו להזיק לכם אם תצרכו אותה למאכל. לכן ליקוט פטריות הוא תוצר של למידה יסודית שמאפשרת לכם לזהות את מיני הפטריות אותם את פוגשים מעבר לכל ספק.

 

אורנית -פטריה

שנית- איך ללקט כך שנשמור גם על הסביבה שלנו?

הליקוט הוא חוויה מופלאה, שמאפשרת לנו להתחבר לטבע בצורה בלתי אמצעית- ללא מתווכים. וזו הזדמנות מעולה לחוות את היער במלוא הדרו. דרך החיבור הזה אנחנו יכולים לבחור לשמור על הסביבה, ואנחנו יכולים גם להתבלבל ולחשוב שהיער נברא בשבילנו לצרכינו. אז הנה כמה טיפים להתנהגות מומלצת על מנת לשמור על יחסים של כבוד עם היער בעת הליקוט:

1. לא משאירים עקבות של זבל. האידיאל הוא שלא יראו בכלל שהיינו שם.

2. מצאנו מקבץ יפה של פטריות מאכל? מצוין! לא חייבים לקחת הכל, ומומלץ לקחת לא יותר מחצי ממש שמצאנו. גם כדי לאפשר להמשך המין להתקיים, וגם כדי לאפשר למטיילים שמגיעים אחרינו ליהנות גם הם מהיופי והטוב הזה.

3. לא זיהינו? לא לקחנו! אם יש ספק בנוגע למין הפטרייה- לא מלקטים אותה. ואם רוצים ללקט לצרכי הגדרה- מספיק ללקט אחת, לא צריך לקחת את כולן הביתה…

4. לא מלקטים יותר ממה שאנחנו צריכים לצריכה העצמית שלנו. אמנם מאוד נחמד לחלק לכל השכנים מתנות, או לשמר את הפטריות לשנה הקרובה, אבל צריך לזכור- שעתידן של הפטריות לוטה בערפל בישראל, המצומצמת בשטח פתוח, וחלק משמעותי מהתפקיד שלנו כבעלי תבונה הוא לשמור עליהן כדי שיהיו כאן גם לדורות הבאים.

 

סיורי ליקוט פטריות

מזמינה אתכם לצאת ולחקור את הממלכה הקסומה והמופלאה הזו, ומבטיחה לכם שברגע שתיפגשו- בודאי תתאהבו.

להתראות ביער!!

מיא

www.lovinmushrooms.com

*אין בכתבה זו משום המלצה לצריכה של פטריות בר למאכל וכל הבוחר לאכול פטריות מן הבר עושה זאת על אחריותו בלבד.

קרדיט תמונות  וכתבה : מיא גרינזבורג. להתאהב בפטריות : 0546432041

אולי יעניין אתכם לקרוא גם על : ניטור פרפרים

רוצים לקבל עדכונים טריים  והמלצות חדשות  ממקומות שמטיילים שביקרו בהם 
היכנסו לקבוצת הטיולים שלנו בפייסבוק "מטיילים מכייפים ומשתפים". תוכלו גם לשתף בעצמכם.

סקרנים לדעת איפה טיילנו  לאחרונה ?
עיקבו אחרינו גם באינסטגרם ותקבלו המלצות רלוונטיות ועכשויות :Baliletayel

מסלולי טיול באזור המקום

No results found.

פוסטים נוספים שעשויים לעניין אותך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הפקתם תועלת מהתוכן באתר שלנו ?  נשמח שתפרגנו לנו.

היכנסו לחנות בקישור זה  : חנות .  והזמינו פריט/ים  של "בא לי לטייל".   דמי המשלוח עלינו…

דילוג לתוכן