לוגו אתר בא לי לטייל

חשוב לדעת

מיקום במפה

טיול למערת חלילים

רקע

נחל חלילים ומערת חלילים

נחל חלילים הוא נחל הנמצא בתוך היישוב מבשרת ציון שבהרי ירושלים. המסלול בתוך הנחל עובר בשביל המסומן היטב בצבע ירוק. ועובר בתוך תוואי של ערוץ הנחל (אל תפתחו ציפיות למים כי הנחל אכזב) מתחת לבתים במבשרת ציון. הוא מתחיל ברחוב השלום בין מגרש ספורט לפארק שעשועים הנקרא פארק חלילים.

המסלול נוח ומתאים מאוד למשפחות עם ילדים. הוא עובר ליד מטעי זיתים ובין רכסיהם של הרי ירושלים. וכן במהלך המסלול יש טרסות חקלאיות ישנות הניבטות ממעל. הליכה של כחצי שעה בתוואי מסלול עם שיפוע יורד מתון כ 1.25 קילומטרים משולב עם נוף של טבע  סלעי מהול בעליות לירושלים. תוביל אתכם היישר לתוך המבוכים של מערת חלילים שהיא המוקד של הטיול הזה. מערת חלילים היא מערה עם חללים רבים הדומים לנחירי אף  ענקיים. אפשר לעבור בינהם דרך פתחים ,חלקם בזחילה חלקם בהליכה שפופה.

מערת החלילים היא מערה קראסטית. מערה אשר טיפות הגשם שיורדות כאן במהלך השנים ממוססות את סלעי הגיר. הייחודיות של מערת החלילים היא בכך שיש בתוכה מחילות רבות והילדים יכולים להיכנס ולצאת מתוכה בקלות רבה. כמו כן המבנה הפנימי שלה עם עמודי אבן מרשים ויפה. אורכה הכולל של מערת החלילים היא כארבעים מטרים. גובה המערה הוא מטר וחצי(גבוהים היזהרו על הראש!!). המערה קיבלה את שמה בגלל הדימוי של הפתחים במערה כשל נקבוביות חליל. בחלק מהאולמות של המערה יש צורך בפנס כי יש בהם אפילה מוחלטת. אך במרביתם יש אור טוב ואין צורך בכך. מול מערת החלילים ברכס השני, יש מערות קראסטיות נוספות הנראות היטב לעין ,אך אין גישה ודרך להיכנס אליהן בגלל מיקומן.

מסלול נחל חלילים  ומערת חלילים כולל שביל הליכה מוסדר והוא מתחיל ממבשרת ציון , באביב ההליכה חלומית, כי כל האזור כולו מכוסה במרבדי פריחה יפהפים. בסה"כ מדובר במסלול בעל אופי קליל שבהחלט יכול להיות כטיול יומי מתאים מאוד כמסלול משפחות קלאסי .זו הסיבה שתראו כאן מלא משפחות עם ילדים קטנים ותינוקות על גבי מינשאים. מצורפת למטה מפה מוקלטת של המסלול כולל מרחקים וזמן.

נחל חלילים

עינות תלם

עינות תלם הוא גן לאומי הנמצא ב "פרוזדור ירושלים" אשר במבואות ירושלים. זהו אזור טבע יפהפה מוריק ורחב ידיים עשיר בבעלי חיים וצמחיה מוריקה אשר מקדמת את פני העולים לירושלים בעצי מחט תמירים וצמחיה רבה. המסלול אינו דורש הליכה ממושכת, אך אם זאת משלב עושר של : טבע, נופים, מים והיסטוריה. קצת רקע על המסלול : גן לאומי עינות תלם, עויון תולמא, עויון טולמה, או בשמו המוכר יותר "עמק הארזים", שוכן בקרבת מבשרת ציון המסלול המוצע כאן הוא למעשה נקודת הסיום של נחל חלילים, כך למי שמעוניין לעשות את 2 המסלולים מומלץ להגיע עם 2 כלי רכב.

עינות תלם היה  כפר ערבי בשם תולמא ב- 1880 קונים את האדמות ונבנה כפר בית תולמא הופך לאזור תעשיה עם בית בד וכן בבריכה הראשונה הסמוכה למבנה אבן ,מהפסולת של בית הבד הגפת הפיקו סבון.

גן לאומי עינות תלם

במקום בוסתנים מקסימים ומרהיבים של עצי תאנה, רימון וגפן. האתר מתוחזק נקי ומסודר ברובו מוצל אך אינו נגיש לנכים מאחר שמדובר באתר עם מדרגות הדורש טיפוס אך קל מאוד .במקום 3 מעיינות הנובעים מנחל לוז (ואדי לוזה), אשר יורד מצפון ומתחבר עם נחל שורק, שהוא הנחל הגדול ביותר היוצא מאזור ירושלים ומנקז גשמים ומי שפכים מירושלים ונשפך בסוף לים בשמורת פלמחים.

עינות תלם היא חלק משביל ירושלים וחלק מפארק גדול וענקי הנקרא פארק עמק הארזים,בתוך מתחם עינות תלם או יותר נכון גן לאומי עינות תלם נמצאים שלוש מעיינות מרכזיים: המעיין הצפוני – הנמצא סמוך מאוד לאזור המגודר בו יש תחנת שאיבה של מקורות, המעיין המרכזי – מעיין זה הוא מעיין הזורם אל תוך בריכת מים גדולה עם הרבה ירוקת (ראו תמונה קודמת) המעיין הצפוני – זהו מעיין הזורם גם כן אל תוך מבנה אבן עם גג מתקופת המנדט הבריטי. כל המעיינות המצוינים זוכים לצמיחה מואצת של פטל וקיסוסית.

הפקתם תועלת מהתוכן באתר שלי?
רוצים לעזור לי להמשיך לתחזק את האתר ולהעלות תכנים חדשים?
אשמח לתרומת סכום סמלי בעלות של כוס קפה, בלחיצה על הקישור הבא :
תבוא עליכם הברכה – גיל.
רכיבה על חמור בעינות תלם

2 מהמעיינות, הצפוני והמרכזי, נובעים על שכבת חוואר, המעיין השלישי הוא למעשה באר שנחפרה. המעיין הצפוני נמצא סמוך לתחנת שאיבה של "מקורות". המעיין נובע מתוך מסתור הנמצא בתוך סבך עצי אלנתוס. מי המעיין הזה הוזרמו לבריכה גדולה. אל המעיין המרכזי מגיעים דרך חצר מוקפת קירות, סמוך למבנה, נמצאת בריכת גדולה . תעלה תת-קרקעית מזרימה את מי המעיין מתחת למבנה, אל בריכה קטנה יותר.המים בבריכה מכוסים "בשטיח ירוק" המורכב מאלפי פרטים של הצמח הזעיר עדשת המים, צמח הצף על פני המים. המבנים שבאתר הם שרידי מושבה יהודית קטנה בשם בית-טלמא. כיום יש בגן לאומי עינות תלם , מקומות ישיבה, גן פסלים יפה ובוסתן שניתע עם אתרוגים ועצי לימון .

סימון כחול גן לאומי עינות תלם

נחל חלילים ומערת חלילים נמצאים מעל עינות תלם . נחל זה אמנם אכזב אך הוא בהחלט מתאים אם אתם כבר עושים טיולים באזור בירושלים בייחוד באביב.

אפשרויות המסלול עינות תלם -מערת חלילים

  1.  לשים את הרכב הראשון בפארק חלילים(במבשרת ציון)  ללכת בערוץ נחל חלילים, לאחר ההגעה למערת חלילים להמשיך במורד השביל  ולרדת מהמצוק למטה לכיוון עינות תלם (כ 1קילומטר לערך הליכה). שם להשאיר רכב נוסף שיחזיר אתכם לחנייה של הרכב הראשון.
  2.  להגיע עם הרכב לחניון עמק הארזים ומשם ללכת ברגל לעינות תלם לעלות לכיוון מערת חלילים ולחזור בדרך שהגעתם חזרה לחניון.
  3. להחנות את הרכב בפארק חלילים ללכת עד למערת חלילים ולחזור על עקבותיכם חזרה לאזור החנייה בו השארתם את הרכב.
טיול לעינות תלם

 הוראות הגעה:

לתחילת נחל חלילים – בוויז : "כניסה לשמורת נחל חלילים" – מבשרת ציון . יש להיכנס לתוך מבשרת ציון (להגיע לרחוב השלום).

לגן לאומי עינות תלם – מכביש תל-אביב – ירושלים (כביש מס' 1), פונים לכיוון בית זית ומוצא (בסיבוב מוצא). ממשיכים על-פי השילוט בכביש שעולה למבשרת ציון, עוד כ-200 מטרים. מימין רואים מתקן של חברת חשמל ופונים בכביש שעולה בחדות לידו. ממשיכים על דרך עפר, המתאימה לכל רכב, חוצים את נחל שורק על פני "גשר אירי", וממשיכים בעזרת השילוט עד לצומת T . פונים שמאלה ומיד שוב שמאלה אל הגן הלאומי. המסלול אינו בתשלום , ומתאים בעיקר לעונות הסתיו והאביב בהם מזג האוויר נעים יותר.

בסוף המסלול : ניתן לנסוע לעין חמד פארק יפה ורחב ידיים שם ניתן לעשות פיקניק. למי מיועד: למטייל שחפץ בטיול קרוב באזור המרכז ולא מעוניין להרחיק לכת למחוזות רחוקים כדי לטעום, להרגיש את הטבע..

מה בסביבה:

רוצים לקבל עדכונים  והמלצות חדשות  ממקומות שמטיילים שביקרו בהם 
היכנסו לקבוצת שלנו בפייסבוק "מטיילים מכייפים ומשתפים". תוכלו לשתף בעצמכם ולהתייעץ עם חברי הקבוצה.

סקרנים לדעת איפה טיילנו  לאחרונה ?
עיקבו אחרינו גם באינסטגרם ותקבלו המלצות רלוונטיות ועכשוויות :Baliletayel

 רוצים המלצות שבועיות עדכניות מטיולים אחרונים?  הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ שלנו :לחצו כאן

מסלולים נוספים באיזור

האטרקציות המומלצות שלנו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כניסה לשמורת נחל חלילים

מיקום במפה

דילוג לתוכן