לוגו אתר בא לי לטייל

חשוב לדעת

מיקום במפה

שמורת נחל תנינים יפה

רקע

שמורת נחל תנינים הינה שמורת טבע הכוללת שלל מרכיבים שהופכים אותה לשמורה מהנה ביותר . אמנם לא תמצאו כאן תנינים , אבל אמות מים, נחל יפה הנשפך לים ועתיקות כן.השמורה נמצאת באזור מישור החוף הצפוני.

מה מומלץ לראות בשמורת נחל תנינים ?

  • שביל הליכה לאורך נחל תנינים באורך כולל של כ 1.6 ק"מ.
  • הליכה במסלול רטוב של אמת מים רומית קדומה , אורכה כרבע קילומטר וגובהה פחות מחצי מטר – חוויה לילדים.
  • מפעל צינורות החרס התת קרקעיים הקדומים ששימשו לטובת ייבוש הביצות.
  • סכר רומי קדום – שרידים של סכר רומי שהיה חלק ממפעל המים האדיר של קיסריה. מטרתו הייתה להביא להעלאת ריכוז כמות המים בנחל תנינים ומשם מימיו הוזרמו לעיר קיסריה.
  • שרידים של טחנות קמח קדומוץ שעשו שימוש באנרגיית זרימת המים בכדי לפעול.

תיאור המסלול בשמורת נחל תנינים

במהלך חג הסוכות ביקרנו בשמורת הטבע נחל תנינים. שמורה מופלאה ומיוחדת מאוד, אחד הדברים המרשימים בה הם המים בנחל בצבע  כחול וצלול ביותר. מה שמקנה לשמורה נופך ייחודי ושלו. האטרקציה השנייה בשמורה זו הוא הסכר הישן אשר נועד לאגור מים באגם, לימים יבשים ולשימושים שונים שהיו בסופה של התקופה הרומית ובתחילתה של התקופה הביזנטית כגון :רחצה, חקלאות, שטיפה.

הרומאים בנו אמת מים גדולה שמקורה ברמות מנשה וסיומה בקיסריה .שרידים מעבודתם המדהימה ניתן לראות בנחל תנינים, כדוגמת הסכר המרשים שנבנה אשר מעלה את מפלס מי הנחל לגובה 3 מטר מעל פני הים, ומטרתו הייתה לאגור את מי הגשמים, בבריכה ענקית, ולהזרימם, לפי הצורך, לעיר קיסריה שנמצאת באמת מים נמוכה יותר. ניתן ללכת באמת המים שאורכה כ-300 מטר חוויה חביבה לילדים, גובה המים נמוך מאוד, מתחת לקרסוליים. שימוש נוסף שנעשה בתקופה הביזאנטית, במי נחל התנינים, הוא טחנת קמח שהייתה במקום, והתושבים דאז השתמשו בהפרשי הגבהים של המים לצורך הפעלתה של תחנה זו.

שמה של השמורה, על שום מה נחל תנינים ? אמנם השתדלתי וחיפשתי תנינים אך ללא הצלחה, במאה ה-19 הסתובבו שני חוקרים באזור וגילו זוג תנינים שוחה להנאתו בנחל זה, מאז אמנם הם לא נראו אך שמה של השמורה נותר לפי אותו סיפור. שרידים ארכאולוגיים : טחנת קמח עתיקה, סכר, אמות מים.

אוהד באמת המים בנחל תנינים

זהו הסכר הרומי – מפעל מים עתיק מהתקופה הרומית , שהיה בתקופה ההיא מודרני וחדשני ביותר, המטרה של הסכר הייתה להעלות את מפלס המים של נחל תנינים זאת בכדי להזרים את המים לשימוש התושבים בעיר קיסריה העתיקה. הסכר בולם את זרימת המים שמגיעה מרכס הכורכר – נחל תנינים ונחל עדה מתרכזים בין סכר זה לסכר נוסף הנמצא כקילומטרים לערך מכאן ויוצרים אגם מים יפהפה וענקי. דוגמא למאגר נוסף הנמצא על ערוץ נחל התנינים, מזרחה מכאן הוא מאגר גלעד שגם בו מומלץ בחום לבקר.

מים אילו אשר היו מי מעיינות ראויים לשתייה , הדלתות של הסכר היו מורמות מעלה ובכך מעלות המים אל תוך אמת המים שהובילה את המים אל תוך קיסריה.אם תסעו בכביש החוף אל עבר אזור "מערות אורנית" אשר בכרמל , תבחינו בשרידי האבן של אמת המים הרומית שמגיעה עד לכאן.

הפקתם תועלת מהתוכן באתר שלי?
רוצים לעזור לי להמשיך לתחזק את האתר ולהעלות תכנים חדשים?
אשמח לתרומת סכום סמלי בעלות של כוס קפה, בלחיצה על הקישור הבא :
תבוא עליכם הברכה – גיל.
הסכר בשמורת נחל תנינים

אם אתם רוצים ללכת עם הילדים שלכם בתוך אמת המים של נחל תנינים, דעו שמחכה לכם חוויה מיוחדת במינה ועומקה של האמה ? בסה"כ כ 50 ס"מ – מה שמאפשר לילדים ללכת בביטחה לאורך 260 מטרים ולהנות ממסלול טיול משובח שאידאלי שבחוץ חם ובמים קריר ונעים.

בתוך שמורת טבע נחל תנינים הוכשר שביל יפהפה באורך של כ 1.5 קילומטרים עד אשר מגיע לשפך נחל תנינים אל הים. בדרך ישנן נקודות תצפית מוצלות המאפשרות להביט על השמורה והסובב אותה בנחת ושלווה.
בצד הדרומי של שמורת נחל תנינים לא הרחק מהשפך של הנחל לים התיכון נמצא תל מרהיב הנקרא " תל תנינים" ובלעז – קרוקודילופוליס, תל זה היה מיושב בתקופה ההלניסטית וחלש על מפעל מים האדיר הזה.לא הרחק מהסכר שבנחל תנינים נמצאו שרידים של טחנות קמח אשר השתמשו בזרימת המים של הנחל לייצור אנרגיה להפעלתן של טחנות הקמח. המים שנאגרו באגם שימשו להפעלה של הטחנות. כיום יש שחזור של טחנות הקמח במקום.

עידן הולך בתוך אמת מים

בעלי חיים וצמחייה בשמורת נחל תנינים

מאחר שיש כאן מים רבים השמורה היא קרקע פוריה לצמחייה רבה כגון: קנה , כמו כן בעלי חיים רבים חיים בשמורה כגון: אנפות, אילנות,קרפדות, צפרדעים, סרטן הנחלים, הצב הרך, דג השפמנון ודג אנדמי(נמצא רק באזור זה) דג "לבנון הירקון" ,דגי חף וגם נראה כאן חתול ביצות. חוקרים סבורים כי היו כאן תנינים שהובאו מהנילוס המצרי לצורך מופעי ראווה.

מידע כללי

עונות: כל השנה, מומלץ בסתיו אז ניתן לצפות בנדידת העופות. מומלץ גם להגיע לשפך נחל התנינים לים .הכניסה לשמורה כרוכה בתשלום(מנוי מטמון חינם) ,לאור הקורונה יש לתאם הגעה באתר רשות הטבע והגנים. המסלול קל ומתאים לכל המשפחה.

לסיכום

נחל תנינים מסלול טיול לכל המשפחה. גן לאומי נחל תנינים הוא אפשרות נהדרת להעביר יום טיולים באזור הצפון.

מעוניינים בעוד פרטים על שמורת נחל תנינים היכנסו לאתר רשות הטבע וגנים לחצו פה.

איך מגיעים לנחל תנינים 

בכביש 4 (סעו בכביש הישן בין תל אביב לחיפה)  בין זכרון לחדרה שימו לב לשילוט : ג'סר א-זרקא -בית חנניה פנו בעקבות השילוט המשיכו ישר עד שתבחינו בכניסה לשמורת הטבע : נחל תנינים. יש חנייה מסודרת במקום. האם בתשלום: כן למנוי מטמון הכניסה חינם. המקום מנוהל ע"י רשות הטבע והגנים. למי מתאים: כל המשפחה.

רוצים לצאת למסע אינטרקטיבי מרתק בשמורה בליווי סרטון, מפה והסברים על השמורה?

זהו מסע האינטרקטיבי בשמורת נחל תנינים שאותו הכין ויזם אלמוג ארד, מורה דרך מעל 20 שנה. שעסק בהדרכת תיירים, קבוצות מבוגרים וגם טיולים במערכת החינוך. אלמוג וזיהה כי מי שמקבל הדרכה בטיול אלו רק קבוצות. ואילו אנשים בודדים, משפחות, זוגות אינם יכולים להרשות לעצמם לשלם על מורה דרך פרטי בגלל עלויות גבוהות.

הוא יזם את "אלמוגיס" , פלטפורמה ייחודית ומקורית שלו המספקת הדרכה אינטרקטיבית לאתר מסויים . ההדרכה  כוללת: הסברים, סיפורים, שירים, חידונים ועוד…

המסלול האינטרקטיבי הינו בעלות מינימלית חד פעמית  של 39 ש"ח בלבד. שזה מחיר שווה לכל נפש. ובכך תוכלו גם לצאת לטיול וגם לקבל הדרכה מפי מדריך מוסמך במקום הטיול.

להתרשמות ורכישת המסלול האינטרקטיבי היכנסו לקישור הבא : https://app.icount.co.il/m/16b34 .  

מה עוד בסביבה

חוף הבונים, קיסריה ; עין קדם ; גבעת הפרחים במעגן מיכאל ; פסל הלב במעגן מיכאל

רוצים לקבל עדכונים  והמלצות חדשות  ממקומות שמטיילים שביקרו בהם 
היכנסו לקבוצת שלנו בפייסבוק "מטיילים מכייפים ומשתפים". תוכלו לשתף בעצמכם ולהתייעץ עם חברי הקבוצה.

סקרנים לדעת איפה טיילנו  לאחרונה ?
עיקבו אחרינו גם באינסטגרם ותקבלו המלצות רלוונטיות ועכשוויות :Baliletayel

 רוצים המלצות שבועיות עדכניות מטיולים אחרונים?  הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ שלנו :לחצו כאן

מסלולים נוספים באיזור

האטרקציות המומלצות שלנו

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שמורת טבע נחל תנינים

מיקום במפה

דילוג לתוכן